تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 7:51
221 بازدید
کد خبر : 2795

اقامت؛ بزرگ‌ترین دغدغه مسافران

اقامت؛ بزرگ‌ترین دغدغه مسافران

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در مشهد گفت: بزرگ‌ترین دغدغه زائران و مسافران محل اسکان و اقامت است. در شهرهای مسافرپذیر ارائه‌دهنده خدمت و مشتری یکدیگر را نمی‌شناسند. محمدصادق امین‌شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از کودکی در خیابان امام رضا(ع) بزرگ شدم و همیشه شاهد حضور زائران سرگردان در شهر بودم و

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در مشهد گفت: بزرگ‌ترین دغدغه زائران و مسافران محل اسکان و اقامت است. در شهرهای مسافرپذیر ارائه‌دهنده خدمت و مشتری یکدیگر را نمی‌شناسند.

محمدصادق امین‌شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از کودکی در خیابان امام رضا(ع) بزرگ شدم و همیشه شاهد حضور زائران سرگردان در شهر بودم و این دغدغه در ذهن من شکل گرفته بود. سال ۱۳۸۰ در همکاری با شهرداری مشهد کیوسک‌های راهنمای زائر در اطراف حرم ایجاد کردم و تامین نیروی انسانی کیوسک‌ها نیز با من بود.

وی افزود: در این مدت متوجه شدم که بزرگ‌ترین دغدغه زائران و مسافران محل اسکان و اقامت است. در آن دهه سامانه‌های رزرواسیون در تمام دنیا فعال بود اما در ایران چنین سامانه‌ای وجود نداشت. در نتیجه تصمیم گرفتم سامانه رزرواسیون آنلاین هتل ایجاد کنم. در سال ۱۳۸۳ کارهای تحقیقاتی شروع شد و در سال ۱۳۸۵ این مجموعه به عنوان شرکت به ثبت رسید.

فلسفه رزرواسیون آنلاین اتصال مهمان و ارائه‌دهنده خدمات است

امین شریعتی بیان کرد: در شهرهای مسافرپذیر ارائه‌دهنده خدمت و مشتری یکدیگر را نمی‌شناسند. هر مسافر که به مقصدی می‌رسد با توجه به مولفه‌هایی مانند قیمت و کیفیت محلی برای اقامت انتخاب می‌کند و اگر آن محل فضایی برای پذیرش مشتری داشته باشد دغدغه اقامت مسافر حل می‌شود.

وی تصریح کرد: سامانه‌های رزواسیون آنلاین با تفکری مبنی اتصال مشتری به ارائه‌دهنده خدمت شکل گرفته است. در سامانه‌ای مانند سامانه ما تمام مولفه‌های محل اقامت جمع شده و مسافران با توجه به نیاز خود محل مناسب را پیدا می‌کنند.

جامعه در مقابل فضای وب مقاومت داشت

امین‌شریعتی با اشاره به اینکه موانع زیادی سر راه استارتاپ‌ها وجود دارد، گفت: زمانی که من و دوستانم کارمان را آغاز کردیم مفهوم استارتاپ در جامعه گسترش نیافته بود. با ۳ گروه سازمان‌های دولتی، مدیران مراکز اقامتی و مردم روبه‌رو بودیم که تصوری از مفهوم استارتاپ و شرکت‌های استارتاپی نداشتند.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر ما مقاومت مردم در برابر استفاده از اینترنت برای دریافت خدمات بود. مردم معتقد بودند هر کس در فضای وب خدمتی ارائه می‌دهد کلاهبردار است یا محصولی که عرضه می‌کند نامناسب است.

همه امکانات و تسهیلات در تهران جمع شده است

مدیرعامل این شرکت استارتاپی مشهدی گفت: مشکل دیگری که با آن روبه‌رو بودیم و همچنان شرکت‌ها و گروه‌های استارتاپی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند رفتار نادرست با ساکنان شهرهایی به غیر از تهران است. تمامی امکانات، تجهیزات و سرمایه‌ها در تهران جمع شده است و دیگر استان‌ها و شهرهای کشور امکانات کافی ندارند در نتیجه پیشرفت در شهرهایی به جز تهران سخت است.

وی با تاکید بر لزوم توزیع متوازن امکانات در کشور گفت: در حالی که در مشهد چندین برند ملی درجه اول داریم هیچ کدام از مسئولین شهر و استان به این برندها توجه نمی‌کنند.

امین‌شریعتی ادامه داد: برای مثال مشکل استقرار بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌ها و استارتاپ‌ها است. در تهران ساختمان‌هایی برای استقرار در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در مشهد خبری از چنین تسهیلاتی نیست.

وی بیان کرد: در دوران کرونا هم که دوران وحشتناکی بود به برندها و شرکت‌هایی که در مشهد فعال بودند هیچ مساعدتی نشد در حالی که در تهران مبالغ بالایی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. بسیاری از واحدهای گردشگری مشهدی نیز ترجیح می‌دهند با شرکت‌های تهرانی قرارداد ببندند.

امین‌شریعتی با بیان اینکه مشکلاتی نیز در مسیر همراه ما بود، عنوان کرد: برخی حسادت‌ها و رفتارهای نادرست و کج‌فهمی‌ها آزاردهنده بوده است. اگر به سیستم دولتی یا شبه‌دولتی متصل باشی می‌توانی تبلیغ کنی و نام برند را بالا ببری اما مجموعه ما بودجه و سرمایه نداشت.

وی تصریح کرد: در شروع کار دولت وقت نیز قول مساعدت‌های مالی به ما داده بود که هیچ کدام از این مساعدت‌ها عملی نشد. هر چند با تمام مشکلات این مجموعه توانست بعد از ۵ سال و در سال ۱۳۹۰ به درآمد برسد.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی مشهدی گفت: گروه ما در بهترین زمان ممکن آغاز به کار کرد. فضای رزرواسیون آنلاین اشباع نشده بود و از سوی دیگر آن دوران زمانی بود که دولت به سمت دولت الکترونیک پیش می‌رفت و بسیاری از خدمات در فضای وب انجام می‌شد.

وی افزود: در نتیجه مردم به سمت آشتی با اینترنت آمدند و به دریافت خدمات مختلف از این طریق روی آوردند. این فرهنگ‌سازی روند پیشرفت ما را سریع‌تر کرد.

اقامت؛ بزرگ‌ترین دغدغه مسافران

تکنولوژی بالا عامل موفقیت ما است

امین‌شریعتی گفت: یکی دیگر از دلایل موفقیت ما این بود که فعالیتمان زیرساخت علمی داشت. شرکت ما با بهره‌گیری از علم روز سیستم‌هایی پیشرفته طراحی کرد و تا امروز ما از هوش مصنوعی و تکنولوژی استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: نرم‌افزارهای شرکت ما زیرساختی است؛ به این معنا که این سامانه فقط سامانه رزرواسیون هتل نیست و بستری زیرساختی است که بیش از ۲۵۰ سایت معتبر رزرو هتل در ایران از این زیرساخت استفاده می‌کنند.

امین‌شریعتی بیان کرد: خوشبختانه این روزها پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و دیگر نهادهای مربوطه از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند و این امر باعث شده گروه‌های استارتاپی با مشکلات کمتری مواجه باشند.

وی با بیان اینکه سال‌های کرونا برای همه سال‌های سختی بود، گفت: در مدت کرونا تمام سرمایه صرف پایداری کسب‌وکار شد. گردشگری حوزه شکننده‌ای است و هر اتفاقی روی آن موثراست؛ در نتیجه شرکت‌های گردشگری به خوبی مدیریت بحران را آموخته‌اند.

امین‌شریعتی بیان کرد: روند کار ما به این صورت است که پول مهمان به مرکز اقامتی داده می‌شود و در صورت لغو پول مهمان را شرکت پرداخت می‌کند و مهمان دیگری برای مرکز اقامتی جایگزین می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای اقامتی با شروع کرونا خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی‌ها ما نیز دستور تعطیلی سامانه را داشتیم. از ۲ ماه قبل از نوروز رزروها صورت گرفته بود. در آن دوران ما موظف بودیم پول مشتریان را بازگردانیم در حالی که پول مشتری دست مراکز اقامتی بود.

مدیرعامل یک شرکت استارتاپی مشهدی ادامه داد: در نتیجه در این مدت ورودی سرمایه قطع شد و حجم زیادی بدهی داشتیم و هنوز هم بخشی از پول ما دست مراکز اقامتی مانده است. یکی دیگر از مشکلات دوران کرونا تامین هزینه نیروی انسانی بود. شرکت ما نیرویی تعدیل نکرد اما بخش زیادی از نیروها را به مرخصی اجباری فرستادیم و در ماه‌هایی که اوضاع بهتر شد به کار بازگشتند.

کرونا برای ما به فرصت تبدیل شد

وی با اشاره به اینکه تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردیم، عنوان کرد: تعطیلی دوران کرونا به ما فرصت داد زیرساخت‌های فرسوده را به تکنولوژی روز برسانیم. این مدت دوران طلایی کار ما بود و گروه توانست تمام بسترهای زیرساختی‌ را ارتقاء دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه