تاریخ انتشار : دوشنبه 2 خرداد 1401 - 6:12
310 بازدید
کد خبر : 1974

آزمایش مدفوع با تلفن همراه امکان‌پذیر می‌شود!

آزمایش مدفوع با تلفن همراه امکان‌پذیر می‌شود!

پژوهشگران آمریکایی با همکاری “علی رضایی”، دانشمند ایرانی، نوعی اپلیکیشن ارائه داده‌اند که می‌تواند امکان آزمایش مدفوع با کمک تلفن همراه را فراهم کند. به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشی که در “مرکز پزشکی سیدرز ساینای”(Cedars-Sinai Medical Center) آمریکا با همکاری “علی رضایی”(Ali Rezaie)، دانشمند ایرانی این مرکز انجام شده

پژوهشگران آمریکایی با همکاری “علی رضایی”، دانشمند ایرانی، نوعی اپلیکیشن ارائه داده‌اند که می‌تواند امکان آزمایش مدفوع با کمک تلفن همراه را فراهم کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشی که در “مرکز پزشکی سیدرز ساینای”(Cedars-Sinai Medical Center) آمریکا با همکاری “علی رضایی”(Ali Rezaie)، دانشمند ایرانی این مرکز انجام شده است، نشان می‌دهد که یک اپلیکیشن جدید تلفن همراه، در تشخیص نمونه‌های مدفوع به خوبی متخصصان گوارش عمل می‌کند. هوش مصنوعی مورد استفاده در اپلیکیشن تلفن‌های همراه هوشمند، نتیجه بهتری نسبت به گزارش‌هایی دارد که نمونه‌های مدفوع بیماران را توصیف می‌کنند.

گزارش مدفوع که معمولا با “مقیاس مدفوع بریستول”(Bristol Stool Scale) بررسی می‌شود، برای کمک کردن به پزشکان در ارزیابی نشانه‌های بیماری یا قضاوت در مورد اثربخشی داروها ضروری است.

گاهی اوقات بیماران هنگام تلاش برای مشخص کردن حرکات روده نمی‌دانند چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیر طبیعی است. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی، به پردازش تصاویر ثبت‌شده توسط تلفن همراه هوشمند می‌پردازد.

“مارک پیمنتل”(Mark Pimentel)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این اپلیکیشن تلفن همراه، توضیحات دقیق‌تر و کامل‌تری را در مورد یبوست، اسهال و مدفوع طبیعی ارائه می‌دهد و با ارزیابی‌هایی که توسط متخصصان آموزش‌دیده گوارش صورت گرفته‌اند، قابل مقایسه است.

پژوهشگران از یک برنامه هوش مصنوعی برای تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کردند که توسط شرکت “دیتا هلث”(Dieta Health) ابداع شده است و به کارآفرینان کمک می‌کند تا محصولات نوآورانه مراقبت بهداشتی خود را به بازار عرضه کنند. در یک مطالعه تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، از شرکت‌کنندگان مبتلا به “سندروم روده تحریک‌پذیر”(IBS) خواسته شد تا به مدت دو هفته از برنامه هوش مصنوعی برای گرفتن عکس از مدفوع استفاده کنند. برنامه هوش مصنوعی علاوه بر مقیاس مدفوع بریستول که معمولا به کار می‌رود، پارامترهای طبقه‌بندی دیگری را نیز در خود جای داده است. دو متخصص گوارش برای تایید اعتبار اپلیکیشن، تصاویر را ارزیابی کردند.  

علی رضایی گفت: این اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی، توصیف ذهنی را که می‌تواند بخشی از حدس و گمان بیمار در مورد نمونه‌های روده‌ باشد، حذف می‌کند. این اپلیکیشن علاوه بر بهبود توانایی پزشک در ارزیابی سلامتی گوارشی بیماران، می‌تواند برای آزمایش‌های بالینی مدفوع سودمند باشد.

این پژوهش، در مجله “American Journal of Gastroenterology” به چاپ رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه