تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 22:20
179 بازدید
کد خبر : 3379

پروژه «فراشهر هوشمند سلامت ایرانیان» کلید می خورد

پروژه «فراشهر هوشمند سلامت ایرانیان» کلید می خورد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند از کلید خوردن موضوع «فراشهر هوشمند سلامت ایرانیان» کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی خبر داد و گفت: دانشجویان علوم پزشکی دو واحد «هوش مصنوعی» می گذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر آرش خجسته امروز در نشست خبری اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی گفت: در خردادماه ۱۴۰۱ به دنبال تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی مجازی به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تغییر نام داد. دانشگاه علوم پزشکی مجازی در ایام همه گیری کووید ۱۹ نقش بی بدیلی در اشاعه آموزش مجازی در علوم پزشکی ایفا کرد و زیرساخت های اساسی یادگیری برای دانشجویان علوم پزشکی در این دانشگاه اجرا شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی هوشمند همچنان برنامه های آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی را اجرا می کند و تنها در یک دوره تابستانه حدود ۹ هزار دانشجو واحدهای اختیاری آموزشی خود از جمله طب ایرانی، سلامت در حوادث و بلایا و آموزش های مرتبط را فرامی گیرند. تاکنون ۴۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی واحد طب ایرانی را به صورت مجازی گذرانده اند.

خجسته با اشاره به ظهور فناوری های نوین در حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: به دنبال تجربه دانشگاه علوم پزشکی مجازی، اهداف جدیدی برای دانشگاه علوم پزشکی هوشمند طراحی شد که از آن جمله اشاعه کاربردهای فناوری های نوین در شاخص های مختلف سلامت از جمله درمان و بهداشت و همکاری با تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در کاربردی کردن فناوری های جدید است.

وی افزود: سیاستگذاری های کلان در حوزه کاربردی کردن فناوری های نوین علوم پزشکی و کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند انجام می گیرد. هوش مصنوعی به نوعی قله فناوری های نوین دیجیتال محسوب می شود و کشورهای مختلف برنامه های راهبردی زیادی برای اجرایی و کاربردی کردن آن در حوزه های مختلف در دست دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند یادآور شد: راهبرد اصلی کشورها کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های امنیت سایبری، حمل و نقل، توریسم، سلامت و درمان است. در تمامی کشورهایی که به این موضوع توجه دارند سلامت یکی از حوزه های اصلی کاربرد هوش مصنوعی است. یکی از برنامه های مهم ما در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، ترویج کاربردی کردن هوش مصنوعی در حوزه سلامت در سطح جامعه و دانشگاه ها است.

وی با اشاره به برنامه هایی ترویجی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در این حوزه اجرا شده گفت: برگزاری اولین مدرسه تابستانه هوش مصنوعی در علوم پزشکی، برپایی ژورنال کلاب ها با موضوع هوش مصنوعی، اولین سمپوزیوم تخصصی هوش مصنوعی، برگزاری رویداد «ایبال» برای معرفی این استارت آپ های این حوزه از جمله این برنامه ها بود.

خجسته درباره اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی یادآور شد: ۳۳ سخنرانی، ۱۵ کارگاه تخصصی، سمپوزیوم دانشجویی برای دانشجویان علوم پزشکی در حوزه هوش مصنوعی، ارائه دستاوردهای دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه هوش مصنوعی در این کنگره ارائه می شود.

وی افزود: امیدواریم اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی بتواند گفتمان و سیاستگذاری در این حوزه را گسترش دهد. ضمن اینکه اپراتورها و وزارت ارتباطات می توانند به این حوزه کمک کنند تا موضوع هوش مصنوعی از ترویج به کاربرد واقعی در سلامت برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند درباره کاربردهای هوش مصنوعی و تغییرات روز و تاثیر آن در آموزش دانشجویان گفت: نگاه تاریخی به تکنولوژی نشان داده است که نمی توان با آن مقابله کرد اما می توان با استفاده درست به بهترین شکل از آن بهره برداری کرد.

وی گفت: تصمیم گیری بالینی یکی از مهمترین عملکردها در علم پزشکی است. پیش از این از گذشته های دور، پزشکان و طبیبان از حواس پنجگانه به عنوان ابزارهای تشخیصی استفاده می کردند اما به مرور که ابزارهای پاراکلینیکی وارد شدند تصمیم گیری بالینی پزشکان تسهیل شد. آینده تشخیص های پزشکی به سمت هوش مصنوعی می رود و پزشکان می توانند با ابزارهای هوش مصنوعی داده های بیماران را به کمک این تکنولوژی آنالیز کنند و تصمیم بگیرند و درصد خطا را کاهش دهند.

خجسته یادآور شد: درمان بیماران در آینده نه چندان دور به سمت تصمیم گیری بالینی مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت می کند.

وی با اشاره به آموزش دانشجویان علوم پزشکی و نقش هوش مصنوعی در این آموزش گفت: چت جی پی تی اکنون دارای عملکرد مبتنی بر اسناد و داده ها است. دانشجویان می توانند با بکارگیری داده های بومی و کسب شده از بیماران و مقایسه آن با داده های موجود که از نظر نژادی، ژنتیک که با ما متفاوت هستند، در حوزه های مختلف علوم پزشکی داده کاوی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند از ارائه پیشنهاد به شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی برای ارائه دو واحد آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: پیشنهاد کرده ایم این دو واحد از حالت اختیاری به اجباری دربیاید و این آموزش در همه رشته های علوم پزشکی ارائه شود.

وی درباره میزان تولید علم در حوزه هوش مصنوعی یادآور شد: ایران در تولید مقالات مرتبط با هوش مصنوعی در دنیا رتبه ۱۵ و در منطقه رتبه اول را دارد. رتبه خوبی در این زمینه داریم اما این به معنای جاری شدن آن در زندگی مردم نیست. ما در کاربرد هوش مصنوعی رتبه خوبی نداریم و این نشان می دهد که هنوز به شکل علم نافع درنیامده است.

خجسته خاطرنشان کرد: کشورهای چین، آمریکا، کانادا، سنگاپور و امارات متحده عربی بیشترین میزان سرمایه گذاری در حوزه کاربردی کردن هوش مصنوعی دارند و ما هم در وزارت بهداشت باید بتوانیم با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها این کاربردی کردن را توسعه ببخشیم.

وی تاکید کرد: قصد داریم در پایان کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی موضوع «فراشهر هوشمند سلامت ایرانیان» را به عنوان یک پروژه ملی و با همکاری زیرساخت ارتباطی و دولت و مجلس ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با اشاره به دوراپزشکی و ربات های آموزشی و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی گفت: سیستم دوراپزشکی با همکاری استانداری هرمزگان به صورت پایلوت اجرا شده است و ربات های آموزشی هوشمند نیز در کنار دانشجویان در پنل آموزش پزشکی ارائه می شوند.

وی درباره همکاری با مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی گفت: ۳۰ طرح تحقیقاتی در پی فراخوان کاربرد هوش مصنوعی به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند ارائه شد که از این میان ۲۰ طرح مسیر داوری و حمایت را طی کردند.

اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی در روزهای ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محورهای «تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه پزشکی»، «هوش مصنوعی در پزشکی»، «سلامت هوشمند»، «راه‌حل‌های هوشمند در حوزه پزشکی» در جزیره کیش برگزار می شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.