تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:57
226 بازدید
کد خبر : 572

آینده‌ای روشن پیش روی محصولات بومی هوش مصنوعی

آینده‌ای روشن پیش روی محصولات بومی هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسینیان در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توجه به هوش مصنوعی و قرارگیری کشور در جمع برترین‌های هوش مصنوعی جهان، گفت: توجه رهبری به مسئله هوش مصنوعی و لزوم ارتقا آن در این برهه از زمان بسیار ستودنی بود. درحالی‌که در حال حاضر بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای بزرگ

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسینیان در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توجه به هوش مصنوعی و قرارگیری کشور در جمع برترین‌های هوش مصنوعی جهان، گفت: توجه رهبری به مسئله هوش مصنوعی و لزوم ارتقا آن در این برهه از زمان بسیار ستودنی بود. درحالی‌که در حال حاضر بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای بزرگ صنعتی را هوش مصنوعی تشکیل می‌دهد، ارتقا سطح علمی و تولید محصولات بومی هوش مصنوعی می‌تواند نقش بزرگی در اقتصاد کشور در آینده داشته باشد.

حسینیان گفت: رسیدن به جمع ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان است. با توجه به اینکه شاهد این هستیم که کشورهای دیگر مانند کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس امروزه سرمایه‌گذاری بزرگی در این مورد کرده و حتی چشم به تأمین نیروی انسانی خود از ایران دارند. برای این خواسته نیاز به برنامه‌ریزی بسیار منظمی با محوریت دولت وجود دارد و همان‌طور که در تعدادی از کشورها در حد یک وزارتخانه مجزا با آن برخورد شده است، کشور ما نیز باید متولی مناسبی برای یکپارچه‌سازی آن داشته باشد.

عضو اصلی کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تلاش‌های دکتر ستاری، گام‌های مثبتی در جهت فراهم سازی مقدماتی انجام داده اما در این امر نیاز به عزم جدی‌تر و تزریق بودجه‌های مناسبی است تا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، بیشتر شود.

حسینیان اشاره کرد: شکل‌گیری شرکت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد ولی با توجه به هزینه‌بر بودن این فناوری و دیربازده بودن این محصولات، اصولاً روند کندی داشته‌اند. برای تولید محصولات هوش مصنوعی نیاز به بستر سخت‌افزاری با تکنولوژی بالایی است که اصولاً برای شرکت‌ها هزینه بسیار زیادی در بر دارد و دولت می‌تواند با رفع این گلوگاه، مشکل بزرگی را حل کند.

به گفته این مدیر شرکت دانش‌بنیان هوش مصنوعی باید به تولید محصولات بومی هوش مصنوعی سرعت بخشید. زیرا حتی ابرقدرت‌های هوش مصنوعی دنیا چشم به بازار زبان فارسی داشته و در تلاش هستند که محصولات زبان فارسی را نیز ارائه دهند؛ آن موقع است که تلاش‌های متخصصان ایرانی از بین می‌رود و مهاجرت خبرگان ما نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: امروزه در کشور در حوزه‌های پردازش داده، صوت، تصویر و… مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت‌های چشمگیری شده است و حتی با وجود اینکه نمونه محصولات خارجی وجود دارد ولی محصولات بومی کارکرد بهتری دارند.

حسینیان خاطرنشان کرد: کاربرد هوش مصنوعی در پروژه‌های دفاعی، نقش هوش مصنوعی در کشورها را بیش از پیش پررنگ می‌کند. به طور مثال پایه‌گذار بسیاری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در ایالت آمریکا دارپا یا همان آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی است. چنانچه هدف پیشرفت سطح دفاعی کشور را نیز در نظر بگیریم توسعه هوش مصنوعی کمک بسیار بزرگی به آن خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون هوش مصنوعی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجمع مناسبی از این زیست بوم است که با اتحاد یکدیگر مسیر مناسبی در جهت اهداف ارتقای هوش مصنوعی در کشور ایجاد کرده اند و گفت: اینجانب با سابقه ۲۰ سال حضور در صنعت هوش مصنوعی معتقد هستم با تعیین نقشه راه مناسب و مدیریتی صحیح می‌توان محصولات بومی تهیه کرد که بسیار کاراتر نسبت به رقبای خارجی خود باشند. به امید آینده‌ای روشن در صنعت هوش مصنوعی کشور.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.