تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 22:24
319 بازدید
کد خبر : 2027

جزئیات طرح جهش هوشمندسازی اعلام شد

جزئیات طرح جهش هوشمندسازی اعلام شد

جزئیات طرح جهش هوشمندسازی در راستای حمایت از زیست بوم هوش مصنوعی در کشور، توسط ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای یکی از رسالت‌های خود مبنی بر توسعه فناوری‌های نوظهور و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی، طرحی را با عنوان «جهش هوشمندسازی» برنامه ریزی کرده است.

این طرح در تلاش است تا عناصر مختلف پیشران برای توسعه زیست بوم هوش مصنوعی و هوشمندسازی در کشور را هدف قرار داده و بتواند به صورت اهرمی، باعث شتاب گرفتن فعالیت‌های عناصر این زیست بوم شود.

این طرح بر اساس اولویت‌های فناورانه و مسئله محور ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ارائه شده است.

مخاطبین طرح، شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های نوپا و یا کوچک – متوسط خواهند بود.

جزئیات طرح جهش هوشمندسازی اعلام شد

بر اساس این طرح، حمایت از شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری شامل آن‌هایی است که در ۶ ماه گذشته در استارت آپ (هایی) با مطابقت حداقل در یکی از موارد ماتریس کاربرد فناوری، اقدام به اختصاص سرمایه بذری کرده‌اند و یا قصد شتابدهی به استارت آپ‌های مشمول را دارند.

شتابدهنده‌ها یا مراکز نوآوری علاقمند می‌توانند پس از تکمیل اطلاعات پروفایل خود در وبسایت aimatch.ir، وارد پروسه ارزیابی شوند.

در مرحله ارزیابی شتابدهنده یا مرکز نوآوری، پس از تکمیل پروفایل اطلاعاتی و فرم ارزیابی شتابدهنده، کارشناسان بر اساس چک لیست نمرات، هر یک از شتابدهنده‌ها یا مراکز نوآوری را در یکی از ۴ سطح مربوطه دسته بندی می‌کنند.

حمایت‌های ستاد از هر مجموعه بسته به سطح بندی این مرحله است.

سطح ۱- تسهیلات تا سقف ۱,۰۰۰ میلیون ریال برای هر استارت آپ معرفی شده برای حداکثر ۴ استارت آپ که در ارزیابی تأیید شود؛ پس از ارزیابی طرح استارت آها و تعیین KPI قابلیت تبدیل به بلاعوض.

سطح ۲- تسهیلات تا سقف ۸۰۰ میلیون ریال برای هر استارت آپ معرفی شده برای حداکثر ۳ استارت آپ که در ارزیابی تأیید شود؛ پس از ارزیابی طرح استارت آپ‌ها و تعیین KPI قابلیت تبدیل به بلاعوض.

سطح ۳- تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال برای هر استارت آپ معرفی شده برای حداکثر ۲ استارت آپ که در ارزیابی تأیید شود؛ پس از ارزیابی طرح استارت آپ‌ها و تعیین KPI قابلیت تبدیل به بلاعوض.

سطح ۴- تسهیلات تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال برای هر استارت آپ معرفی شده برای حداکثر ۱ استارت آپ که در ارزیابی تأیید شود؛ پس از ارزیابی طرح استارت آپ ها و تعیین KPI قابلیت تبدیل به بلاعوض.

در مرحله ارزیابی استارت آپ‌های شتابدهی شده و یا در شرف شتابدهی، اطلاعات استارت آپ‌هایی که حداقل شرط ماتریس فناوری-کاربرد را دارا باشند به صورت جداگانه توسط شتابدهنده یا مرکز نوآوری ارسال خواهد شد و در صورت تأیید کارشناسان فنی (مرکز توسعه فناوری نوظهور دیجیتال) به صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

همچنین لیستی از KPIها مربوط به هر استارت آپ به متقاضی تحویل داده خواهد شد که در صورت تحقق آن‌ها تسهیلات در یک بازه زمانی مشخص (از ۶ تا ۱۲ ماه) قابل تبدیل به بلاعوض خواهند بود.

بر اساس این طرح در زمینه حمایت از شرکت‌های نوپا و یا کوچک-متوسط نیز، ابتدا اطلاعات مربوط به شرکت در پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی بارگذاری خواهد شد. پس از ارزیابی اولیه شرکت‌ها بر اساس تعداد پرسنل، تراز مالی و … به دو گروه دسته بندی خواهند شد.

۱- شرکت‌های نوپا؛

* تسهیلات توسعه محصول: سقف تسهیلات ۴ میلیارد ریال

* تسهیلات توسعه بازار: سقف تسهیلات ۴ میلیارد ریال

* تسهیلات مرتبط با زیرساخت: ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۸ میلیارد ریال

* سرمایه‌گذاری صندوق‌ها

شرکت‌های نوپا باید علاوه بر مستندات مربوط به محصول، برنامه عملیاتی خود را در راستای هر یک از موارد ذکر شده در بازه ۶ ماهه الی یک ساله ارسال کنند.

۲- شرکت‌های کوچک-متوسط؛

* تسهیلات توسعه محصول: سقف تسهیلات ۱۰ میلیارد ریال

* تسهیلات توسعه بازار: سقف تسهیلات ۱۰ میلیارد ریال

* تسهیلات مرتبط با زیرساخت: ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال

* سرمایه‌گذاری صندوق‌ها

اطلاعات بیشتر در پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی توضیح داده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه