تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 5:13
90 بازدید
کد خبر : 2953

هوش مصنوعی، انقلابی نوین در تکنولوژی

هوش مصنوعی، انقلابی نوین در تکنولوژی

ایسنا/مرکزی هوش مصنوعی، افزودن قدرت تفکر و تصمیم‌گیری به موجودات بی جان است و معمولا در ماشین‌ها یا دستگاه‌ها ظهور پیدا می‌کند. به گزارش ایسنا، امروز هوش مصنوعی تقریبا در تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌های اطراف انسان‌ها، از پایین‌ترین سطح آن در لوازم خانگی گرفته تا دستگاه‌های فوق مدرن که در تفکر و تصمیم‌گیری، توانایی رقابت

ایسنا/مرکزی هوش مصنوعی، افزودن قدرت تفکر و تصمیم‌گیری به موجودات بی جان است و معمولا در ماشین‌ها یا دستگاه‌ها ظهور پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، امروز هوش مصنوعی تقریبا در تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌های اطراف انسان‌ها، از پایین‌ترین سطح آن در لوازم خانگی گرفته تا دستگاه‌های فوق مدرن که در تفکر و تصمیم‌گیری، توانایی رقابت با انسان‌ها را دارند، مشاهده می‌شود. هوش مصنوعی در سال ۱۹۵۶ میلادی تبدیل به یک شاخه آکادمیک شد و پس از آن هر ساله با تلاش افراد مشتاق به فعالیت در این عرصه، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده است.

روزبه‌روز بر اهمیت هوش مصنوعی افزوده می‌شود و دانشجویان زیادی خود را آماده می‌کنند تا پس از کسب تخصص، شغلی در این زمینه پیدا کنند. هوش مصنوعی نه صنعت یا محصول خاصی است، نه به اصطلاحِ استراتژیک، حوزه یا حیطه خاصی را در بر می‌گیرد، بلکه ابزاری است که می‌توان از آن در بسیاری از صنایع و بسیاری از ابعاد زندگی انسان مثل تحقیقات علمی، آموزش، تولید، پشتیبانی، حمل‌ونقل، امور دفاعی، اجرای قوانین، سیاست، تبلیغات، هنر و فرهنگ استفاده کرد. از ویژگی‌های هوش مصنوعی این است که تمام صنایع و ابعاد زندگی انسان را متحول می‌کند.

قدرت روزافزون هوش مصنوعی با گستره‌ای حیرت‌انگیز از کارکردهای نظامی و غیرنظامی، به چاقویی دو لبه تبدیل شده است. فنآوری هسته‌ای که دوران جنگ سرد براساس آن تعریف می‌شود، می‌توانست دارای اهداف جنگی یا صلح‌آمیز باشد و اگرچه دارای نیروی مخرب عظیمی بود، نمی‌توانست به راحتی گسترش یابد، اما هوش مصنوعی این پارادیم را می‌شکند زیرا از هر سه این ویژگی‌ها برخوردار و به وضوح دارای کاربرد دوگانه (نظامی و غیر نظامی) است، به راحتی قابل توسعه و قابل کاربرد است و همزمان قدرت تخریب بسیار زیادی دارد.

کتاب “عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما” تلاشی است برای توجه به عصر جدید. سخن از آینده‌ای است که در آنجا ماشین‌ها یاد می‌گیرند و منطقی را به کار می‌گیرند که فراتر از حد و حدود عقل و قوه تعقل انسان امروز است. در این صورت، جوامع انسانی نه‌تنها باید برای درک و شناخت آن با یکدیگر مشارکت کنند، بلکه برای استفاده و به‌کارگیری آن نیز باید با یکدیگر همکاری کنند.

این کتاب سعی دارد به یکی از بزرگ‌ترین سوالات دنیای مدرن، یعنی چگونگی تاثیر هوش مصنوعی بر آینده‌ بشریت را پاسخ دهد. این کتاب از پیامدهای مشارکت هوش مصنوعی با انسان در امور گوناگون و تأثیر حضور هرچه‌ بیشتر هوش مصنوعی در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف و از آینده جهان و انسان در عصر غلبه هوش مصنوعی سخن می‌گوید.

نویسندگان کتاب «عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ‌ما» تصمیم دارند که هوش مصنوعی را به‌عنوان واقعیتی که انسان چاره‌ای جز پذیرش و کنار آمدن با آن ندارد بررسی و معرفی کنند و نیز نشان دهند که هوش مصنوعی چگونه واقعیت، درک و شناخت انسان از واقعیت و تعامل انسان با واقعیت را دگرگون و تاریخ و هویت آدمی را دستخوش تغییراتی بنیادین خواهد کرد.

متن اصلی کتاب «عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها» اولین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

“مدت‌های مدیدی است که مرزهای ملی در مقابل ایده‌ها و گرایشات جدید نفوذپذیر شده‌اند، به‌ویژه ایده‌هایی که با هدف آسیب زدن طراحی شده‌اند. البته امروزه این آسیب‌ها بسیار شدیدتر و جدی‌تر شده‌اند. اگرچه درباره اهمیت جلوگیری از اطلاعات جعلی که ‌به‌ عمد منتشر ‌می‌شود از سوی نهادهای اجتماعی و سیاسی اجماع عمومی وجود دارد، اما نتیجه رضایت‌بخشی حاصل نشده است. اگر قرار باشد از چنین هوش مصنوعی برای گسترش نفرت و تفرقه در سطح گسترده‌ای استفاده شود، انسان‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند با پیامدهای آن مقابله کنند. تا این هوش مصنوعی در همان گام نخست متوقف نشود، شناسایی و خنثی کردن تمام محتوای آن با روش دستی و بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های فردی حتی برای حکومت‌ها و گردانندگان پلتفرم‌های شبکه‌ای بسیار قوی و خبره چالش بسیار بزرگی است.

برای چنین کار بزرگ و دشواری، باید از الگوریتم‌های هوش مصنوعی که محتوا را کنترل ‌می‌کنند استفاده کرد. اما این سوال مطرح ‌می‌شود که در حال حاضر چه کسانی چنین الگوریتم‌هایی را می‌سازند و بر اجرای آنها نظارت ‌می‌کنند؟ وقتی جوامع آزاد به پلتفرم‌های شبکه‌ای مجهز به هوش مصنوعی متکی می‌شوند به تولید، فیلتر کردن و ارسال محتوایی می‌پردازند که از مرزهای ملی و منطقه‌ای فراتر می‌رود و هنگامی‌ که این پلتفرم‌ها به‌نحوی به کار خود ادامه می‌دهند که ناخواسته نفرت و اختلاف را گسترش می‌دهند، جامعه با تهدید جدیدی روبرو ‌می‌شود که هشدار می‌دهد باید از رویکردهای جدیدی استفاده کند تا به شرایط اطلاعاتی خود نظم ببخشد. “

کتاب “عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما” به قلم “هنری کیسینجر”، “اریک اشمیت” و “دانیل‌پی هاتن‌لوکر” و ترجمه “حمیدرضا بیژنی” در ۲۳۲ صفحه و به قیمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده ‌است.

این کتاب توسط انتشارات ذهن‌آویز، آماره و پارسه نیز منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.