تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:42
115 بازدید
کد خبر : 1073

بازوی رباتیک کولونوسکوپی انجام می دهد

بازوی رباتیک کولونوسکوپی انجام می دهد

محققان انگلیسی با استفاده از هوش مصنوعی و بازوی رباتیک روش نوینی برای انجام کولونوسکوپی ابداع کرده اند که راحت تر است و درد کمتری برای بیمار همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه لیدز انگلیس یک بازوی رباتیک مجهز به هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند با استفاده از آهنربای خارجی دوربین پروب را در مسیر روده هدایت کند و به این ترتیب فرایند کولونوسکوپی با درد کمتری انجام شود.

در فرایند کولونوسکوپی یک پروب بلند و باریک که به انتهای آن دوربینی متصل است وارد روده و کولون می شود تا هرگونه ویژگی غیر طبیعی را ردیابی و حذف کند و همچنین در این فرایند از بافت نمونه برداری می شود. 

این فرایند برای بیمار ناخوشایند و دردناک است و پزشکی حاذق باید آن را انجام دهد. اما سیستم های مجهز به هوش مصنوعی به پزشکانی که تجربه کمتری دارند کمک می کند پروب را دقیق تر به کار گیرند.

پیترووالداستری محقق ارشد این پژوهش می گوید: ما سیستمی ابداع کردیم که فرایند کولونوسکوپی را تسهیل می کند. این گامی مهم برای استفاده فراگیر از این روش است.

به گفته والداستری فرایند مذکور طوری طراحی شده تا راحت تر مدیریت شود. هرچند هنوز یک پزشک یا پرستار باید بر کل فرایند نظارت کند اما بخش مهم این روند یعنی راهنمایی پروب به وسیله بازوی  رباتیک انجام می شود.

در این تنظیمات یک پروب اندوسکوپیک استفاده می شود که نسخه جدید آن کوچکتر است و به وسیله یک آهن ربا که بالای بدن بیمار نگه داشته می شود، مسیر خود را می یابد.

طی شبیه سازی های انجام شده در آزمایشگاه،  از افراد غیر متخصص خواسته شد تا طی ۲۰ دقیقه پروب را به نقطه خاصی از بدن یک مدل برسانند. 

محققان متوجه شدند هنگامیکه بازوی رباتیک به طور خودکار و بدون کمک اپراتور فعالیت می کند، نرخ موفقیت در اجرای آزمایش۵۸ درصد بود.همچنین به کارگیری هوش مصنوعی برای عملیاتی کردن دستگاه از راه دور نرخ موفقیت را به ۹۶ درصد رساند. نرخ موفقیت آزمایش  هنگام استفاده از فرایند  نیمه خودکار ۱۰۰ درصد بود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.