تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 10:24
284 بازدید
کد خبر : 2062

یاندکس مدل زبانی هوش مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد

یاندکس مدل زبانی هوش مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد

شرکت فناوری روسی یاندکس روز پنجشنبه اعلام کرد یک مدل زبانی بزرگ برای تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی را در دسترس عموم قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یاندکس اظهار امیدواری کرده که توسعه سریع‌تر و عمیق‌تر برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی را از طریق این ابتکار عمل ممکن کند.

استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ، به یک روند کلیدی در توسعه هوش مصنوعی مبدل شده است. این مدل‌ها برنامه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند پاراگراف‌هایی معنادار را از متن استخراج کرده و مکالمه انسان را مورد تقلید قرار دهند.

یاندکس، مانند بسیاری از شرکت‌های روسی، از زمانی که مسکو در ۲۴ فوریه ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاد، چند ماه پرتلاطم را پشت سر گذارده است.

این شرکت که فعالیت‌های تجاری آن از جستجوی آنلاین تا خدمات تجارت الکترونیک و خدمات حمل و نقل اینترنتی را شامل می‌شود، در سه ماهه اول سال جاری میلادی به علت پیامدهای جنگ اوکراین زیان دیده و مدیر اجرایی و معاون اجرایی خود را از دست داده، با این حال یاندکس امیدوار است به زودی خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

متا چهارشنبه بزرگترین مدل هوش مصنوعی بدون محدودیت و منبع باز را منتشر کرده بود که یک مدل زبانی با ۶۶ میلیارد پارامتر است. این شرکت در نهایت یک مدل ۱۷۵ میلیارد پارامتری را در دسترس جامعه تحقیقاتی هوش مصنوعی قرار داده است.

اما یاندکس مدل عمومی بزرگ‌تری را ارائه کرده که YaLM ۱۰۰B نام داشته و حاوی ۱۰۰ میلیارد پارامتر است. قرار است این مدل انگیزه‌ای برای توسعه بیشتر شبکه‌های عصبی مولد ایجاد کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.