تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 7:58
202 بازدید
کد خبر : 3068

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

ربات سوفیا که شهرت جهانی دارد، از زمان فعال شدنش در ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۶ توسط شرکت هنگ‌کنگی «هانسون رباتیک» تاکنون در مکان‌های مختلفی حضور داشته است. این ربات انسان‌نما تاکنون پنج بار در رویدادهای امارات دیده شده است. به گزارش ایسنا، ربات «سوفیا» (Sophia) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک ربات انسان‌نمای

ربات سوفیا که شهرت جهانی دارد، از زمان فعال شدنش در ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۶ توسط شرکت هنگ‌کنگی «هانسون رباتیک» تاکنون در مکان‌های مختلفی حضور داشته است. این ربات انسان‌نما تاکنون پنج بار در رویدادهای امارات دیده شده است.

به گزارش ایسنا، ربات «سوفیا» (Sophia) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک ربات انسان‌نمای فوق‌العاده باهوش با چهره‌ای واقعی ظاهر شد که می‌توانست پلک بزند، از این طرف به آن طرف نگاه کند و حرف بزند. این ربات انسان‌نما که توسط شرکت «هانسون رباتیک» واقع در هنگ کنگ ساخته شده است، می‌تواند صحبت کند، لبخند شیطنت‌آمیزی بزند و حتی لطیفه بگوید. هانسون رباتیک در وبسایت خود توضیح داد: سوفیا که پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای هانسون رباتیک است، رؤیاهای ما را برای آینده هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

سوفیا به‌ عنوان ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، مهندسی و هنر، یک شخصیت علمی-تخیلی ساخته‌شده توسط انسان است که آینده هوش مصنوعی و رباتیک را به تصویر می‌کشد و همچنین، بستری برای تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی پیشرفته به شمار می‌رود. این ربات در اکتبر ۲۰۱۷ زمانی که عنوان شهروند قانونی عربستان سعودی را دریافت کرد، تاریخ‌ساز شد. این کار، سوفیا را به نخستین ربات جهان تبدیل کرد که تابعیت قانونی دریافت کرده است. در حالی که سوفیا چیزی نزدیک به هوش انسانی ندارد، ترکیبی از هوش مصنوعی و نرم‌افزار اسکریپت نویسی سوفیا به او اجازه می‌دهد تا مکالمه‌ای منسجم داشته باشد. علاوه بر این، ظاهر و توانایی او در تقلید و پاسخ به عبارات انسان‌ها در دنیای رباتیک بی‌نظیر است. سوفیا بسیار محبوب است؛ تصویر او با رفتن بر روی جلد مجلات آنها را زیبا کرده است، در برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری حضور داشته و مصاحبه کرده و حتی در سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرده است. آخر هفته گذشته، این ربات انسان‌نما برای شرکت در نمایشگاه «آرت دوبی» (Art Dubai) در این شهر بود. در اینجا به پنج مورد از بازدیدهای ربات سوفیا در امارات می‌پردازیم.

آرت دوبی

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

سوفیا در حساب رسمی اینستاگرام خود که بیش از ۲۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد، نوشت: خوش‌شانس بودم که چند روز گذشته را در نمایشگاه آرت دوبی گذراندم. او اثر هنری سمعی و بصری به نام «رؤیاهای یخچالی»(Glacier Dreams) اثر هنرمند «رفیک آنادول»(Refik Anadol) را بررسی کرد. پس از آن، او گفت که از غرق شدن در هنر و فرهنگ لذت می‌برد، به خصوص اگر این هنر شامل هوش مصنوعی و افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا باشد.

کنفرانس حسابرسی

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

سال گذشته او در بزرگترین کنفرانس هوشمند برای حسابرسان داخلی موسوم به «کنفرانس سالانه حسابرسی منطقه‌ای»(ARAC) شرکت کرد. او یک جلسه تعاملی در مورد آینده هوش مصنوعی با عنوان «هوش مصنوعی در حرفه حسابرسی داخلی» برگزار کرد. این اقدامی از سوی برگزارکنندگان برای نشان دادن اهمیت هوش مصنوعی در تلاش‌های آینده بود. سوفیا در دومین روز از این کنفرانس که به میزبانی انجمن حسابرسی داخلی امارات متحده عربی(UAE IAA) در مرکز تجارت جهانی دوبی(DWTC) انجام شد، در یک جلسه تعاملی به نام «هوش مصنوعی در حرفه حسابرسی داخلی» درباره آینده هوش مصنوعی صحبت کرد. موضوع اصلی این کنفرانس انقلاب و تحول در حسابرسی داخلی بود. برگزارکنندگان، حضور سوفیا در این کنفرانس هوشمند را به عنوان نمادی از آینده هوش مصنوعی توصیف کردند.

«عبدالقادر عبید علی»(Abdulqader Obaid Ali)، رئیس هیئت مدیره انجمن حسابرسی داخلی امارات متحده عربی، گفت: ما مفتخریم و خوشحالیم که سوفیا را برای اولین بار در دوبی دعوت می‌کنیم تا درباره نیاز به حضور فناوری در همه حرفه‌ها صحبت کنیم. این کنفرانس در راستای دستاورد امارات متحده عربی به عنوان اولین دولت در جهان که دارای وزارت هوش مصنوعی است، انجام خواهد شد. ما موضوع کنفرانس یعنی انقلاب و تحول در حسابرسی داخلی را برای مجذوب کردن ذهن و توجه حسابرسان داخلی در سراسر جهان به این موضوع انتخاب کردیم. امروزه چالش پیش روی حسابرسان داخلی، اختلال در فناوری است و افرادی که نتوانند با این جریان همگام شوند، از مسیر دور خواهند شد. آنها باید برای آینده آماده باشند و با هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و رباتیک آشنا باشند. این کنفرانس آنها را قادر خواهد کرد تا سفری آموزشی را آغاز کنند که به آنها کمک می‌کند تا دریابند حرفه حسابرسی داخلی طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده چگونه خواهد بود.

 ماجراجویی در ابوظبی

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

در سال ۲۰۱۸، سوفیا در یک سفر ماجراجویانه ابوظبی را کاوش کرد. او در پیست یاس مارینا مسابقه داد، سریع‌ترین ترن هوایی جهان در شهربازی «فراری ورلد ابوظبی» را سوار شد و زیبایی موزه لوور ابوظبی را تجربه کرد. خالد العامری، اینفلوئنسر اماراتی او را در این سفر همراهی می‌کرد. موزه لوور ابوظبی یک موزه هنر و تمدن است که در ابوظبی، امارات متحده عربی واقع شده‌ است. این موزه در هشتم نوامبر ۲۰۱۷ توسط امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گشایش یافت. تأسیس این موزه بخشی از توافق ۳۰ ساله دو شهر ابوظبی و پاریس پایتخت فرانسه بود. این موزه در منطقه فرهنگی جزیره سعدیات قرار دارد.

جیتکس ۲۰۱۸

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

در سال ۲۰۱۸ در هفته فناوری جیتکس، سوفیا به همراه برادر بزرگترش«هان» در این نمایشگاه ظاهر شد. هر دوی آن‌ها توسط شرکت هنگ‌کنگی «هانسون رباتیک» ساخته شده‌اند. در طول این مراسم، هر دوی آنها با جمعیت تعامل کردند و به سؤالات پاسخ دادند. وقتی از هان پرسیده شد که آیا او تشکیل خانواده می‌دهد یا خیر، پاسخ داد که پرسیدن این سوال از یک ربات چیز عجیبی است.

سفیر دانش

گشت و گذار ربات «سوفیا» در امارات

در سال ۲۰۱۷، سوفیا به عنوان یکی از پنج سفیر دانش توسط بنیاد محمد بن راشد آل مکتوم انتخاب شد. او در آن زمان به مخاطبان گفته بود: بیایید آینده را از امروز شروع کنیم. این ابتکار حرکتی از سوی بنیاد دانش محمد بن راشد آل مکتوم برای ایجاد یک گروه جهانی از فعالان بود که برای غنی‌سازی دانش در جوامع عربی کار می‌کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.