تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1401 - 8:24
87 بازدید
کد خبر : 2990

از موتور جست‌وجوگر ویژه متفکران دینی تا لزوم توجه ویژه طلاب به هوش مصنوعی

از موتور جست‌وجوگر ویژه متفکران دینی تا لزوم توجه ویژه طلاب به هوش مصنوعی

ایسنا/قم مدیرعامل موسسه همتا گفت: موتور جستجوی جُهد ۲ با امکانات خاص به زودی پاسخگوی نیاز محققان و متفکران دینی خواهد بود.  بهروز مینایی شامگاه ۴ اسفندماه در نشست خبری موسسه همتا (هوش مصنوعی و تمدن اسلامی) که در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: ایده بکار گیری هوش مصنوعی در سال های اخیر

ایسنا/قم مدیرعامل موسسه همتا گفت: موتور جستجوی جُهد ۲ با امکانات خاص به زودی پاسخگوی نیاز محققان و متفکران دینی خواهد بود.

 بهروز مینایی شامگاه ۴ اسفندماه در نشست خبری موسسه همتا (هوش مصنوعی و تمدن اسلامی) که در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: ایده بکار گیری هوش مصنوعی در سال های اخیر توسط فعالان عرصه یارانه و حوزه‌های علمیه قم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ۱۰۰ نفر از طلاب و گروه های متعددی از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در زمینه پروژه هوش مصنوعی فعالیت می کنند و یکی از این پروژه ها هوش مصنوعی همتا است که به دستور آیت الله اعرافی هویت مستقلی به خود گرفت و براساس منویات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برنامه های خود را پیش می بریم.

مدیر عامل موسسه همتا (هوش مصنوعی و تمدن اسلامی) بیان کرد: سال ۹۵ نخستین همایش هوش مصنوعی را با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسه نور و همچنین مؤسسه اشراق همایشی برگزار و ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و مشخص شد چه افرادی در زمینه هوش مصنوعی و علوم انسانی مشغول فعالیت هستند.

مینایی ادامه داد: فعالیت هایی که در مؤسسه همتا انجام می شود به صورت خصوصی نیست و در اختیار همه افرادی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند قرار می گیرد، پروژه جُهد ۲ موتور جستجویی است که تحت وب می تواند پاسخگوی جستجوهایی باشد که نیازمند متفکران دینی انجام می دهند.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی گفت: در ادامه راه ۳ پروژه ویکی شیعی و فقه و اهل بیت مورد توجه قرار گرفت و گراف ارتباط مفاهیم دینی با یکدیگر در اختیار است، جستجوی موجودیت به صورت عام و خاص را داریم و قرار است گراف زبان علوم دینی به وجود آید.

مدیر عامل موسسه همتا بیان کرد: در تکمیل پروژه خوشه یک تلاش کردیم جستجو فقط از لفظ نباشد و جستجوی زبانی هم شکل بگیرد و در پروژه خوشه دو سرویس پرسش وپاسخ مورد توجه قرار گرفت و مفاهیم دینی مورد تاکید است، ۴۵۰ هزار سوال دینی در آن احصا شده است و علاوه برآن مخزن پرسش و پاسخ رضوی ۸۰۰ هزار سوال را احصا و به برخی سوالات پاسخ داده شده است، فهم سوال در قدم نخست مورد توجه قرار گرفت و در ادامه فهم اینکه این سوال چیست ساده سازی می شود.

مینایی ادامه داد: در خوشه سومی که توسط موسسه همتا تولید شد شبکه محققین علوی شکل می گیرد و زیرساخت های آن سال ۱۴۰۳ به سرانجام می رسد، خوشه چهارمی که جزء نقاط امتیار پروژه همتاست هوش مصنوعی توضیح پذیر در آن شکل می گیرد، در این خوشه رابطه میان مفاهیم ایجاد و منطقی برای مفاهیم دینی ایجاد می شود.

بنیانگذار بازی های رایانه ای کشور گفت: ترجمه قوانین و گذاره های سه کتاب “قضا، بیع و خُمس” انجام شده است، یکی از پروژه هایی که در حال نتیجه گیری است پروژه سِقاط است که استدلال ورزی که در زمینه رجال نیاز است مورد توجه قرار گرفته و در سال ۱۴۰۲ به نتیجه نهایی می رسد.

مدیر عامل موسسه همتا بیان کرد: ابعاد فلسفی اعتقادی هوش مصنوعی شکل گرفته است و دوره مهارت افزایی تابستان امسال برای طلاب برگزار و بافضای هوش مصنوعی آشنا شدند، در زمینه کلام و فقه کارگروه هایی تشکیل و توان هوش مصنوعی برای طلاب معرفی می شود.

مینایی ادامه داد: میثاق ما این است که کار تکراری انجام نشود و در گام نخست از دانشجویان کشورهای ترکیه، عراق و سوریه دعوت شد تا مقالاتی در زمینه هوش مصنوعی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به پخته شدن مطالب علمی و دینی کمک می کند، گفت: زمزمه این موضوع که مثلا با هوش مصنوعی قصد داریم جای فقیه گرفته شود وجود داشت ولی این موضوع را با توضیحاتی که ارائه دادیم منتفی دانستیم.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی بیان کرد: شرکت نخست زیر مجموعه موسسه همتا از سال ۹۵ آغاز به کار کرد، شرکت دوم “عهد” که پرسش و پاسخ آستان قدس را بر عهده دارد و شرکت دیگر “دانش پژوهان” است که محصولات مجد را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: این موسسه از سال ۹۵ فعالیت می کند که از ۱۷ پروژه هوش مصنوعی تاکنون ۱۰ به بهره برداری رسیده است، هزینه هایی که تاکنون صرف شده در مقایسه با پروژه های هوش مصنوعی داخل و خارج کشور بسیار ناچیز است.

مینایی ادامه داد: تلاش می کنیم فعالیت های خود را با اندیشه شهیدان تهرانی مقدم و احمدی روشن دنبال کرده و با یک هزارم هزینه های خارجی به تکنولوژی های مورد نظر دست پیدا کنیم.

مدیر عامل موسسه همتا با تاکید بر اینکه حوزویان باید زبان هوش مصنوعی را بدانند، گفت: در دوره هوش مصنوعی ویژه طلاب ۴۰ نفر آموزش های لازم ارائه شد و همچنین ۲۰ نفر از طلاب با ما ارتباط دارند و همچنین پیش نشست هایی نیز برگزار می شود ، سال ۹۹ دو طرح احمدی روشن ویژه طلاب برگزار و در سال ۱۴۰۰ نیز سه طرح احمدی روشن برگزار کردیم و امسال نیز برنامه های قابل توجهی ویژه طلاب برگزار شد.

همچنین حجت الاسلام حمید صفایی معاونت تعاون موسسه همتا در این نشست بیان کرد: بر این موضوع تاکید داریم که طلابی که در دوره های هوش مصنوعی شرکت می کنند از سطح ۳ باشند و مسیر خود را انتخاب کرده باشند و این گونه نباشد که مزاحم مباحث علمی شویم و وقت متنابهی برای آموزش داشته باشد.

وی افزود: فعالیت هایی که در زمینه هوش مصنوعی انجام شد اقدامات بسیار بزرگی است، هنگامی می توانیم جهش داشته باشیم و به تکنولوژی در زمینه خدمت به فرهنگ و علوم اسلامی برسیم که بقیه با نگاه هم افزایی به کمک این جریان بیایند.

معاونت تعاون موسسه همتا گفت: کار هوش مصنوعی بسیار بزرگ است و اگر بخواهیم بهتر از همه در این زمینه عمل کنیم باید همه مجموعه ها با نگاه هم افزایی همکاری را بیشتر کنند و در این زمینه با راهکارهای آیت الله اعرافی ریل گذاری های لازم انجام شده است.

حجت الاسلام علیرضا شهبازی معاون موسسه همتا در این مراسم بیان کرد: موضوعاتی که در حال حاضر در حوزه علمیه انجام می شود برگزاری کارگاه های آموزشی هوش مصنوعی و مدرسه علمیه سطح ۳ و سطح ۴ نیز طراحی شده است.

وی تصریح کرد: پرسش و پاسخ دینی یکی از نیازهای جامعه است و بسیاری از مردم با انبوه سوالات مواجه هستند و انبوه سوالات در مراکز دینی باقی مانده و  تیم پاسخ دهنده فرصت پاسخگویی ندارد و در این  زمینه ابزارهای هوش مصنوعی به کمک می آید و در این زمینه ابزارهای لازم تهیه شده است.

الهی منش معاونت فضای مجازی موسسه همتا نیز در این مراسم اضافه کرد: سایت پارس سال گذشته آماده و سه زبانه است و از ۲۴ کشور جهان از این سایت بهره می برند، جوانان  ۱۸ الی ۲۴ سال از این سامانه استفاده می کنند و قطعا جوان جامعه ایرانی که سوالی ذهنش را درگیر می کند باید از هوش مصنوعی استفاده و بهره ببرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.