تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 5:12
207 بازدید
کد خبر : 2851

هوش مصنوعی در ۲۰ درصد از کارها جایگزین انسان خواهد شد

هوش مصنوعی در ۲۰ درصد از کارها جایگزین انسان خواهد شد

متخصصان حوزه فناوری می‌گویند که هوش مصنوعی در آینده جای انسان را در ۲۰ درصد از کارها می‌گیرد اما برای انسان‌ها جای نگرانی نیست. به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، راه‌اندازی یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «ChatGPT»، عصر جدیدی را در حوزه هوش مصنوعی رقم زد و نگرانی‌های گسترده‌ای

متخصصان حوزه فناوری می‌گویند که هوش مصنوعی در آینده جای انسان را در ۲۰ درصد از کارها می‌گیرد اما برای انسان‌ها جای نگرانی نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، راه‌اندازی یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «ChatGPT»، عصر جدیدی را در حوزه هوش مصنوعی رقم زد و نگرانی‌های گسترده‌ای را در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار ایجاد کرد.

توانایی‌های ChatGPT در نوشتن شعر، فیلم‌نامه، شرکت کردن در امتحانات و شبیه‌سازی کل اتاق‌های گفتگو باعث شده است که برخی بگویند این چت‌بات می‌تواند کارهایی مانند خدمات مشتریان، کپی‌رایتینگ و حتی حرفه حقوقی را به سرعت تصاحب کند. شرکت «مایکروسافت»(Microsoft)، ۱۰ میلیارد دلار در ChatGPT سرمایه‌گذاری کرد و گفت که این فناوری، نحوه تعامل مردم با رایانه‌ها را تغییر خواهد داد.

«ریچارد دِوِر»(Richard DeVere)، کارشناس هوش مصنوعی و رئیس مهندسی اجتماعی شرکت «اولتیما»(Ultima)، در مصاحبه با دیلی‌میل گفت: من باور دارم که ChatGPT می‌تواند جایگزین ۲۰ درصد از نیروی کار شود. فناوری ChatGPT یک مد نیست، بلکه یک انقلاب جدید در فناوری است. ربات‌ها لزوما برای تصاحب کار شما نمی‌آیند اما یک انسان همراه با یک ربات این کار را می‌کند.

دِوِر ادامه داد: این کار یک فرآیند یک شبه نخواهد بود که در آن انسان‌ها به ‌طور خودکار با ربات‌ها جایگزین ‌شوند، بلکه نخستین موج از سوی افراد کم‌تجربه خواهد بود که از ماشین‌های هوش مصنوعی برای انجام دادن کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند.

چندین شرکت در حال حاضر راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای خودکارسازی مشاغل انسانی ارائه می‌کنند؛ از جمله شرکت «Jounce AI» که کپی‌رایتینگ هوش مصنوعی رایگان و نامحدود را وعده می‌دهد. سازمان «DoNotPay» از ChatGPT برای دفاع از مردم در دادگاه در برابر جریمه‌های سرعت غیرمجاز استفاده می‌کند. در بریتانیا، ChatGPT توانست با تکمیل یک کار نوشتن، جایگاهی را در فهرست نهایی برای مصاحبه شغلی کسب کند.

دِوِر گفت که چندین نفر را می‌شناسد که در حال حاضر از این فناوری در مشاغل خود استفاده می‌کنند و خاطرنشان کرد که ما هنوز در آغاز انقلاب هوش مصنوعی هستیم.

وی افزود: ما هنوز در مراحل اولیه ChatGPT هستیم. من می‌ترسم فکر کنم که انتظار داریم یک متخصص هوش مصنوعی و نیروی کار، چه کاری انجام دهند. احتمالات مبنی بر موارد استفاده ChatGPT بی‌پایان هستند. ما نمونه‌هایی از افرادی را دیده‌ایم که از این پلتفرم برای کارهای گوناگونی، از چگونگی تعمیر خودرو گرفته تا نوشتن رمزهای صریح برای هک استفاده می‌کنند.

دِوِر گفت که برخلاف برخی هشدارها در مورد این فناوری، افراد شاغل در حرفه‌های خلاق باید در مشاغل خود ایمن باشند. به گفته  دِوِر، متخصصان خلاق باید از این فناوری استقبال کنند و آن را برای تقویت مهارت‌های خود به کار ببرند. این پیشرفت‌ها افراد خلاق را از این فرآیند حذف نمی‌کنند، بلکه فقط به تقویت توانایی‌های آنها می‌پردازند.

یکی از شرکت‌هایی که از ChatGPT برای خودکارسازی برخی از عملکردهای خود استفاده می‌کند، شرکت فین‌تک «Twig» است که هوش مصنوعی را در حوزه بازاریابی، مالی و سایر بخش‌های تجارت به کار می‌برد. این شرکت که کاربران را قادر می‌سازد تا اقلامی مانند لباس را به پول تبدیل کنند، ChatGPT را به عنوان بخشی از خدمات خود به کار می‌برد.

«گری کوپی»( Geri Cupi)، مدیرعامل Twig گفت: به عنوان یک سازمان، Twig در اوایل این فرآیند، پتانسیل هوش مصنوعی را تشخیص داده است.

کوپی باور دارد که هوش مصنوعی کار را نمی‌گیرد، بلکه افراد را قادر می‌سازد تا سریع‌تر و مؤثرتر کار کنند؛ بدون اینکه حواس آنها به کارهای خسته‌کننده منحرف شود. وی افزود: من باور دارم که پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی، پیامدهای مثبتی را از نظر تأثیرگذاری بر آینده شغلی خواهند داشت. هوش مصنوعی، یک تسهیل‌کننده خواهد بود و عملکردهایی را انجام می‌دهد که زندگی انسان را به طور کلی ارتقا می‌دهد.

کوپی ادامه داد: هوش مصنوعی، نیروی کار را از کارهای پیش‌پاافتاده، تکراری و وقت‌گیر که ممکن است به توسعه آن کمک نکنند، رها می‌سازد. از این نظر، من هوش مصنوعی را یک عنصر مکمل قوی برای نیروی کار انسانی می‌دانم؛ نه جایگزین شغل. مهمتر از همه رسیدن به نتایج کلی و کمک کردن به تعالی اصالت، تفکر و خلاقیت انسان است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه