تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 - 9:23
188 بازدید
کد خبر : 2659

پوشش شفاف برای خنک سازی خودرو و ساختمان ابداع شد

پوشش شفاف برای خنک سازی خودرو و ساختمان ابداع شد

محققان دانشگاهی در کره جنوبی یک پوشش شفاف برای شیشه ابداع کرده اند که از گرم شدن داخل ساختمان و خودرو جلوگیری می کند و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، با توجه به آنکه دمای هوا در سراسر جهان در حال افزایش است، تقاضا برای تهویه هوا در ساختمان‌ها نیز بیشتر شده است.

درهمین راستا محققان دانشگاه «کیونگ هی» در کره جنوبی راه حلی برای برطرف کردن این چالش به شکل یک پوشش شفاف برای پنجره یافته اند.

این پوشش دمای داخل ساختمان را بدون هزینه کردن یک وات انرژی برق کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات پیشین تخمین زده می‌شد فرایند خنک سازی حدود ۱۵ درصد از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص دهد.

نور ماورابنفش و مادون سرخ خورشید از شیشه پنجره‌های معمولی گذر می‌کند و در نتیجه اتاق گرم می‌شود. محققان برای اجتناب از این امر نوعی پوشش پنجره ابداع کرده اند که می‌تواند این نوع نورها را مسدود کند.

همچنین آنها تصمیم دارند پوشش را طوری تغییر دهند که گرمای ناشی از سطح پنجره را در طول موجی بتاباند که از طریق اتمسفر به فضای خارج گذر کند.

محقق ارشد این پروژه می‌گوید: با این وجود طراحی موادی که بتوانند همزمان هم نور قابل مشاهده را منتقل کنند و هم گرما را مسدود کنند، کار سختی است زیرا نباید اختلالی در دید ایجاد کنند. «خنک کننده تابشی» که این محققان ابداع کرده اند شامل لایه‌های متناوب و نازکی از دی اکسید سیلیکون، نیترید سیلیکون، اکسید آلومینیوم روی شیشه است که یک ورقه پلی دی متیل سیلوکسان روی آن قرار گرفته است.

در مرحله بعد محققان با استفاده از ماشین یادگیری توانستند نوع، ترتیب و ترکیب لایه‌ها را ارتقا دهند. این فرایند طرح پوششی ابداع کرد که پس از تولید عملکرد آن از شیشه‌های کاهنده گرمای موجود در بازار بسیار بهتر بود.

جالب آنکه پوشش مذکور فقط محدود به ساختمان‌ها نیست. می‌توان آن را روی شیشه خودرو و کامیون نیز به کار برد تا وسیله نقلیه را خنک نگه داشت.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه