به گزارش ایسنا، علی اسدی، در نخستین رویداد شبکهسازی با موضوع نقشآفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، در آمفیتئاتر شهدای ورزشکار دانشگاه تهران، با بیان اینکه در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال تنها بهعنوان یکی از مهمترین پیشرانهای رشد اقتصادی نیست، در ادامه اظهار کرد: بلکه بسیاری از کشورها آنرا بهعنوان فرصت طلایی برای توسعه و نوآوری در قرن حاضر میدانند.
*افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها با ورود فنآوریهای نوینی چون هوش مصنوعی
وی، ادامه داد: با سرعت رشد تکنولوژی، ورود فنآوریهای نوین چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین و نیز حوزههای مختلف کسب و کار، اقتصاد دیجیتال به بستری برای نوآوری و افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها تبدیل شده است.
رئیس پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه کشورهایی که توانستهاند از ظرفیت ICT بهخوبی استفاده بکنند گامهای بزرگی در جهت بسترهای جدید اشتغالزایی، توسعه کسب و کارها و رشد پایدار اقتصادی برداشتهاند، در ادامه افزود: امروزه اقتصاد دیجیتال شامل تحولاتی نظیر تجارت الکترونیک، خدمات دیجیتال، بانکداری دیجیتال و حتی صنایع مبتنی بر دادهها را در برمیگیرد.
اسدی، با بیان اینکه با افزایش سرعت دیجیتال شدن جهان، شرکتها و دولتها به این نتیجه رسیدهاند که اگر نتوانند بهسرعت با این تحولات همگام شوند قطعاً از رقابت جهانی باز میمانند، افزود: در ایران با توجه به حضور بازیگرانی چون دانشبنیانها و اپراتورهای تلفن همراه چون همراه اول و نیز شرکتهای فنآور و استارتآپهای نوپا به یکی از بخشهای مهم رو به رشد تبدیل شده است.
وی، با بیان اینکه استفاده از فنآوریهای نوین و دیجیتال در کسب و کارها نه تنها باعث افزایش کارآمدی و بهبود خدمات میشود، بلکه توانسته است تحولات بزرگ در عرصههای مختلف اقتصاد ایجاد کند، در ادامه خاطرنشان کرد: در سطح جهانی اقتصاد دیجیتال سهم قابلتوجهی از درآمد ناخالص ملی(GDP) کشورها را به خود اختصاص داده است.
*اقتصاد دیجیتال در ایران هنوز در مراحل ابتدایی
رئیس پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال در ایران هنوز مراحل ابتدایی خود را طی میکند، در ادامه تصریح کرد: اما از پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه برخوردار است، هماکنون سهم اقتصاد دیجیتال در درآمد ناخالص ملی کشور ۸ درصد است با اینحال با توجه به ظرفیتهای موجود این رقم میتواند بهطور قابلتوجهی افزایش یابد.
اسدی، گفت: توسعه زیرساختهای مخابراتی، اینترنتی، حمایت از استارتآپها و شرکتهای فنآور و تعیین سیاستهای مناسب میتواند به تحقق این امر کمک کند.
وی، از چالشهای اساسی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران را نیاز به بهبود زیرساختهای فنآورانه و افزایش دسترسی اینترنت پرسرعت دانست و خاطرنشان کرد: در عین حال باید به افزایش و ارتقاء مهارتهای دیجیتال توجه ویژه شود تا بتوان از فرصتهای اقتصادی ناشی از فنآوریهای نوین بهرهبرداری کنیم.
رئیس پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، در ادامه توضیح داد: در این میان توجه بسیار به ارتباط میان دانشگاه و صنعت، ضرورت حرکت شتابدهنده در مسیر تقویت نقشآفرینی پارکهای علم و فنآوری جایگاه ویژهای پیدا میکند.
اسدی، افزود: پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران بهعنوان نخستین، قدیمیترین و بزرگترین پارک علم و فنآوری آمادگی خود را برای ایجاد بستر لازم بهمنظور حضور نخبگان، دانشگاهیان و فعالان این عرصه اعلام میکند که در اینباره مرکز تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران نقش اساسی را دارد.
وی، با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برای آینده اقتصاد کشور است، در ادامه خاطرنشان کرد: امید میرود با همکاری و همافزایی و شبکهسازی بخشهای مختلف دولتی و خصوصی به سمت اقتصاد دیجیتال پایدار و پویا حرکت کنیم و جایگاه ایران را در این عرصه ارتقاء دهیم.
تقویت کمی و کیفی فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی توسط پارک فنآوری دانشگاه تهران
رئیس پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، در حاشیه این برنامه از تقویت کمی و کیفی فعالیتهای این پارک در حوزه هوش مصنوعی در همه رشتهها خبر داد و گفت: این رویه از شبکهسازی با افراد فعال در این حوزه آغاز میشود.
اسدی، نهادهای مرتبط برای راهاندازی هوش مصنوعی در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران را معاونت علمی، فنآوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، معاونت علمی و فنآوری وزارت عتف، پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، بخش خصوصی، اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و … برشمرد و اظهار امیدواری کرد که بتوان با استفاده از همه ظرفیتها و پتانسیلهای موجود زیستبوم آن تشکیل شود.
در ادامه این مراسم، دکتر وحید شاهمنصوری، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران، با بیان اینکه پایههای اقتصاد دیجیتال بخشی بر عهده دولت و بخشی دیگر برعهده بخش خصوصی است، در ادامه خاطرنشان کرد که مباحث فنآورانه آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
*سرمایهگذاری، نوآوری، تربیت نیروی انسانی و تحقیق و توسعه ۴ ابزار لازم برای اقتصاد دیجیتال
وی، ۴ ابزار مهم برای افزایش، گسترش، ایجاد و توسعه فنآوری را سرمایهگذاری، نوآوری، تربیت نیروی انسانی و تحقیق و توسعه برشمرد و افزود: از سال ۹۷ این موضوعات با تشکیل هابها آغاز شد در سال ۹۸ مرکز تحقیق و توسعه همراه اول مجوز فعالیت گرفت و کسب و کار هوشمند تشکیل شد و در سال ۱۴۰۰ آکادمی همراه اول ایجاد شد.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران، با بیان اینکه همواره تلاش بر این بوده است که اکوسیستمی در راستای نوآوری و تحقیق و توسعه با هدف اقتصاد دیجیتال ایجاد شود، ادامه داد: با شکلگیری شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر عملاً این پازل تکمیل شد.
شاهمنصوری، با اشاره به وجود ۲ مرکز نوآوری در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حوزه سرمایهگذاری هم ۲ شرکت فعال و در شتابدهی هابهایی در دانشگاههای شیراز، شهید بهشتی و اصفهان داریم.
وی، با بیان اینکه در زیرساخت پژوهشی مرکز تحقیق و توسعه فعال است، در ادامه تصریح کرد: در حوزه آموزش هم آکادمی شرکت ارتباطات سیار ایران، را داشتهایم.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران، با اشاره به تقسیمبندی حوزههای کسب و کار به دو بخش فراتر از و نزدیک کسب و کار گفت: در بخش فراتر از کسب و کار از هابها آغاز شد و در حوزه نزدیک به کسب و کار مرکز تحقیق و توسعه از موارد اصلی بود.
هماکنون سهم ایران در اقتصاد دیجیتال تک رقمی و میانگین جهانی آن ۱۵ درصد است اما حتی در کشورهای همسایه این رقم به ۲۰ درصد هم میرسد.
نخستین رویداد شبکهسازی با موضوع نقشآفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، با هدف ایجاد ارتباط میان حاکمیت و بخش خصوصی، کسب و کار، استارتآپها و دانشگاه تهران بهعنوان اضلاع اصلی اقتصاد دیجیتال بههمت شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) و با همکاری پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران در محل آمفیتئاتر شهدای ورزشکار دانشگاه تهران برگزار شد.
انتهای پیام
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰