تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 - 6:12
156 بازدید
کد خبر : 3400

نیاز به هوش مصنوعی برای انجام مطالعات بزرگ در زمینه اثربخشی و ایمنی دارو

نیاز به هوش مصنوعی برای انجام مطالعات بزرگ در زمینه اثربخشی و ایمنی دارو

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: سیستم‌های بیمارستانی دیتاهای زیادی دارند؛ ولی ما در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ از هیچ کدام از این دیتاها برای ارزیابی اثربخشی داروها و واکسن‌ها نتوانستیم استفاده کنیم. چون اپیدمیولوژیست‌ها و متدولوژیست‌های ما با نرم‌افزارهای محدودی در اندازه کوچک می‌توانند کار

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: سیستم‌های بیمارستانی دیتاهای زیادی دارند؛ ولی ما در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ از هیچ کدام از این دیتاها برای ارزیابی اثربخشی داروها و واکسن‌ها نتوانستیم استفاده کنیم. چون اپیدمیولوژیست‌ها و متدولوژیست‌های ما با نرم‌افزارهای محدودی در اندازه کوچک می‌توانند کار کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی که عصر ۲۷ اردیبهشت ماه در جزیره کیش برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین موضوعات حوزه سلامت تهدیدات سلامت و در راس آن بار بیماری‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت بار بیماری‌ها گفت: در حال حاضر سرعت پیدایش بیماری‌ها از سرعت ابزارهایی که امروزه در تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، به مراتب بیشتر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که در طی سال‌های گذشته رشته‌ای تحت عنوان systems biologic (زیست‌شناسی سامانه‌ها) ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم، هیچ راهی نداریم به جز اینکه از این رشته‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما ۸۰۰ مرکز تحقیقات داریم که هر یک از آن‌ها بایوبانک دارند،‌ ثبت داده دارند و یک سلسله مطالعاتی تحت عنوان کوهورت دارند. ما بیش از ۸۰ مطالعه کوهورت در کشور داریم. مراکز تحقیقاتی دیتاهای بسیار بزرگی دارند و مدیریت این دیتاها جز با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست.

پناهی با بیان این‌که عمده مطالعات بالینی که در کشور انجام می‌شود، در حجم‌های کوچک است، گفت: ما از ناچاری در تحقیقات و فناوری کشور و در سازمان غذا و دارو مطالعات بالینی و مطالعات دارویی را در حجم کم انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد اثربخشی و ایمنی دارو مطالعه و قضاوت کنیم، نیاز به حجم بزرگی از داده داریم. ما چرا وارد حجم بزرگی از مطالعات بالینی نمی‌شویم؟ چون اگر وارد این مطالعات شویم، با یک سری دیتاها مواجه می‌شویم که نرم‌افزارهای موجود قادر به آنالیز آن‌ها نیستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مورد سیستم ارجاع و موضوع سلامت الکترونیک، توضیح داد: سیستم‌های بیمارستانی دیتاهای زیادی دارند؛ ولی ما در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ از هیچ‌کدام از این دیتاها برای ارزیابی اثربخشی داروها و واکسن‌ها نتوانستیم استفاده کنیم. چون اپیدمیولوژیست‌ها و متدولوژیست‌های ما با نرم‌افزارهای محدودی در اندازه کوچک می‌توانند کار کنند. بنابراین ضرورت دارد از دانش‌های روز که یکی از آن‌ها هوش مصنوعی است، برای مدیریت داده‌ها و تشخیص بهتر، پیشگیری بیشتر و درمان‌های نوین استفاده کنیم.

وی به حمایت‌های مؤسسه‌ «نیماد» اشاره کرد و گفت: ما در وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری موسسه حمایتی به نام «نیماد» را داریم. ما برای اولین‌بار در بهمن ۱۴۰۰ کمیته‌ای در «نیماد» با عنوان «کمیته سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی» شکل‌دادیم  و امسال هم فراخوانی برای آن اعلام کردیم و از مطالعات مرتبط با هوش مصنوعی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه