تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مهر 1401 - 22:22
117 بازدید
کد خبر : 2607

پیش نویس سند «نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» منتشر شد

پیش نویس سند «نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» منتشر شد

پیش نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی که با مشارکت نخبگان دانشگاهی، صنعتی و بخش خصوصی در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده بود، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی که پیش از این با هدف تهیه برنامه عملیاتی، اجرایی و نقشه راه توسعه زیرساخت ها و کاربردهای توسعه هوش مصنوعی، نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را تدوین کرده بود، امروز اقدام به انتشار پیش نویش این نقشه راه نمود تا امکان بهره برداری از آن برای ذینفعان صنعت هوش مصنوعی فراهم شود.

دکتر محمد شهرام معین، رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه در ارتباط با هدف و چگونگی تنظیم و تدوین این سند اظهار کرد: برای تدوین این نقشه راه از متدولوژی شورای عالی عتف استفاده شده که شامل مطالعات تطبیقی، تحلیل محیط، نظر سنجی از خبرگان و تدوین چشم انداز می باشد. همچنین سیاست های کلان، ارزش ها و راهبردهای کلان، اقدامات ذیل راهبردها و برنامه ها و پروژه ها و فعالیت های ذیل اقدامات نیز در این نقشه راه ملاحظه شده است.

وی همچنین با بیان اینکه این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توانمندسازها ارائه شده، بیان کرد: در بخش توسعه کاربردها هدف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت داری همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی، آموزش، صنعت و محیط زیست است.

دکتر معین افزود: در بخش دوم یا همان توانمندسازهای هوش مصنوعی، تربیت نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌ها، استانداردها، آزاد سازی داده ها و موضوعات حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی از مهمترین موارد هستند.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این مرکز ضمن اعلام آمادگی خود جهت همکاری با نهادهای مختلف و سازمان‌های مرتبط با حوزه های کاربردی، تجربه کسب شده در تدوین نقشه راه را نیز در اختیار آن ها قرار خواهد داد تا نهادها و سازمان ها از فناوری هوش مصنوعی بهره لازم را ببرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.