تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 3:08
278 بازدید
کد خبر : 1535

برنامه‌ای که مصاحبه استخدامی انجام می‌دهد!

برنامه‌ای که مصاحبه استخدامی انجام می‌دهد!

یک‌ شرکت استارتاپی با استفاده از هوش مصنوعی سیستمی‌ را طراحی کرده که افراد جویای کار را برای استخدام آنالیز می‌کند.تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر با این سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

مجله مهر: یک سیستم استخدام هوش مصنوعی به برخی از برجسته‌ترین کارفرمایان و مصاحبه‌کننده‌ها در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است که از آن در نحوه ارزیابی شرکت ها برای نیروی کار خود و چگونگی اثبات ارزش کارمندان استفاده می‌شود. این سیستم که توسط شرکت استخدام فن آوری HireVue راه اندازی شده است. با استفاده از  دوربین های رایانه ای یا تلفن همراه کاندیداهای شغل‌ها؛ حرکات صورت، انتخاب کلمه و صدای صحبت کردن آنها را تحلیل کرده و آنها را با سایر متقاضیان مقایسه و به طور خودکار به آنها  نمره “اشتغال”میدهد.

ارزیابی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی HireVue  در بعضی از صنایع، از جمله روابط عمومی، مهمان‌نوازی و امور مالی، چنان گسترده است که دانشگاه‌ها تلاش‌های ویژه‌ای را برای آموزش دانشجویان در مورد چگونگی نگاه و صحبت کردن حین مصاحبه‌های استخدامی برای بهترین نتیجه‌ها انجام می‌دهند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ برای استخدام نیروهای خود از این سیستم استفاده می‌کنند. و تاکنون  بیش از یک میلیون  نفر از افراد جویای کار با این دستگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

اما برخی محققان هوش مصنوعی معتقدند که این سیستم ترکیبی از اندازه گیری‌های سطحی است که ریشه در واقعیت‌های علمی ندارد. آنها می‌گویند، با تجزیه و تحلیل انسان با این دستگاه، در حق افرادی که  سخنرانان غیر بومی به شمار می‎آیند ظلم می‌شود و همچنین این دستگاه برای  هر فرد دیگری که الگویی برای ظاهر و گفتار ندارد، مناسب نیست.
این محققان در مورد ظهور هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن معتقدند که این سیستم نقش مهمی در کمک به تصمیم گیری برای شغل‌های اشخاص دارد. با این وجود نمی‌دانند چطور می‌شود یک کارمند از روی صدا و حرکات چهره، مناسب یک شغل به نظر برسد.

یکی از این محققان به واشنگتن پست می‌گوید: «این  پیشرفت عمیقاً نگران کننده است. این فناوری اختصاصی نمی‌تواند بین یک کارگر مولد و یک کارگر معمولی تفاوت قائل شود.»

منقدان به این طرح می‌گویند: «این یک شبه علم است و  مجوزی برای تبعیض. افرادی که زندگی و فرصت‌های آنها به معنای واقعی کلمه توسط این سیستم ها شکل می‌گیرد، شانسی برای ادامه دادن ندارند.»

اما لورن لارسن، مدیر ارشد فناوری HireVue گفته از چنین انتقادی بی اطلاع است. وی ادامه داد: «بیشتر محققان هوش مصنوعی درک محدودی از روانشناسی در نحوه تفکر و رفتار کارگران دارند.»

لارسن توانایی الگوریتم‌ها را در افزایش نتایج استخدام با بهبود نتایج سلامتی پزشکی مقایسه کرده و گفته است این نتایج از این علم پشتیبانی می‌کند.  وی اظهار کرد: «این سیستم تا مدتی دیگر به عنوان یک جعبه سیاه در استخدام افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.