تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:24
292 بازدید
کد خبر : 755

بیهوشی بیماران شخصی سازی می شود

بیهوشی بیماران شخصی سازی می شود

محققان دانشگاهی در سوئیس دستگاهی برای اندازه گیری دقیق و شخصی سازی داروی بیهوشی هر بیمار ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورک آلرت، متخصصان بیهوشی از روش‌های مختلف مانند آزمایش‌های بالینی، دیتابس های پزشکی و اندازه گیری های آزمایشگاهی برای محاسبه دوز دقیق داروی بیهوشی برای هر بیمار استفاده می‌کنند. اما واکنش هر فرد نسبت به داروی بیهوشی متفاوت است و هیچ راهی برای شناسایی واکنش بدن انسان قبل از مصرف آن وجود ندارد.

امروزه بیشتر اوقات بیماران دوزهای تکمیلی از داروی بیهوشی را حین عمل جراحی و بر اساس واکنش بدنشان دریافت می‌کنند. وظیفه متخصصان بیهوشی آن است که اجازه ندهند بیمار زودتر از موعد به هوش بیاید و پس از عمل خاطره ای از آن در ذهنش نماند. این درحالی است که آنها باید از کمترین دوز ممکن دارو برای این امر استفاده کنند که ممکن است به بدن فشار بیاورد. پس از آن دوزهای تکمیلی داروی بیهوشی نیز بدون اطلاع از میزان دقیق غلظت دارو در بدن بیمار تزریق می شود.

برای حل این چالش محققان آزمایشگاه LSI دانشگاه EPFL باهمکاری بیمارستان لوزان و دانشگاه پلی تکنیک تورین سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند غلظت ماده پروپوفول (propofol) در بدن بیمار را هنگام عمل جراحی اندازه گیری کند و برحسب آن دوز مورد نیز تزریق می‌شود. ساندرو کارارا استاد دانشگاه EPFL در این باره می‌گوید: محققان سال‌ها است که مشغول توسعه حسگرهایی برای اندازه گیری ترکیبات خون بیماران در وضعیت بیهوشی هستند تا پزشکان بتوانند دوزهای دارو را برای هر بیمار شخصی سازی کنند. پروپوفول یکی از ترکیبات اصلی داروی بیهوشی است که اندازه گیری آن کار سختی به حساب می‌آید.

دستگاه ابداعی مذکور شبیه یک سرنگ بزرگ است. سوزن این دستگاه حاوی الکترودهای حسگر است که غلظت پروپوفول را در خون بیمار اندازه گیری می‌کنند. اندازه گیری های انجام شده توسط حسگر با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل می‌شود.

پژوهشگران دقت این دستگاه را با استفاده از تست‌های آزمایشگاهی روی نمونه خون انسان تأیید کردند. مرحله بعدی اجرای این آزمایش‌ها روی بدن انسان است. نتایج این تحقیق در نشریه IEEE Transactions on Biomedical Circuits and Systems منتشر شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه