تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:08
133 بازدید
کد خبر : 347

طراحی موتور جستجوگر هوشمند داخلی «قم نت» در کشور

طراحی موتور جستجوگر هوشمند داخلی «قم نت» در کشور

ایسنا/قم استاد دانشگاه گفت: به همت پژوهشگران و متخصصان داخلی یک موتور جستجوگر داخلی به نام «قم نت» ایجاد شده که ۲۵۰ هزار صفحه برای آن تعریف کرده ایم. سیدعلی حسینی در نشست علمی «جستجوی پیچیده معنایی در منابع علوم انسانی، اسلامی با استفاده از پایگاه‌های دانش و هوش مصنوعی» که به همت معاونت پژوهشی

طراحی موتور جستجوگر هوشمند داخلی «قم نت» در کشور

ایسنا/قم استاد دانشگاه گفت: به همت پژوهشگران و متخصصان داخلی یک موتور جستجوگر داخلی به نام «قم نت» ایجاد شده که ۲۵۰ هزار صفحه برای آن تعریف کرده ایم.

سیدعلی حسینی در نشست علمی «جستجوی پیچیده معنایی در منابع علوم انسانی، اسلامی با استفاده از پایگاه‌های دانش و هوش مصنوعی» که به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، عنوان کرد: هوش مصنوعی توضیح پذیر یعنی اینکه وقتی که نتیجه‌ای می‌دهد توضیح اش را هم می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در علوم به ویژه در هوش مصنوعی دیده می‌شود در آینده هوش مصنوعی و انسان با هم ادغام می‌شوند.
حسینی با تاکید بر اینکه بازیابی دانش یکی از مقوله‌های مطرح در بحث جستجوی پیچیده و هوش مصنوعی است، گفت: بازیابی دانش یعنی اینکه ما به دستیار یا همان نرم افزار دستور می‌دهیم که هرجایی که چنین چیزی بود برای ما نشان دهد وخودش جستجو می‌کند.
وی بیان کرد: ما در پردازش تفاوت داریم در وهله اول اینکه یک هویت خاص را باید بتوانیم که جستجو کنیم.
استاد دانشگاه به سامانه جستجوگر «قم نت» اشاره کرد و یادآور شد: به همت پژوهشگران و متخصصان داخلی یک موتور جستجوگر داخلی به نام «قم نت» ایجاد کرده‌ایم که در آن ۱۵۰ هزار از ویکی پدیا واژه آورده ایم و در نیز ۲۵۰ هزار صفحه برای آن تعریف کرده‌ایم.
حسینی بیان کرد: در حاضر حاضر عمل جستجو به دو شیوه انجام می‌شود یکی جستجوی موجودیت است و دیگری جامعیت که نخست باید به موجودیت دستیابی داشته باشیم و سپس به بحث جامعیت برسیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.