تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:58
295 بازدید
کد خبر : 1365

شناسایی خطرات جاده با سیستم هوش مصنوعی صوتی

شناسایی خطرات جاده با سیستم هوش مصنوعی صوتی

خطراتی که در جاده رانندگان را تهدید می‌کنند، تنها دیداری نیستند و گاهی اوقات صداها نیز خطرات پیش رو را هشدار می‌دهند. یک سیستم هوش مصنوعی به کشف این خطرات کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان آلمانی یک سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع کرده اند که با نصب آن در خودروها می‌توان با تشخیص اصوات هشدار دهنده در مورد وجود خطر، از شکل گیری فجایع خطرناک جلوگیری کرد.

این سیستم به جای مشاهده علائم جاده‌ای و عابران پیاده به سر و صداهای محیط اطراف توجه می‌کند و از این طریق درک می‌کند که آیا خطراتی در مسیر در حال حرکت خودرو در کمین است یا خیر.

این سیستم مبتنی بر نصب تعدادی میکروفن بر روی خودرو است. میکروفون‌های یادشده اصوات دریافتی را به یک نرم افزار پردازشگر منتقل می‌کنند و این نرم افزار با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خطرآفرین بودن یا نبودن صداهای اطراف را حدس می‌زند.

به عنوان مثال اگر این سیستم صدای خودروهای امدادی را بشنود به سرعت برای تغییر مسیر حرکت به راننده هشدار می‌دهد. صدای بازی و شیطنت کودکان و حتی صدای تق تق خودرو که ممکن است ناشی از پنچرشدن باشد، از جمله دیگر مواردی است که این سیستم نسبت به آن حساسیت دارد.

نرم افزار این سیستم از قابلیت بالایی برای تفکیک اصوات از یکدیگر و تمیز دادن صداهای مشکوک از عادی برخوردار است و با بررسی سطح و شدت اصوات میزان جدی بودن خطر را پیش بینی می‌کند. این سیستم که ظرف پنج سال آینده در دسترس قرار می‌گیرد قادر به شناسایی دقیق جهت هر صدای مشکوک هم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه