تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:42
316 بازدید
کد خبر : 1067

کتاب «گزارشی از دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» منتشر شد

کتاب «گزارشی از دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» منتشر شد

کتاب «گزارشی از دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» نوشته بهروز مینایی بیدگلی و همکاران با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه توسط انتشارات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «گزارشی از دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» نوشته بهروز مینایی بیدگلی، محمد ابراهیم شناسا، سیدعلی حسینی، حجت اله اجودی و علیرضا شهبازی با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به‌تازگی توسط انتشارات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب که به بررسی خدمات هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی و انسانی می‌پردازد، نقشه راهی برای پژوهشگران حوزوی علاقه‌مندان به مباحث هوش مصنوعی است.

بهروز مینایی بیدگلی دبیر علمی همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی در مقدمه این کتاب آورده است: «هوش مصنوعی را باید گستره پهناور تاقی بسیاری از دانش‌ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست که کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیستی، پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد. امروزه به دلیل وجود حجم بالایی از متون اسامی، فقها و پژوهشگران حوزوی نیازمند آن هستند که به تمامی جوانب یک موضوع اعم از قوانین طبیعی، عرفی و شرعی پیرامون آن اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند در مورد آن اظهارنظر کنند یا حکم جدیدی را استنباط کنند. این جوانب می بایست به گونه ای هوشمندانه و سازمان یافته در اختیار فقیه قرار بگیرد تا فرایند استنباط را برای وی تسهیل و تسریع کند. موتورهای جست‌وجوی معنایی و فناوری‌های هوشمند پردازش متن، می‌توانند این جوانب را با سرعت و دقت قابل قبول در اختیار فقیه قرار دهند. در حال حاضر موتورهای جست وجوی معنایی می‌توانند متونی را که عین آن عبارت ً به عبارت موردنظر اشاره می‌کنند، بیابند بدون اینکه لزوماً در متن موجود باشد.»

لزوم حرکت به سمت کاربست سامانه‌های هوشمند، دستاوردهای موجود هوش مصنوعی در مرزهای دانش، دستاوردهای اولیه هوش مصنوعی در حوزه دین، سامانه‌های هوشمندی پیشنهادی، تحلیل سامانه‌های هوشمندی موجود در علوم اسلامی، تقسیم بندی خدمات هوشمند و… از جمله سرفصل‌های این کتاب هستند.

کتاب «گزارشی از دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی» در ۱۰۰ صفحه با تیراژ ۷۰۰ نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.