تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:06
140 بازدید
کد خبر : 304

دسترسی پژوهشگران به هوش مصنوعی حوزه زبان فارسی

دسترسی پژوهشگران به هوش مصنوعی حوزه زبان فارسی

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به پیاده‌سازی آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، گفت: در بستر پارسیگان این زیست‌بوم امکان ایجاد دسترسی‌های سطح‌بندی شده به دادگان فراهم شده است. به گزارش ایسنا دکتر یاری امروز در مراسم رونمایی از دو پروژه پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به پیاده‌سازی آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، گفت: در بستر پارسیگان این زیست‌بوم امکان ایجاد دسترسی‌های سطح‌بندی شده به دادگان فراهم شده است.

به گزارش ایسنا دکتر یاری امروز در مراسم رونمایی از دو پروژه پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه هوش مصنوعی، با بیان اینکه این حوزه امروزه به جزء لاینفک همه حوزه‌ها تبدیل شده است، افزود: کاربرد این فناوری در کامپیوتر و بخش‌های صنعتی موجب شده که هوش مصنوعی در کنار محققان و عموم مردم قرار بگیرد تا شرایط بهتری ایجاد شود.

وی با اشاره به طراحی و ساخت زیر ساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، اظهار کرد: ما در پژوهشکده فناوری اطلاعات تمامی زیرسیستم‌‏های مورد نیاز این روال را آماده کرده‌‏ایم که از آن جمله می‌توان به سامانه جمع­‌سپاری اشاره کرد. این سامانه برای برچسب‌گذاری دادگان جهت تهیه دادگان آموزشی و نیز دادگان ارزیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یاری، توسعه‌دهندگان محصولات و خدمات، پژوهشگران، کاربران و ذینفعان حوزه جمع‌سپاری و حاکمیت را از مخاطبان این زیر ساخت عنوان کرد و یادآور شد: یکی از کاربردهای مهم این زیست‌بوم به‌ویژه در شرایط کرونا احراز هویت است که زیر ساخت آن در این آزمایشگاه طراحی شده است.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات، سامانه مدیریت واسط های برنامه‌های کاربردی را از دیگر سامانه‌های این آزمایشگاه دانست و افزود: سامانه مدیریت و آزادرسانی دادگان (پارسیگان) از دیگر بسترهای این آزمایشگاه است که با هدف آزادرسانی و به اشتراک­ گذاری دادگان مربوط به محصولات و خدمات حوزه خط و زبان فارسی طراحی و پیاده­‌سازی شده است.

به گفته وی امکان ایجاد دسترسی‏‌های سطح‌‏بندی شده به دادگان، امکان گزارش­ گیری‌‏های متنوع اعم از میزان دانلودها از قابلیت‌های این بستر است.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در بستر پارسیگان بیش از  ۱۵ مجموعه دادگان در حوزه خط و زبان فارسی ایجاد شده است و تاکنون بیش از ۱۰۰ مجموعه دانشگاهی از آن بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.