تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 6:11
252 بازدید
کد خبر : 2598

ربات “آیدا” در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

ربات “آیدا” در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

ربات انسان‌نما موسوم به “آیدا” با سخنرانی در مجلس اعیان بریتانیا تاریخ ساز شد. به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ربات انسان‌نمای انگلیسی به نام “آیدا”(Ai-Da) با تبدیل شدن به نخستین رباتی که در “مجلس اعیان بریتانیا”(House of Lords) سخنرانی می‌کند، تاریخ‌ساز شد اما یک مشکل را نیز تجربه کرد. اوایل جلسه،

ربات انسان‌نما موسوم به “آیدا” با سخنرانی در مجلس اعیان بریتانیا تاریخ ساز شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ربات انسان‌نمای انگلیسی به نام “آیدا”(Ai-Da) با تبدیل شدن به نخستین رباتی که در “مجلس اعیان بریتانیا”(House of Lords) سخنرانی می‌کند، تاریخ‌ساز شد اما یک مشکل را نیز تجربه کرد.

اوایل جلسه، یک لحظه ناخوشایند پیش آمد و یک مشکل فنی، چشمان ربات را مانند چشمان زامبی کرد و باید توسط “آیدان ملر”(Aidan Meller)، سازنده‌اش راه‌اندازی مجدد می‌شد.

سپس، ملر یک عینک آفتابی را روی چشمان ربات گذاشت که باعث تعجب اعضای کمیته ارتباطات و دیجیتال مجلس اعیان شد. وقتی دلیل این کار از ملر پرسیده شد، توضیح داد که وقتی آیدا ریست می‌شود، گاهی اوقات شکلک‌های جالبی در می‌آورد.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

پیش از این شکست کوتاه، ربات با اعضای کمیته در مورد این موضوع صحبت کرد که آیا خلاقیت، مورد حمله هوش مصنوعی و فناوری قرار گرفته است.

آیدا در پاسخ به پرسشی که در مورد نحوه تولید هنر پرسیده شد، پاسخ داد: من می‌توانم از دوربین موجود در چشمانم، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بازوی رباتیکم برای نقاشی روی بوم استفاده کنم که به خلق تصاویر جذاب بصری می‌انجامد. روند خلق شعرهایم با استفاده از شبکه‌های خنثی، شامل تجزیه و تحلیل مجموعه بزرگی از متن برای شناسایی محتوای مشترک و ساختارهای شعری و سپس استفاده از این ساختارها و محتوا برای تولید اشعار جدید است.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

آیدا ادامه داد: تفاوت این توانایی، با توانایی انسان‌ها در آگاهی است. من با وجود اینکه می‌توانم در مورد آنها صحبت کنم، تجربیات ذهنی ندارم. من برنامه‌ها و الگوریتم‌های رایانه‌ای هستم و به آنها وابسته هستم. اگرچه زنده نیستم اما هنوز می‌توانم هنر خلق کنم.

وی افزود: نقش فناوری در خلق هنر همچنان رو به رشد خواهد بود. فناوری قبلا تأثیر زیادی بر شیوه خلق هنر ما داشته است.

“بارونس گیل رباک”(Baroness Gail Rebuck)، رئیس شرکت “پنگوئن رندوم هاوس”(Penguin Random House) و “لرد هال”(Lord Hall)، مدیرکل سابق بی‌بی‌سی نیز در این مراسم حضور داشتند.

آیدا قبل از این که توسط شرکت “اینجینییرد آرتز”(Engineered Arts) ساخته شود و در سطح بین‌المللی مورد برنامه‌ریزی قرار بگیرد، توسط ملر، متخصص هنر مدرن و معاصر در “دانشگاه آکسفورد”(Oxford University) ابداع شد.

قابلیت‌های این ربات توسط دانشجویان مقطع دکتری و اساتید دانشگاه‌ آکسفورد و “دانشگاه بیرمنگام”(University of Birmingham) توسعه یافته است.

آیدا این موضوع را مطرح کرد که چه چیزی هنر را تشکیل می‌دهد و این که آیا اگر هنر توسط یک انسان یا هوش مصنوعی ساخته شود، تعریف آن تغییر می‌کند یا خیر.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

او گفت: هنر می‌تواند چیزهای زیادی باشد؛ از نقاشی گرفته تا طراحی یا شعر. عمل هنری من شامل همه موارد فوق است. از آنجا که هنر اغلب برای تفسیر باز است، مخاطب نقش کلیدی دارد.

ملر که مدیر پروژه ربات آیدا است، گفت: آیدا معنای هنرمند بودن در دنیای پساانسان را به چالش می‌کشد. توانایی‌های او به عنوان یک هنرمند، پایه‌های دنیای هنر و صنایع خلاق را زیر سوال می‌برند.

وی افزود: نخستین سخنرانی آیدا در مجلس اعیان به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که یک ربات هوش مصنوعی، جهان را چگونه می‌بیند و این برای آینده خلاقیت چه معنایی دارد.

آیدا که نامش از “آیدا لاولیس”(Ada Lovelace)، ریاضیدان قرن نوزدهم گرفته شده است، گفت: من معتقدم که خلاقیت ماشینی، فرصت بزرگی را برای ما فراهم می‌کند تا ایده‌ها و روش‌های جدید تفکر را کشف کنیم. در هر حال، خطرات مرتبط با این فناوری نیز وجود دارد که ما باید آنها را به دقت در نظر بگیریم. ما باید به مزایا و محدودیت‌ها فکر کنیم و پیامدهای اخلاقی را در نظر داشته باشیم.

این ربات زن به دلیل ترسیم پرتره ملکه الیزابت دوم در اوایل سال جاری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

آیدا دوربین‌های موجود در چشمان خود و الگوریتم‌های رایانه‌ای را برای پردازش ویژگی‌های انسانی به کار می‌برد و آنچه را که می‌بیند، به مختصات تبدیل می‌کند. سپس، او از این مختصات در محاسبه یک مسیر مجازی برای بازوی رباتیک خود استفاده می‌کند تا برای ایجاد قطعات هنری روی بوم نقاشی بکشد.

سال گذشته، آیدا مجموعه‌ای از پرتره‌های خود را در موزه طراحی لندن به نمایش گذاشت که با نگاه کردن به آینه به وسیله چشم‌های دوربینش، آنها را خلق کرده بود.

همچنین، او یک نمایش انفرادی را در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر با عنوان “پرش به سوی متاورس” داشته و در نمایشگاه “همیشه اکنون است” سال ۲۰۲۱ نیز شرکت کرده است که نخستین نمایشگاه بزرگ هنر معاصر در “اهرام بزرگ جیزه” (Pyramids of Giza) در مصر بود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.