تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 10:28
270 بازدید
کد خبر : 2590

اسکن چشم خطر سکته قلبی و مغزی را نشان می دهد

اسکن چشم خطر سکته قلبی و مغزی را نشان می دهد

گروهی از محققان انگلیسی یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند تصاویر شبکیه چشم را برای بررسی سلامت رگ ها رصد کند و به شناسایی افراد در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بیماری هایی مانند آرتروز و پرکاری غده تیروئید را می توان از چشمان شناسایی کرد و نوآوری های جدید نیز به ردیابی بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون از طریق اسکن شبکیه چشم کمک می کنند.

طی پژوهشی جدید سیستم هوش مصنوعی به QUARTZ  یک الگوریتم نوین را روی بیش از ۸۸ هزار تصویر شبکیه از دو مطالعه بهداشت جمعی وسیع به کار گرفت. به طور متوسط داده های ۷تا ۹ سال هر شرکت کننده در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگران توانستند ظرفیت  پیش بینی این سیستم را ارزیابی کنند.

نتایج نشان داد سیستم هوش مصنوعی هنگامیکه با توجه به سن، جنسیت، وضعیت استعمال دخانیات و تاریخچه پزشکی درنظر گرفته می شود، قادر است میزان خطر ۱۰ ساله برای سکته مغزی و بیماری قلبی را با یکی از رایج ترین ابزارهای تشخیصی به نام «امتیاز خطر فرامینگهام» (FRS)ارائه دهد. از آنجایی که تشخیص با روش FRS به آزمایش خون و اندازه گیری فشار خون نیاز دارد، استفاده از روش آسان خودکار چشم  برای رسیدن به نتایج مشابه بدان معنی است که اگر این فناوری به طور گسترده به کار گرفته شود، افراد بیشتری می توانند بهتر تحت نظر باشند.

محققان باید در نظر داشته باشند که بیشتر تصاویر شبکیه ارزیابی شده در این تحقیق به وسیله پرسنل غیر متخصص ثبت شده اند. بنابراین ممکن است با استفاده از تکنیک های تصویربرداری بهتر  به نتایج بهتری دست یافت.

این تحقیق در نشریهBritish Journal of Ophthalmology منتشر شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه