تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:25
134 بازدید
کد خبر : 773

ورود پارک های علم و فناوری به عرصه انقلاب فناوری در ۱۴۰۰

ورود پارک های علم و فناوری به عرصه انقلاب فناوری در ۱۴۰۰

معاون پژوهشی وزیر علوم از ورود پارک های علم و فناوری به عرصه انقلاب فناوری در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی، در آیین تکریم دکتر مهدی کشمیری مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: پارک‌های علم و فناوری مولفه مهمی از سپهر توسعه کشور هستند.

رحیمی با اشاره به اینکه اکنون همه استان‌های کشور یک پارک علم و فناوری استانی دارند، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری مولفه مهمی از سپهر توسعه کشور هستند که در کنار مراکز و نهادهای نو آوری، ۲۰۰ مرکز رشد و مناطق ویژه علم و فناوری این سپهر توسعه را تشکیل می‌دهند و وزارت علوم در این میان نقش حمایتی از این مراکز را بر عهده دارد که در این عرصه حمایتی وزارت علوم توانسته است محوریت دادن هر گونه مجوز را به دست آورد و حاکمیت در دادن مجوز برای تاسیس پارک یا مرکز رشد تنها بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه از شخص مقام معظم رهبری تا مدیران و دست‌اندرکاران این عرصه، جنبه حمایتی خود را از پارک های علم و فناوری صریحاً اعلام داشته‌اند، افزود: امسال ما شاهد بودیم که به جز بدنه دولت، مجلس شورای اسلامی نیز از توسعه و بودجه پارک‌های علم و فناوری حمایت کرد و اکنون پارک های علم و فناوری، خود به شکل فعال در زمینه تجاری‌سازی، ایجاد فناوری و کارهای اقتصادی شرکت دارند و مطمنا در سال ۱۴۰۰ وارد عرصه چهارم انقلاب فناوری خواهند شد و در مباحثی چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، برنامه ها و ماموریت های جدیدی ارائه خواهند کرد.

به گفته وی، دکتر کشمیری از عناصر اثرگذار در توسعه و ساماندهی پارک‌های علم و فناوری بودند که در موفقیت کنونی پارک‌ها با وجود کمبودهای مالی که وجود داشت نقش مهمی ایفا کردند و من توصیه‌ام به روسای همه پارک‌های علم و فناوری این است که پیوند قوی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته باشند زیرا دانشگاه‌ها در توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری نقش بسزایی دارند.

در ادامه این نشست مهدی کشمیری، مدیر کل سابق دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم نیز با تاکید بر نقش مهم پارک‌های علم و فناوری گفت: حوزه فناوری وزارت علوم نیاز به یک مراقبت ویژه دارد؛ این حوزه یک حوزه جوان و نوپا است که مشکلات متعدد نیروی انسانی و زیرساختی دارد و به طور خاص از ارکان وزارت علوم به شمار می‌رود لذا نیازمند آن است که مسئولان نسبت به آن دغدغه داشته و از آن مراقبت نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: این حوزه از نظر ماموریت‌ها با سایر حوزه‌ها متفاوت است و باید مراقبت شود تا مسائل این حوزه با سایر مشکلات مجموعه درهم‌آمیخته نشود. باید تلاش شود تا تجربیات ناموفق در این حوزه مجدداً تکرار نگردد.

کشمیری افزود: عرصه فناوری یک عرصه تعریف شده و مشخص نیست و اگر وارد این عرصه می شویم باید خودمان را تجهیز کنیم. این عرصه، عرصه اقتصاد و کسب و کار است، عرصه میدان دادن به بخش خصوصی است و تنها زمانی مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد که برای آن تدارک دیده و مجهزش کنیم. این عرصه مدعی‌های بزرگ دارد و باید ادوات مجهز کردن آن را مهیا کرده و به آن نگاه ویژه داشته باشیم لذا نوگرایی، بازنگری ساختاری و اولویت بخشیدن به حوزه فناوری از توصیه‌های من به متولیان امر است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه