تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:32
297 بازدید
کد خبر : 893

تراشه های هوش مصنوعی از جنس سلولهای مغز انسان

تراشه های هوش مصنوعی از جنس سلولهای مغز انسان

گروهی از محققان در انگلیس قصد دارند سلول های بنیادی مغز انسان را با تراشه های هوش مصنوعی یکپارچه کنند تا سیستم های با قدرت پردازش بالاتر و کارآمدتر بسازند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیوچریسم، توسعه دهندگان هوش مصنوعی به طور معمول هنگام طراحی الگوریتم‌ها یا مدارها از مغز انسان الهام می‌گیرند. اما اکنون پروژه‌ای جدید یک گام فراتر از الهام‌های بیولوژیک رفته است.

محققان دانشگاه آستون در انگلیس مشغول یکپارچه سازی سلول‌های بنیادی مغز انسان با میکروتراشه های هوش مصنوعی هستند. هدف این امر آن است که مرزهای قابلیت هوش مصنوعی با استفاده از ویژگی‌های پردازش مغز انسان ارتقا یابد.

پروژه مذکور «نئوچیپ» (Neu-ChiP) نام دارد و شبیه یک فیلم علمی تخیلی است. به طور معمول پروژه‌های مشابه در حوزه نورومورفیک یا رایانش با الهام از مغز روی کارآمدتر کردن الگوریتم‌های هوش مصنوعی متمرکز هستند اما یکی از اهدافNeu-ChiP قدرتمندتر کردن آنها نیز است.

دیوید سعد یکی از ریاضی دانان دانشگاه آستون در بیانیه‌ای درباره این پروژه می‌نویسد: هدف ما دستیابی و کنترل قدرت‌های رایانش مغز انسان است تا به این ترتیب توانایی رایانه‌ها برای کمک به حل چالش‌های پیچیده را ارتقا دهیم. معتقدیم این نوع پروژه‌ها پتانسیل حذف محدودیت‌های فعلی قدرت پردازش و مصرف انرژی را دارند تا تغییری بنیادین در فناوری ماشین یادگیری به وجود بیاورند.

به طور معمول هوش مصنوعی که با الهام از مغز توسعه می‌یابد به نورون‌های مصنوعی یا مدارهایی با الهام از مغز انسان وابسته است. اما نصب سلول‌های بیولوژیکی در سیستم می‌تواند چالش‌های مهندسی برای محققان را رفع کند.

رمی موناسون مدیر بخش پژوهش‌ها در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این باره می‌گوید:Neu-ChiP ما نه تنها یک سیستم با جزئیاتی بسیار پیچیده را مدل سازی می‌کنیم، بلکه سعی داریم از آن نیز فراتر برویم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.