تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 21:21
218 بازدید
کد خبر : 2733

روزنامه‌نگاری رُباتی تا ۱۰ سال آینده در جهان گسترش می‌یابد

روزنامه‌نگاری رُباتی تا ۱۰ سال آینده در جهان گسترش می‌یابد

اصفهان- دانشیار گروه علوم ارتباطات و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: سراسر دنیا تا ۱۰ سال آینده به سمت روزنامه نگاری و روابط عمومی رباتی می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، فائزه تقی پور بعد از ظهر دوشنبه در همایش استاندارد روابط عمومی ایران با اشاره به مدل‌های جدید روابط عمومی و اطلاع رسانی، اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌ها تا ۱۰ سال آینده تمام دنیا به سمت روزنامه نگاری رُباتی می‌رود که در این سبک اطلاع رسانی، برای ربات‌ها ایده، گزارش و متن و حدود و قصور رپرتاژ نویسی تعیین می‌شود و ربات‌ها نوشتن خبر را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشور فنلاند در این سبک اطلاع رسانی در جهان پیشتاز است، افزود: در سبک روزنامه نگاری و روابط عمومی رباتی، ربات‌ها مطالب و لینک‌ها را تفکیک می‌کنند اما همه این کارها به نیروی انسانی نیز نیاز دارد که دائم اطلاعات بدهند.

روزنامه‌نگار و دانشیار گروه علوم ارتباطات و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: سبک روزنامه نگاری و روابط عمومی رباتی با پیشرفت‌های هوش مصنوعی در ارتباط است که با عنوان روزنامه نگاری الگوریتمی و خودکار نیز شناخته می‌شود و یکی از مزایای روابط عمومی رباتی این است که فاقد سوگیری است.

تقی پور با بیان اینکه در دوره کنونی موضوع خبررسانی تمام شده و وارد عرصه اطلاع رسانی آگاهی بخشی شده‌ایم، ابراز کرد: باید توجه داشت که اکنون با گسترش فضای مجازی و بوجود آمدن پدیده شهروند خبرنگاران اطلاعات بسیار با سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از این رو وظیفه روابط عمومی‌ها در این دوره اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار مردم است.

وی با اشاره به اینکه در مدل‌های جدید روابط عمومی، نِت‌وَندها به جای شهروندان به عنوان مخاطبان شناخته می‌شوند، گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی، امروزه مردم در هر شهر و روستا به شبکه اجتماعی دسترسی دارند و به بیان دیگر شهروندان اینترنتی (netizens) داریم.

دانشیار گروه علوم ارتباطات و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: روابط عمومی‌ها نباید تنها روی افکار عمومی شهروندان متمرکز شوند بلکه لازم است اخبار سه گروه از جمله رهبران افکار عمومی، ریسرچرها (پژوهشگران) و گروه‌های سرنوشت ساز مانند وکلا، اساتید و پزشکان را به عنوان منابع کلیدی اطلاعات شناسایی کنند.

تقی پور با بیان اینکه امروزه یکی از بهترین مدل‌های اطلاع رسانی در دنیا، شبکه‌های اجتماعی است، افزود: زیرا همه مسائل تحت تأثیر فضای مجازی است اما در این شرایط روابط عمومی‌ها باید به موضوع آینده پژوهشی توجه داشته باشند؛ اینکه درخصوص یک مسئله در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: برای آینده پژوهی در روابط عمومی باید ماکت خبری و تحولی داشت تا اخبار و اطلاعات را منتسب به آینده و با موضوعات قابل دسترس و عملیاتی ایجاد کنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ کسی مانند مسئول روابط عمومی در یک سازمان نمی‌تواند آینده پژوهی کند، تصریح کرد: از پیش بینی‌های غیر ممکن و غیب گویی باید پرهیز شود؛ همچنین می‌توان با استناد به گذشته‌های یک خبر یا در اصطلاح رنسانس خبری، نوعی احساس خبری در اطلاع رسانی برای مخاطب ایجاد کرد.

تقی‌پور، کیفیت و کاربرد اطلاعات و جریان‌های اطلاعاتی را در امر اطلاع رسانی روابط‌عمومی‌ها مهم دانست و افزود: برای این منظور لازم است که روابط عمومی سازمان‌ها همواره یک پلن (نقشه) اطلاع رسانی برای برنامه‌ریزی در چند ماه پیش‌روی خود داشته باشند زیرا اکنون مانند گذشته نیست که روابط عمومی‌ها برای کسل اطلاعات منتظر رویداد و اتفاقی باشند.

این استاد دانشگاه، تولید و گردآوری محتوا، سازمان دهی آن و ذخیره و بازاریابی و ترجمه انتقال اطلاعات را از وظایف سازمانی روابط عمومی‌ها دانست و گفت: دانش اطلاع رسانی در روابط عمومی، رابطه این دانش با ابزارهای اطلاع رسانی جدید است که در این زمینه تولیدهای مکتوب و محتواهای مکتوب در روابط عمومی‌ها وجود دارد و مخاطبان امروزی از اطلاعات از طریق نسخه‌های پی دی اف و پادکست‌ها در رسانه‌ها و روابط عمومی سازمان‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

بهزاد رضایی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان نیز در این همایش ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، اظهار داشت: اگر در حوزه خدمت رسانی، بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده، هیچ ارتباطی برقرار نشود این سیستم پویا و بهبود شونده نخواهد بود.

وی ادامه داد: سیستمی رشد خواهد یافت که بازخورد یا فیدبک داشته باشد و اگر نگاه کنیم در هر حوزه مهمترین راز موفقیت یک مجموعه روابط عمومی بوده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه روابط عمومی‌ها تنها نقش خبر رسانی ندارد، گفت: عمده کار روابط عمومی این است که خدمتی که ارائه می‌شود، تعریف کند و خدمت گیرنده از آن آگاه شود.

رضایی با تاکید بر لزوم توجه به جهاد تبیین در جامعه، تصریح کرد: نقطه ضعف امروز ما نبود گفتمان و جهاد تبیین است. اگر که دانشجویان که آینده سازمان ما هستند و مردم را که همواره صحنه گردانان خوب جامعه ما بوده‌اند در این گفتمان شرکت می‌دادیم، مشکلاتی به شکل کنونی شکل نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه روابط عمومی یک علم است، بر لزوم تداوم برگزاری نشست‌های تخصصی چون همایش استاندارد روابط عمومی ایران و توسعه دانش روابط عمومی تاکید کرد.

به گزارش مهر، همایش استاندارد روابط عمومی ایران روز دوشنبه در تالار شهروند کلانشهر اصفهان و با حضور مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های سراسر استان اصفهان برگزار شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.