استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در طول تاریخ توسعه فناوری همواره نظرات متفاوتی ارائه شده است، گفت: باید توجه داشت که هوش مصنوعی از شبیه سازی یک انسان نخبه دارای خلاقیت و نوآوری معطوف به حل مسئله سخن می‌گوید.  به گزارش ایسنا، سعیدرضا عاملی استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی هوش مصنوعی و

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در طول تاریخ توسعه فناوری همواره نظرات متفاوتی ارائه شده است، گفت: باید توجه داشت که هوش مصنوعی از شبیه سازی یک انسان نخبه دارای خلاقیت و نوآوری معطوف به حل مسئله سخن می‌گوید. 

به گزارش ایسنا، سعیدرضا عاملی استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی هوش مصنوعی و خلاقیت‌های انسانی که در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، با بیان اینکه فهم فناوری‌ها و پدیده‌های جدید نیازمند خرد ارتباطی است، خرد ارتباطی را محصول درگیر شدن با سوژه دانست و با تاکید بر اینکه در طول تاریخ فناوری، همواره دعوای فناورانه بوده است، اظهار کرد: از روز اول که گاو آهن اختراع شد تا ظهور صنعت چاپ، صنعت ریسندگی که منشأ انقلاب صنعتی بوده تا هوش مصنوعی یکسری افراد فناوری هراسی داشتند و یکسری عاشق فناوری شدند و عده ای هم با ظرفیت‌های بهینه، فناوری ها را پذیرفته اند.

عاملی با بیان اینکه برخی از فناوری‌ها دارای اهمیت بالا و نقطه عطف هستند، اظهار کرد: حکمرانی اسلامی ایرانی مولد نوعی از حکمرانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی-ایرانی است که به صورت پویا و نوآورانه ظرفیت پاسخگویی به نیازها، چالش ها و اقتضائات زمانه را دارد. این مدل حکمرانی، تبدیل به ظرفیتی برای اتصال نظام حکمرانی اسلامی-ایرانی پیشرفت به هوش مصنوعی مولد و بهره گیری از ظرفیت های داده‌ای  شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با بیان ساده هوش مصنوعی از رفتار خلاقانه‌ای سخن می گوید که مثل انسان فکر می کند و مثل انسان رفتار می‌کند که از قدرت فهم، آموختن، تحلیل و ترکیب و سنتزکردن داده‌ای برخوردار است. هوش مصنوعی در یک نظام واره با خصوصیت شبکه‌ای بودن، موژولار بودن، لایه‌ای بودن و برخورداری از یک نظام یکپارچه از هوش بهره‌مند است که از خصیصه متراکم شدن ظرفیت داده ای با ظرفیت تصاعد هندسی و با توانش متمایل به بی نهایت و البته محدود در جهان داده برخوردار است. 

این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ظرفیت سناریوسازی‌های متنوع با منطق فازی و بر اساس الگوهای خواسته شده و ترسیم شده در هوش مصنوعی وجود دارد. باید توجه داشت که هوش مصنوعی از شبیه سازی از یک انسان نخبه دارای خلاقیت و نوآوری معطوف به حل مسئله سخن می گوید. 

وی هوش مصنوعی فازی را شکلی از منطق چند ارزشی دانست  که منطق صفر و یک  را به هر عدد حقیقی بین صفر و یک تبدیل می کند و یادآور شد:  هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که می تواند با بهره‌گیری از قالب های داده‌ای مثل نوشتار، صدا، تصویر، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و ریزداده های متکثر، ترکیب های جدید متناسب با اقتضائات سوال و عملکردهای الگوریتمی خلق کنش و واکنش‌های انسانی خلق کند. 

عاملی با طرح این سوالات که آیا هوش مصنوعی یک امر خنثی بدون تمایل خاص ارزشی است یا قابلیت هدف‌گذاری بر مبنای نظام ارزشی و اهداف مشخص را دارد؟ و اینکه آیا این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی ظرفیتی برای حکمرانی بر مبنای متغیرهای مستقل، میانی و وابسته باشد و پارامترهای فراوان بر اساس مدل های حکمرانی الگوریتمی تعریف کند، گفت: پاسخ به سئوال اول منفی و به سئوال دوم مثبت است.

انتهای پیام 

خروج از نسخه موبایل