تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 6:11
276 بازدید
کد خبر : 2080

نظارت هوش مصنوعی بر مجاری ادراری با استفاده از صدا!

نظارت هوش مصنوعی بر مجاری ادراری با استفاده از صدا!

یک هوش مصنوعی جدید قادر است از صدای جریان ادرار برای نظارت بر سلامت مجاری ادراری استفاده کند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک الگوریتم هوش مصنوعی اکنون می‌تواند به صدای دفع ادرار بیماران گوش دهد تا با موفقیت و کارآمدی، جریان‌های غیرطبیعی و مشکلات مربوط به سلامتی مجاری ادراری آنها را

یک هوش مصنوعی جدید قادر است از صدای جریان ادرار برای نظارت بر سلامت مجاری ادراری استفاده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک الگوریتم هوش مصنوعی اکنون می‌تواند به صدای دفع ادرار بیماران گوش دهد تا با موفقیت و کارآمدی، جریان‌های غیرطبیعی و مشکلات مربوط به سلامتی مجاری ادراری آنها را شناسایی کند.

این ابزار یادگیری عمیق، “Audioflow” نامیده می‌شود و تاکنون تقریباً به اندازه‌ی یک دستگاه تخصصی مورد استفاده در کلینیک‌ها خوب عمل کرده و نتایج مشابهی را برای دستیاران اورولوژی ارائه کرده است.

ارزیابی صدای ادرار

دکتر “لی هان جی” از بیمارستان عمومی سنگاپور و سرپرست این مطالعه جدید گفت: گرایش به استفاده از فناوری یادگیری ماشینی در بسیاری از زمینه‌ها به وجود آمده است، زیرا پزشکان زمان زیادی ندارند و به صرفه‌جویی در زمان آنها کمک شایانی می‌کند. در عین حال، به ‌ویژه از زمان شروع همه‌گیری، تغییر به سمت پزشکی از راه دور و کاهش مراقبت‌های مبتنی بر بیمارستان وجود دارد.

وی افزود: ما نیز مشتاقِ توسعه‌ی راهی برای نظارت بر بیماران به منظور مشاهده وضعیت آنها در خلال بازدیدهای بیمارستانی بودیم.

این الگوریتم جدید، صدای تولید شده توسط ادرار را در یک محیط عایق صدا ارزیابی می‌کند و مشکلات احتمالی را بدین وسیله تشخیص می‌دهد. اما محققان امیدوارند اپلیکیشنی بسازند که به اندازه کافی خودکفا باشد و بیماران بتوانند از آن در خانه نیز استفاده کنند.

دستگاه‌های کنونی برای ارزیابی شرایط مرتبط با ادرار، کارآمد هستند، اما نیاز دارند که بیماران در طول بازدیدهای سرپایی در آنها ادرار کنند.

با این حال، همه‌گیری کووید-۱۹ دسترسی به کلینیک‌ها را محدود کرده است. “هان جی” و همکارانش می‌خواستند روش موثرتری برای ارزیابی ادرار در خانه بدون هیچ گونه کمک پزشکی ایجاد کنند و به همین دلیل از حوزه‌ی مهندسی برای توسعه یک الگوریتم هوش مصنوعی برای ارزیابی ادرار استفاده کردند.

آنها برای آموزش و اعتبارسنجی این الگوریتم، ۵۳۴ شرکت‌کننده مرد را از دسامبر ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۱۹ به‌کار گرفتند. این فرآیند نسبتاً ساده بود؛ شرکت‌کنندگان از دستگاه نظارت بر ادرار معمولی در یک اتاق عایق صدا استفاده کردند و صدای جریان ادرار خود را با استفاده از تلفن هوشمند ضبط کردند.

نتایجی که با نتایج تخصصی مطابقت دارد

سپس هوش مصنوعی با استفاده از ۲۲۰ صدای ضبط شده یاد گرفت که نرخ جریان، حجم و زمان را به طور دقیق ارزیابی کند. این در حالی است که این عوامل با هم می‌توانند انسداد یا مشکلات مثانه را هویدا کنند.

“هان جی” توضیح داد: هوش مصنوعی ما می‌تواند از برخی افراد غیر متخصص پیشی بگیرد و به مشاوران پزشکی نزدیک شود. اما مزیت واقعی این است که هر بار که به دستشویی می‌روید، یک مشاور همراه خود دارید.

وی افزود: ما اکنون در حال کار بر روی الگوریتمی هستیم که بتواند زمانی که سر و صدای پس‌زمینه نیز در محیط معمولی خانه وجود دارد، به خوبی کار کند.

در واقع، “Audioflow” نتایجی را تولید کرد که می‌توانست با یک دستگاه تخصصی موسوم به “اوروفلومتری” و یک هیئت متشکل از شش دستیار اورولوژی رقابت کند. این هوش مصنوعی، نتایجی را به دست آورد که برای بیش از ۸۰ درصد موارد ضبط شده با دستگاه “اوروفلومتری” مطابقت داشت و در مقایسه با اورولوژیست‌های متخصص به نرخ تطابق ۸۴ درصدی دست یافت.

اکنون محققان امیدوارند که این هوش مصنوعی جدید بتواند به زودی برای استفاده در خانه آماده شود.

“Audioflow” به زودی به عنوان یک برنامه تلفن هوشمند برای آزمایش در دنیای واقعی همراه با صداهای پس‌زمینه عرضه خواهد شد. با این حال یک اشکال دارد و آن اینکه تاکنون فقط بر روی جریان ادرار مردان آزمایش شده است که با ادرار زنان متفاوت است. بنابراین احتمالا در آینده شاهد نسخه‌ای با محوریت زنان خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه