تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:52
245 بازدید
کد خبر : 1249

جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام با هوش مصنوعی

جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام با هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، جزئیات طرح احراز هویت غیرحضوری برای دریافت کد بورسی سجام را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی توضیح داد.

مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش تعداد متقاضیان دریافت کد بورسی و سهامداری طی هفته‌های اخیر و مشکلات مربوط به مراجعه حضوری این متقاضیان در دوران کرونا، اظهار داشت: در حال حاضر متقاضیانی که برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت نام می‌کنند مجبور به مراجعه به دفاتر کارگزاری و پیشخوان هستند. به همین دلیل موضوعی که برای رفع این مشکل مدنظر قرار دارد این است که مکانیزمی طراحی شود تا دیگر نیاز به حضور فیزیکی برای دریافت این کد بورسی نباشد و رفت و آمد و مراجعه حضوری کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این راستا پیشنهادی از سمت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد تا این مشکل با یک سیستم پردازش تصویر ساده و با تشخیص چهره متقاضی و تطبیق با مدارک هویتی وی برطرف شود.

محمدی افزود: در این سیستم احراز هویت متقاضی پس از پردازش تصویر و تطبیق با مدارک هویتی مانند کدملی و شماره شناسنامه از طریق اتصال به سامانه سازمان ثبت احوال، انجام می‌شود. این سیستم هوش مصنوعی امکان پردازش تصویر را فراهم می‌کند و می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد متقاضی همان فردی است که مدارک هویتی را ارائه داده و یا خیر؛ در صورت تایید دیگر لزومی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

وی گفت: بر این اساس مقرر شد شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته‌اند معرفی شوند و ما ۳ شرکت دانش بنیان را به سازمان بورس برای فراهم شدن زمینه همکاری معرفی کردیم. هم اکنون این پروژه در فاز اجرایی شدن قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، این پروژه خیلی پیچیده به نظر نمی‌رسد و قرار بود این سامانه در عرض دو هفته طراحی شود و به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه اما این پروژه هنوز به خاطر برخی مسائل اجرایی انجام نشده است، گفت: به نظر می‌رسد ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده عملیاتی شود.

محمدی افزود: مدت زمان بیشتری که برای این پروژه صرف شده است به دلیل تست ایمنی سیستم، دقت و صحت سنجی آن بوده است و باید کاربرد آن روی حدود ۲ هزار نفر تست شده تا مشخص شود که این سیستم با چه دقت تشخیصی اجرایی می‌شود. معمولاً در سیستم‌های این چنینی دقت عملکرد باید بیش از ۹۷ درصد باشد و در این صورت مبنای کار قرار گرفته و استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: از این رو تعیین زمان اجرای دقیق این طرح با سازمان بورس است و ابتدا قرار بود در بازه زمانی کمتر از یک ماه راه اندازی شود که از آن زمان، دو هفته گذشته است اما به نظر می‌رسد حداکثر تا دو هفته آینده این طرح عملیاتی و نهایی شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی خاطرنشان کرد: پس از انجام تست دقت و اعتبارسنجی سیستم، شواهد و مدارک از سمت شرکت‌های دانش بنیان به سازمان بورس ارجاع می‌شود و این سازمان مجوز نهایی برای استفاده از این سامانه را برای احراز هویت غیرحضوری و مجازی سامانه سجام صادر می‌کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه