تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:13
244 بازدید
کد خبر : 371

بومی‌سازی طراحی و تولید پیکره هوش مصنوعی در کشور

بومی‌سازی طراحی و تولید پیکره هوش مصنوعی در کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تلاش‌های معاونت علمی برای حمایت از رشد و رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و کسب وکارهای فناورانه گزارشی صد روزه ارائه کرد. به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در این گزارش با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه پیکره

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تلاش‌های معاونت علمی برای حمایت از رشد و رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و کسب وکارهای فناورانه گزارشی صد روزه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در این گزارش با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه پیکره هوش مصنوعی در کشور، گفت: تامین نیازهای کشور در حوزه هوش مصنوعی یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. بر همین اساس پروژه حمایت از تولید پیکره برای کاربردهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی را مورد حمایت قرار داد. تولید پیکره‌هایی در  زمینه‌های مورد نیاز کشور مانند پردازش متن، پردازش تصویر، پردازش گفتار، داده‌کاوی و حوزه‌های پزشکی.

وی افزود: در همین راستا ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از تولید پیکره برای کاربردهای مختلف درحوزه هوش مصنوعی، از طرح‌های فناورانه این حوزه در قالب اعطاء تسهیلات بلاعوض و وام حمایت کرده است.

حمایت از ماشین‌سازی بومی

وی در بخش دیگری از این گزارش صدروزه به برنامه ماشین‌سازی اشاره کرد و با تاکید بر رفع موانع موجود بر سر راه این کار، گفت: صنعت ماشین‌سازی، یکی از صنایع حساس و گلوگاهی برای توسعه سایر بخش‌ها و صنایع است. وابستگی در این صنعت یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صنعتی کشورها است، به همین دلیل توسعه آن به یکی از اولویت‌های دولت‌ها بدل شده است.

وی ادامه داد: سال‌ها است که بازار بزرگ و سودده این صنعت راهبردی به بهانه حمایت از حفظ و افزایش ظرفیت تولید به دست واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی افتاده است. بر اساس برآوردهای انجام شده سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد دلار ماشین‌آلات صنعتی به کشور وارد می‌شود که سهمی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل واردات سالانه کشور را به خود اختصاص داده است.

پرداخت ۵۰ درصد قیمت ماشین‌آلات به‌عنوان یارانه به خریداران

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: گزارش‌ها گویای آن است که صنایع کشور در این حوزه آسیب‌پذیر هستند و با تحریم بخشی از تجهیزات، ممکن است سطح تولید و اشتغال کشور به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و چالش‌های بزرگ اقتصادی و حتی امنیتی در کشور ایجاد شود.

وی افزود: در چارچوب این برنامه تا سقف ۵۰ درصد قیمت ماشین‌آلات به عنوان یارانه به خریداران ماشین‌آلات ساخت‌داخل پرداخت شده است و ضمن حمایت از ساخت ماشین‌آلات پیشرفته جدید، صدور گواهی ساخت‌داخل برای سازندگان ماشین‌آلات پیشرفته نیز صورت می‌گیرد.

به گفته ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه تسهیلات خرید ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل، به توسعه بازار این ماشین‌آلات کمک می‌کند. طی صد روز اخیر ۲۴ ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی خطوط تولیدی ایران ساخت با حمایت‌های معاونت علمی فروخته شده‌ است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری میزان تسهیلات ارائه شده در این مدت برای توسعه ماشین‌سازی را ۱۶۱ میلیارد ریال عنوان کرد که بازاری ۳۱۲ میلیارد ریالی ایجاد کرده است.

افتتاح ۶ خانه خلاق و نوآوری در کشور در راستای تقویت اقتصاد خلاق

ستاری در این گزارش همچنین به افتتاح خانه‌های خلاق و نوآوری در کشور به عنوان برگ زرین دیگری از خدمات ارائه شده در زیست بوم فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: خانه خلاق و نوآوری همارا، در حوزه تولید محتوا و رسانه‌های دیداری و شنیداری، خانه خلاق و نوآوری تقوی گرگان، در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با تمرکز بر گردشگری، خانه خلاق و نوآوری دانادل، با اولویت نوآوری های اجتماعی و صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان، خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم، یک پلتفرم نوآوری و آموزشی در حوزه آموزش و یادگیری، خانه خلاق و نوآوری جامپا، در حوزه توانمندسازی جوانان و آموزش مهارت مبتنی بر اشتغال کودکان کار و خانه خلاق و نوآوری همشهری، در حوزه رسانه و ارتباطات و محتوای دیجیتال با حمایت  ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق افتتاح شدند.

وی به دیگر موارد اقدامات ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: حمایت از اعطای سیدمانی به ۱۲ خانه خلاق و نوآوری و تایید و صدور ۲۵ گواهی خانه خلاق و نوآوری و راه اندازی و تقویت صندوق صنایع خلاق از جمله اقدامات این ستاد در ۱۰۰ روز نخست فعالیت در دولت جدید بوده است.

افزایش چشمگیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

ستاری در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کشور از ابتدای شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری تاکنون، بیان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۲، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تایید شده ۵۵ شرکت بود که این آمار تا پایان سال ۱۳۹۴ به ۲ هزار و ۲۷۵ مورد افزایش یافت و این عدد تا سال ۱۳۹۵ به رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۹۶۰ شرکت رسید. امروز نیز بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده ۶ هزار و ۴۲۲ شرکت دانش‌بنیان و ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و خلاق، گفت: در این قانون مترقی حمایت‌های متنوعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه