تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 3:07
236 بازدید
کد خبر : 1527

ابداع الگوریتمی برای شناسایی نیات افراد دروغگو

ابداع الگوریتمی برای شناسایی نیات افراد دروغگو

محققان دانشگاه دارموث آمریکا از ابداع روشی برای شناسایی نیات افراد دروغگو خبر داده اند که به تشخیص راحت تر اخبار دروغین در فضای مجازی کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اکسپلور، در مطالعات مشابهی که در این زمینه انجام شده، تمرکز بر روی متمایزسازی اخبار جعلی از واقعی بوده و چندان توجهی به فرد یا افراد منتشرکننده اخبار دروغ معطوف نشده است، اما این بار رویکرد و نگرش به این موضوع تغییر یافته و تلاش شده با بررسی نیت ها و انگیزه های افراد دروغگو و منتشر کننده اخبار جعلی این پدیده راحت تر شناسایی شده و با آن به هر نحو ممکن برخورد شود.

پژوهشگران بر این باورند که نیت هر فرد و نه محتوای گفتار او تعیین کننده میزان فریبنده بودن یا نبودن آن است و عملکرد و گفتار فردی که نیت وی دروغگویی عمدی است با فردی که به طور سهوی و از روی بی اطلاعی دروغ می گوید کاملا متفاوت است. یافتن روشی برای درک این تفاوت ها می تواند به برخورد ریشه ای به پدیده انتشار اخبار دروغین در فضای مجازی کمک کند.

الگوریتم ابداع شده توسط محققان آمریکایی قادر به تعیین و شناسایی نیات افراد در حین سخن گفتن است و قصد آنها برای فریبکاری یا عدم فریبکاری را مشخص می کند. از این طریق حتی می توان دریافت که فرد به طور عمدی دروغ می گوید یا این کار را به شکل سهوی انجام می دهد.

این الگوریتم با دریافت محتوای یک سخنرانی نتیجه نهایی را ارائه می دهد و برای تغذیه و راه اندازی آن از صدها متن سخنرانی و اظهارنظر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ استفاده شده است. انتظار می رود در آینده نزدیک از این روش جدید برای شناسایی اخبار دروغین از واقعی نیز در شبکه های اجتماعی استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه