تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 6:13
202 بازدید
کد خبر : 2586

ساخت کلاه آتش‌نشانی مجهز به هوش مصنوعی

ساخت کلاه آتش‌نشانی مجهز به هوش مصنوعی

یک کلاه ایمنی جدید مجهز به هوش مصنوعی در حالی که وزنی کمتر از ۱.۵ کیلوگرم دارد، می‌تواند به آتش‌نشانان قدرت فوق‌العاده‌ای بدهد تا ضمن نقشه‌برداری سریع از محیط اطراف خود، قربانیان را سریع‌تر نجات دهند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه ادینبرو(Edinburgh) یک کلاه ایمنی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌اند

یک کلاه ایمنی جدید مجهز به هوش مصنوعی در حالی که وزنی کمتر از ۱.۵ کیلوگرم دارد، می‌تواند به آتش‌نشانان قدرت فوق‌العاده‌ای بدهد تا ضمن نقشه‌برداری سریع از محیط اطراف خود، قربانیان را سریع‌تر نجات دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه ادینبرو(Edinburgh) یک کلاه ایمنی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌اند تا به آتش نشانان کمک کند در محیط‌های پر از دود به سادگی حرکت کنند و قربانیان را سریع‌تر نجات دهند.

طبق بیانیه مطبوعاتی که توسط محققان دانشگاه ادینبرو در اسکاتلند منتشر شده است، این تیم با استفاده از حسگرها، دوربین‌های حرارتی و فناوری‌های رادار، این دستگاه را ایجاد کرده است.

کریس شیائوکسوان لو، مدرس سیستم‌های فیزیکی-سایبری در دانشکده انفورماتیک دانشگاه ادینبرو می‌گوید: آتش‌نشان‌ها قهرمان هستند. همه این را می‌دانند. ما می‌خواهیم آنها توانایی ابرقهرمانی داشته باشند تا در میان دود و در تاریکی به خوبی ببینند و این توانایی آنها را برای یافتن راه‌حل‌های موثر برای جستجو و نجات بهبود می‌بخشد.

ابزارهای این کلاه هوشمند برای آسان‌تر کردن حرکت آتش‌نشانان در مناطق پر از دود، نقشه‌برداری از محیط اطراف و نجات افراد نیازمند طراحی شده‌اند.

محققان می‌گویند ما در درازمدت سعی خواهیم کرد کارآمدترین روش ارتباطی بین آتش نشانان حاضر در محل حادثه را با فرماندهان ارشد بیرونی بررسی کنیم تا همه سیستم‌ها کارآمدتر شوند.

نمونه اولیه آزمایش شده

این تیم تحقیقاتی نمونه اولیه این فناوری را با همکاری سازمان آتش نشانی و نجات اسکاتلند توسعه داده و آزمایش کرده است.

گلن مک‌کفر از فرماندهان آتش نشانی می‌گوید: تجهیزات ما در مواقعی ممکن است از لحاظ کاری که باید برای جستجو انجام دهیم، محدود کننده باشد. گرما و دود را نیز به آن اضافه کنید. بنابراین داشتن تصویر حرارتی از نظر موقعیت مکانی به ما کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: با این دستگاه جدید ما می‌توانیم یک اتاق را خیلی بهتر اسکن کنیم و کاری را که تاکنون چند دقیقه به طول می‌انجامید را ظرف پنج تا ۱۰ ثانیه انجام دهیم. بنابراین داشتن این کلاه هوشمند یک تغییر بزرگ است.

تیم سازنده این دستگاه هوشمند مدعی است وزن آن حدود ۱.۳۶۰ کیلوگرم است و از قطعات با قیمت مناسب ساخته شده است به راحتی به کلاه آتش نشانی معمولی متصل می‌شود.

تهیه نقشه ۳ بعدی

جاه طلبی جدید تیم سازنده این دستگاه، تولید نقشه‌های سه بعدی از محیط عملیات آتش‌نشانان است.

محققان می‌گویند، در حال حاضر ما تمام این مفهوم را آماده کرده‌ایم و در مرحله بعد به دنبال یافتن شرکای صنعتی مناسب هستیم که مایل به همکاری با ما هستند تا این فناوری را به بازار عرضه کنیم و برای آتش نشانان جهان مفید واقع شود.

لو می‌گوید: جاه طلبی بعدی ما این است که به این کلاه ایمنی توانایی تولید نقشه‌های سه بعدی را همراه با تعبیه یک نمایشگر بدهیم که آگاهی فضایی بیشتری را برای آتش‌نشان فراهم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه