تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 22:30
254 بازدید
کد خبر : 2442

سیستم هشدار هوش مصنوعی برای کاهش مرگ و میر بیماری گندخونی

سیستم هشدار هوش مصنوعی برای کاهش مرگ و میر بیماری گندخونی

محققان از ابداع نوعی سیستم هشدار هوش مصنوعی برای اطلاع رسانی در مورد بیماری گندخونی خبر داده‌اند که میزان مرگ و میر ناشی از آن را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بیماری سپتیسمی یا گندخونی التهابی است که به دلیل عفونت رخ داده، منجر به تب، تپش قلب، افزایش میزان تنفس و در نهایت مرگ می‌شود. عفونت‌ها می‌توانند انواع واکنش‌ها را در بدن انسان ایجاد کنند و یکی از شدیدترین آنها سپتیسم است. این عارضه تهدید کننده زندگی هر سال باعث بیش از ۲۵۰۰۰۰ مرگ در ایالات متحده می‌شود، اما یک سیستم هوش مصنوعی جدید که در دانشگاه جان هاپکینز توسعه یافته، با تشخیص زودهنگام علائم کلیدی این بیماری، به کاهش تلفات آن کمک می‌کند.

سپتیسم در نتیجه عفونتی رخ می‌دهد که باعث پاسخ ایمنی شدید در بدن می‌شود. این امر باعث آغاز رشته‌ای از رویدادها می‌شود که با التهاب گسترده شروع شده و می‌تواند به لخته شدن خون، اختلال در رگ‌های خونی، نارسایی اندام‌ها یا مرگ ختم شود. علائم آشکاری مانند تب یا گیجی معمولاً به عنوان علائم سایر بیماری‌ها تعبیر می‌شوند، که همین مساله تشخیص بیماری را در مراحل اولیه دشوار می‌کند.

شناسایی سریع این بیماری بسیار مهم است، زیرا وضع یک بیمار مبتلا به سپتیسم می‌تواند به سرعت بدتر شود و این وضعیت باعث مرگ فوری حدود ۳۰ درصد از کسانی که به آن مبتلا می‌شوند، می‌شود. دستگاه‌های پیشرفته، نشانگرهای زیستی کلیدی را در خون در عرض چند دقیقه شناسایی می‌کنند و ابزاری برای شناسایی سریع پاتوژن‌های عامل عفونت اولیه محسوب می‌شوند.

اما دانشگاه جان هاپکینز رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و به دنبال استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای شناسایی بیماران در معرض خطر است. این کار با تجزیه و تحلیل سابقه پزشکی بیمار و ترکیب آن با علائم فعلی بیمار، یادداشت‌های بالینی و نتایج آزمایشگاهی انجام می‌شود. این ابزار هوش مصنوعی که «سیستم هشدار زودهنگام هدفمند در زمان واقعی» نام دارد، بیماران را از لحظه بستری شدن در بیمارستان تا لحظه ترخیص ردیابی می‌کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که اطمینان حاصل شود هیچ جزئیات پزشکی مهم یا بالقوه خطرناکی از بین نمی‌رود.

این ابزار در پنج بیمارستان به مدت دو سال بر روی ۷۰۰۰۰۰ بیمار مورد استفاده قرار گرفت و به گفته محققان، بسیار کارآمد بوده و به طور متوسط منجر به تشخیص سپتیسم تقریباً شش ساعت زودتر از روش‌های سنتی با دقت ۸۲ درصدی می‌شود. همچنین کاهش قابل توجه عوارض این بیماری، طول مدت بستری در بیمارستان و از همه مهم‌تر کاهش مرگ و میر به میزان ۱۸.۲ درصد مزایای دیگر این سیستم هوش مصنوعی بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.