تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 10:45
247 بازدید
کد خبر : 2009

کشتی خودران در اقیانوس آرام سفر کرد

کشتی خودران در اقیانوس آرام سفر کرد

«HD هیوندای» اعلام کرد یک تانکر ۱۲۲ هزارتنی مخصوص انتقال گاز طبیعی مایع به نام «پریسم کوریج» نخستین کشتی است که با کمک فناوری خودران مسافت ۱۰ هزار کیلومتر در اقیانوس را طی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، شرکت آویکاس (Avikus) زیرمجموعه «HD هیوندای» هدایت کشتی را برعهده داشته است. البته کشتی‌های خودران پدیده تازه ای نیستند. حتی می‌توان قایق‌های کوچک را به یک راهبر اتوماتیک تجهیز کرد. اما این پروژه نسبت به کشتی‌های خودرانی که سفر می‌کنند، تمایز زیادی دارد. یک راهبر خودران کمک می‌کند کشتی مسیر خود را حفظ کند و حتی می‌توان آن را طوری برنامه ریزی کرد تا به مواردی مانند مسیر یابی های جی پی اس و امواج واکنش نشان دهد. اما کشتی خودران باید بتواند داده‌های حسگرهای مختلف را بخواند و براساس آنها تصمیم گیری کند. البته این تصمیم گیری باید منطبق بر قوانین دریایی باشد.

کشتی خودران در اقیانوس آرام سفر کرد

کشتی پریسم کوریج (Prism Courage) بندر فریپورت در تگزاس را در یکم می ۲۰۲۲ میلادی ترک کرد و از کانادا پاناما گذشت، سپس وارد اقیانوس آرام شد و پس از ۳۳ روز به پایانه ال ان جی بوریونگ در ایالت چانگ چئونگ در کره جنوبی رسید.

کشتی طی نیمه دوم سفر تحت کنترل سیستم ناوبری خودران HiNAS2.0 بود که نه تنها فرمان آن را کنترل می‌کرد بلکه با کمک سیستم هوش مصنوعی «راه حل یکپارچه هوشمند سازی» (ISS) شرکت هیوندای گلوبال سرویسز به دنبال مسیرهای بهتر و بهترین سرعت بود.

سیستم ناوبری خودران HiNAS2.0 صرفه جویی در سوخت را ۷ درصد افزایش و انتشار گازهای گلخانه را ۵ درصد کاهش داد. علاوه بر آن سیستم مذکور توانست بیش از ۱۰۰ بار کشتی‌های دیگر را مکان یابی و از آنها اجتناب کند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.