تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 22:23
253 بازدید
کد خبر : 2594

شکاف طبقاتی در خدمات آموزشی فاجعه است

شکاف طبقاتی در خدمات آموزشی فاجعه است

مدیر شبکه آموزش گفت: ضریب جینی در دخانیات یک و نیم و در خوراک ۲۰ است اما همین ضریب جینی در توزیع آموزش به ۶۰ می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد هم‌رسان آموزش عصر در خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه با حضور نمایندگان کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اندیشه‌ورزان، مدیرعامل‌های شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه آموزش در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این رویداد که به صورت ارائه چالش‌ها و موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پنل گفت و گوی تخصصی برگزار شد؛ کارشناسان و مدیران عامل شرکت‌ها به بررسی تغییر در انگاره آموزش، رشد فضای مجازی و تغییر در شیوه‌های آموزشی، نقش نوآوری در دسترسی پذیری و درگیر سازی مخاطب و نقش تکنولوژی‌های آموزش مجازی در رفع شکاف‌های آموزش پرداختند.

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در این رویداد با بیان اینکه بسیاری از مسئولان درک درستی از تغییر شرایط آموزشی در جهان ندارند؛ گفت: دلیل موفقیت استارت‌آپ‌ها هم همین است که در عرصه‌هایی که دولت ورود نمی‌کند و توانایی آن را ندارد فعال است و خدمات خود را ارائه می‌دهد.

مدیر شبکه آموزش با بیان اینکه حوزه آموزش به شدت نیازمند حضور شرکت‌های دانش بنیان است؛ گفت: ضریب جینی در دخانیات یک و نیم و در خوراک ۲۰ است اما همین ضریب جینی در توزیع آموزش به ۶۰ می‌رسد.

وی با اشاره به مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش گفت: از روز شنبه دوم مهر ماه هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰ در هر ۲۰ دقیقه برای دانش آموزان اول تا نهم محتواهای آموزشی و جذاب را مبتنی بر روش یادگیری با لذت دروس فارسی و ریاضی و علوم را خواهیم داشت. من ۴ فرزند سختگیر دارم که خوشبختانه از این برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش راضی هستند و برای همه آنها هم این برنامه‌ها جذاب است. هر کس یک تلویزیون دارد می‌تواند به محتواهای جدید و جذاب آموزشی دسترسی داشته باشد.

دل ما برای عدم حمایت از استارتاپ‌های داخلی خون است

رحمان عیسی زاده عضو قرارگاه تربیت فناورانه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دل ما هم برای عدم حمایت از شرکت‌های و استارتاپ‌های داخلی خون است گفت: تا سال ۱۳۷۰ از فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش استفاده نشد. در سال ۶۸ و ۶۹ نظام جامع انفورماتیک ایجاد شد و به تدریج آموزش برای فناوری آموزشی راه اندازی شد که در پی آن فرآیندهایی همچون ثبت نام صدور کارنامه به‌تدریج الکترونیکی شد.

وی با اشاره به کندی سیر تکامل فناوری در نظام آموزشی کشور افزود: از سال ۱۳۹۱ طرح هوشمند سازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد که در آن زمان ۲۱ درصد کلاس‌های درس امکاناتی نظیر کامپیوتر را داشتند در سال ۹۵ طرح با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام آغاز کردیم که در آن آشنایی معلمان با انفورماتیک بوده و ۷۶۰ هزار معلم در آن دوره شرکت کردند. مقاومت بسیار زیادی از سوی برخی از معلمین و نهادها برای عدم اجرایی شدن فناوری‌های نوین در نظام آموزشی جدید به طوری که در پایان دوره تنها ۴۳۰ هزار معلم موفق به اتمام دوره آموزشی شدند.

وی با بیان اینکه حتی مجلس هم در دوره‌هایی با طرح‌های فناورانه در نظام آموزشی کشور مخالفت کرد؛ گفت: طرحی را در وزارت آموزش و پرورش رونمایی کردیم که طی آن تبلت به جای کتب درسی مورد استفاده دانش آموزان باشد. بسیاری از مسئولان رده بالای کشور با این طرح مخالفت کردند موضوعی که در سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا به واقعیت پیوست. ما طرحی را هم در نظر داریم که در آن پیام پیش بینی می‌کنیم از سال ۱۴۰۰ بتوانیم آموزش را به سبک هوشمند انجام دهیم.

امید امرالله عضو هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست با اشاره به لزوم تعریف نظام ملی نوآوری در کشور گفت: با تعریف نظام ملی نوآوری اعتماد سازی نسبت به این نظام آموزشی ایجاد می‌شود و مردم به این مسئله معتقد می‌شوند که نوآوری لازم است و کسی که نوآوری در حرفه و کارش نداشته باشد بی سواد است.

بابک حمیدیا سرپرست خانه خلاق و مرکز نوآوری مجلس با طرح این سوال که چرا دولت به جای تنظیم گری در عرصه فضای مجازی به تصدی‌گری روی آورده است گفت: تصدی گری دولت در نظام آموزشی منجر به تولید نرم افزار شاد می‌شود که بسیاری از مدارس آن را قبول ندارند.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال فوق، وجود جامعه سنتی را دلیل تصدی گری دولت عنوان نموده و افزود: شاید در جوانان این نگاه کمتر باشد ولی در عموم جامعه این تلقی همچنان وجود دارد که دولت اگر کاری را واگذار کند مشکل ایجاد می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، جزئی از وظایف حاکمیت را محافظت از دیتا و اطلاعات زیست بوم (اکوسیستم) دانست و گفت: ما امروز در زمان خروج از حالت گلخانه‌ای قرار داریم جوانان ما در عرصه فناوری به نقطه‌ای رسیده‌اند و حالا در عرصه زیست بوم نیازمند قانون گذاری شدند. در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان در عرصه نظام آموزشی در فضای گلخانه قرار دارند و هنوز به فضای تقنین وارد نشدند. کار خوبی که در مجموعه همرسان صورت گرفته است این است که ما برای تقویت این موضوع نیز ما آموزشگاه قوانین را ایجاد کردیم. جمع آوری گروه‌هایی که می‌توانند در این زمینه اندیشه تولید کنند. این از کارهای خوب شماست.

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق هم در این نشست با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید برای قانونگذاری مطالبه گر باشند گفت: تا وقتی که از جانب شرکت‌های دانش بنیان مطالبه‌گری وجود نداشته باشد؛ دولت هیچ اقدام تأثیرگذاری نخواهد کرد.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق افزود: مطالبه‌ای که در یک فضای علمی بررسی، پخته شده و آماده باشد با همراهی نمایندگان مجلس هم مواجه می‌شود زیرا نمایندگان مایلند سردمداری طرحی کامل و جامع را به عهده بگیرند و دولت هم برای اینکه متهم به کم کاری نشود حتماً چنین طرح جامعی را اجرایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه چند قانون هم در این زمینه داریم؛ گفت: قانون دسترسی به اطلاعات یکی از همین قوانین است. قانونی که حتی پیش از این موجب شد مسئولانی برای ارائه ندادن اطلاعات ضروری کسب و کار مجازات و بازخواست شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.