تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 10:28
218 بازدید
کد خبر : 2588

پیشرفته ترین پای مصنوعی جهان ابداع شد

پیشرفته ترین پای مصنوعی جهان ابداع شد

محققان دانشگاه یوتا پیشرفته ترین پای مصنوعی مجهز به هوش مصنوعی را ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، در همین راستا شرکت «اوتوباک» بزرگترین تولید کننده پروتز جهان اعلام کرده برای ارائه جهانی این پروژه با آنها همکاری می کند.

در حساب کاربری رسمی توئیتر دانشگاه آمده است: «آزمایشگاه مهندسی بیونیک» ما «پای بیونیک یوتا» را ابداع کرده ایم که پیشرفته ترین پای بیونیک جهان است. اکنون با پیشروترین تولید کننده پروتز در جهان همکاری می کنیم تا این پروتز را برای افراد فراهم کنیم.

توماسو لنزی استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه مهندسی بیونیک این دانشگاه می گوید: هدف ما از این همکاری ارتقا و ترکیب فناوری های نوین مانند رباتیک، هوش مصنوعی، مهندسی عصبی با فرایندهای تولیدی، خدمات درمانی و مراقبت از بیماران است. ما می خواهیم مطمئن شویم فناوری های نوین با سرعت زیاد از آزمایشگاه به بازار عرضه می شود.

پای بیونیک یوتا موتورها، پردازشگرها و هوش مصنوعی نوین را ترکیب می کند تا فردی که دچار قطع عضو شده بتواند قدرت انجام فعالیت های یک فرد عادی را داشته باشد.

افراد دچار قطع عضو روی پای سالم خود تکیه می کنند تا قسمت بالای بدن شان را با کمک پروتز جابجا کنند که این امر خود چالش برانگیز است. اما با کمک پای بیونیک یوتا این فرایند راحت تر می شود زیرا پروتز قدرت بیشتری برای تسهیل حرکت دارد.

لنزی در این باره می گوید: اگر فرد سریع حرکت کند، پروتز جدید نیز سریع حرکت می کند و به او انرژی می دهد یا به طور خودکار اندازه گام ها روی پله را تنظیم می کند یا می تواند به فرد کمک کند راحت تر از روی موانع گذر کند.

این پروتز مجهز به حسگرهای گشتاور و نیرو است که به طور خاص برای آن طراحی شده اند. همچنین حسگر سرعت و ژیروسکوپ نیز در پای مصنوعی به کار رفته است. این حسگرها به یک پردازشگر رایانشی متصل هستند که داده های به دست آمده را به حرکاتی در مفاصل پروتز تبدیل می کند.

پای مصنوعی مذکور براساس داده های واقعی قدرت را برای موتورهای مفاصل تامین می کند و در نتیجه در راه رفتن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله ها یا گذر از روی موانع به کاربر کمک می کند.

سیستم انتقال هوشمند پای مصنوعی موتورهای الکتریکی را به مفاصل رباتیک متصل می کند. این سیستم ارتقا یافته فعالیت هر مفصل را ارتقا می دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه