تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:53
263 بازدید
کد خبر : 1275

محقق ایرانی ۳۱ داروی کاندیدای درمان کرونا را شناسایی کرد

محقق ایرانی ۳۱ داروی کاندیدای درمان کرونا را شناسایی کرد

یک محقق ایرانی و همکارانش در انگلیس با استفاده از هوش مصنوعی ۳۱ داروی کاندیدای درمان کووید ۱۹ را شناسایی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمبریج ایندپندنت، یک شرکت در کمبریج انگلیس فهرستی از ۳۱ دارو را شناسایی کرده که هم اکنون تأیید شده یا در مراحل آخر آزمایش‌های بالینی قرار دارند و گزینه‌های احتمالی برای درمان کووید ۱۹ به حساب می آیند.

این شرکت AI VIVO نام دارد و پیمان گیفانی محقق ایرانی و دانشیار ارشد پژوهشی دانشگاه کمبریج، مؤسس و مدیر ارشد آن است.

AI VIVO با استفاده از روش فنوتیپی مبتنی بر هوش مصنوع، ویژگی‌های قابل بررسی ۹۰ هزار ترکیب دارویی را در ۱۵ روز ارزیابی کرده است. همچنین شرکت مذکور در مرکز نوآوری زیستی واقع در پاک علوم کمبریج قرار دارد و با کمک نمونه‌های واقعی از سلول‌های مبتلا به کووید ۱۹ مدل «تأثیرگذاری ویروس بر ریه ها» را ساخته است.

در مرحله بعد یک موتور پیش بینی ۳۱ دارو را برای درمان کووید ۱۹ کاندیدا کرد. این داروها حدود ۰.۰۵ درصد از درمان‌هایی هستند که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند.

«دیوید کلیوی» یکی از سرمایه گذاران این شرکت می‌گوید: ما درباره آزمایش داروهایی که در صدر این فهرست هستند با تعدادی از سازمان‌های دولتی و داروسازی مذاکره کردیم. این داروها شاید به مقابله با ویروس کرونا کمک کنند. اکنون ما اطلاعات حیاتی در اختیار داریم. بسیار مهم است که این داروها را با سرعت آزمایش کنیم.

میان داروهای شناسایی شده توسط این شرکت نام‌های آشنایی نیز دیده می‌شود، مانند کلروکین (داروی ضد مالاریا)، دگزامتازون، سیرولیموس (یک داروی سرکوب سیستم ایمنی)، تاکرولیموس (داروی سرکوب سیستم ایمنی)، تالیدومید (داروی سرطان).

پیمان گیفانی می‌گوید: ما گروهی از محققان زیست شناس مولکولی، داروساز سیستمی، مهندس کنترل و کارشناسان یادگیری ماشینی هستیم و معتقدیم شناسایی تغییرات فنوتیپی در وضعیت بیماری کلیدی برای یافتن درمان مؤثر است.

او در ادامه افزود: دانش ما درباره ویروس کووید ۱۹ اندک است. تأثیر آن بر بافت‌های بدن نیز همچنان تحت بررسی است. این امر دانش ما درباره آنکه ویروس کووید ۱۹ چه بافت‌هایی را هدف می‌گیرد محدود می‌کند. همچنین این روند بدان معنا است که روش فنوتیپیAI VIVO مسیری قدرتمند و منطقی برای کشف داروی کووید ۱۹ است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه