تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:08
239 بازدید
کد خبر : 353

رشد اقتصادی ایران جز با بهره‌وری از نیروی انسانی محقق نمی‌شود

رشد اقتصادی ایران جز با بهره‌وری از نیروی انسانی محقق نمی‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: رشد اقتصادی در ایران جز با افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی اتفاق نخواهد افتاد. بهره‌وری از نیروی انسانی در عرصه عمل جز با مهارت‌آموزی و مجهز شدن به مهارت‌های روز به دست نخواهد آمد. غلامرضا حسینی‌نیا امروز ۲۶ آذر ماه، در اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات کشوری مهارت

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: رشد اقتصادی در ایران جز با افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی اتفاق نخواهد افتاد. بهره‌وری از نیروی انسانی در عرصه عمل جز با مهارت‌آموزی و مجهز شدن به مهارت‌های روز به دست نخواهد آمد.

غلامرضا حسینی‌نیا امروز ۲۶ آذر ماه، در اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات کشوری مهارت که در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به سابقه پیشرفت کشورهایی که یک زمانی از ما عقب‌تر بوده و در حال حاضر از ما سبقت کرده‌اند نگاه می‌کنیم، غبطه می‌خوریم. این کشورها فقط از مسیر تربیت انسان‌های ماهر و توانمند به این جایگاه رسیده‌اند. این کشورها را دکترها و مهندس‌ها نساخته‌اند، بلکه تکنسین‌ها، کارگران و جوان‌های ماهر و توانمندی که نسبت به سازندگی کشور خود تعهد داشته‌اند این کار بزرگ را رقم زده‌اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در این مرحله چاره‌ای نداریم که کشور را به یک کارگاه بزرگ مهارت‌آموزی تبدیل کنیم. در بودجه سال آینده ۸.۴ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی شده که فقط ۳.۵ درصد از مسیر بهره‌وری تعریف شده است. رشد اقتصادی در ایران جز با افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی اتفاق نخواهد افتاد. بهره‌وری از نیروی انسانی در عرصه عمل جز با مهارت‌آموزی و مجهز شدن به مهارت‌های روز به دست نخواهد آمد.

حسینی‌نیا با اشاره به آمار سازمان بین‌المللی کار ادامه داد: سرعت تحولات آنقدر بالا رفته که همانند رادیواکیتوها نیمه عمر مشخصی دارد. در حال حاضر عمر مهارت‌ها به ۵ سال کاهش یافته است، یعنی اگر کسی در یک رشته‌ای مهارت دارد، دیگر پس از ۵ سال نیمی از آن برایش کارایی ندارد و ظرف ۱۰ سال آن مهارت دیگر هیچ کارایی نخواهد داشت و مانند این است که آن شخص مهارتی کسب نکرده است. تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد از جمیعت جهان و به نوعی ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران که در حال حاضر ماهر تلقی می‌شوند، نیاز به آموزش مجدد دارند.

وی بیان کرد: ۶۷ درصد یا دو سوم دانش‌آموزانی که در سال ۲۰۱۶ به کلاس اول ابتدایی رفته‌اند، در شغل‌هایی مشغول به کار خواهند شد که این شغل‌ها هنوز به وجود نیامده‌اند. سرعت تحولات تکنولوژی آنقدر افزایش یافته که اگر خودمان را به روز نکنیم خیلی عقب خواهیم افتاد. از تکنولوژی‌هایی صحبت می‌شود که سرنوشت دنیا و بشریت را تغییر خواهند داد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود آدم‌هایی که تخصص هوش مصنوعی داشته و مهارت انجام این کار را داشته باشند، بازارهای صادراتی خود را حتی در میوه و سبزیجات از دست خواهیم داد. تمام رقبای ما به علم و تکنولوژی هوش مصنوعی مسلط هستند و ما نیز باید به آن دست یابیم و به روز شویم.

عدم انتخاب رشته نیمی از داوطلبین کنکور آمار امیدوارکننده‌ای است

حسینی‌نیا یادآور شد: جوانان فارغ‌التحصیلی که در رشته اختصاصی خود به کاری اشتغال ندارند برای ما ثروت بزرگی محسوب می‌شوند. این منابع به وسیله اقدامات مشابه‌ای که در مسابقات مهارت انجام شد می‌تواند برای ایران به یک ثروت ملی تبدیل شوند. آمار جالب و امیدوارکننده‌ای از کنکور امسال به جا مانده است. ۵۴ درصد داوطلبین کنکور امسال انتخاب رشته‌ نکرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که جوان‌ها و خانواده‌ها، راه خود را پیدا کرده‌اند و متوجه شده‌اند که راه سعادت رفتن به دانشگاه نیست. حتی چه بسا ممکن است در برخی از رشته‌ها که بازار کاری وجود ندارد ما را از سعادت دور کند.

وی عنوان کرد: تربیت جوانان به شکل بومی در اقصی نقاط ایران می‌تواند به جذب سرمایه کمک کند. نیروی جوان توانمند ماهر یکی از بزرگترین فاکتورهای تولید محسوب می‌شود. وقتی سرمایه‌گذار بخواهد در جایی سرمایه‌گذاری کند و خیالش بابت نیروی کار توانمند راحت باشد می‌تواند به راحتی سرمایه‌گذاری کند.

مجوز راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد ظرف سه روز آماده می‌شود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: افتخار داریم که در دور جدید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کمک بخش خصوصی تحولی را رقم بزنیم و پوست‌اندازی جدی در مقوله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته باشیم. آموزش‌هایی که بتواند ما را در مشاغل آینده و آینده مشاغل آماده کند.

حسینی‌نیا گفت: از تمام کسانی که در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم. قالب راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد را تصریح و تسهیل کرده‌ایم. هر کسی که بخواهد آموزشگاه آزاد راه‌اندازی کند، ظرف سه روز مجوز دریافت خواهد کرد. همچنین سرمایه‌گذاران را برای راه‌اندازی آموزشگاه‌ها در رشته‌های جدید تشویق می‌کنیم. در حال حاضر ۹۵ درصد آموزشگاه‌های آزاد ما در چهار یا پنج رشته متمرکز هستند که از این میزان نیز ۶۰ درصد آنان در حوزه مراقبت‌های زیبایی فعالیت دارند. ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم که بخش اعظمی از آنان توسط بخش خصوصی مغفول مانده است. همچنین دولت برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد در مناطق محروم و روستایی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یادآور شد: خداوند حتی در نقمت‌ها نیز نعمت‌هایی قرار می‌دهد. در ۱۸ دوره گذشته مسابقات به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شد، اما امسال تصمیم گرفتیم به دلیل کرونا مسابقات را از حالت متمرکز خارج کرده و در ۱۳ استان برگزار کنیم. این مسابقات بهتر از دوره‌های گذشته در تهران برگزار شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.