تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 - 6:23
286 بازدید
کد خبر : 1954

ارتباطات دانشجویان با صنعت، هدف برگزاری مسابقات هوش مصنوعی

ارتباطات دانشجویان با صنعت، هدف برگزاری مسابقات هوش مصنوعی

در افتتاحیه مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر اهداف و رویکردهای این رویداد علمی تشریح شد. به گزارش ایسنا، آیین افتتاحیه ششمین دوره مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صبح چهارشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت ماه با حضور  جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و حامیان مالی در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار شد. دانشگاه امیرکبیر

در افتتاحیه مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر اهداف و رویکردهای این رویداد علمی تشریح شد.

به گزارش ایسنا، آیین افتتاحیه ششمین دوره مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صبح چهارشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت ماه با حضور  جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و حامیان مالی در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه امیرکبیر در عرصه هوش مصنوعی پیشتاز است

دکتر مهدی‌عبادزاده، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این مرکز آموزشی از پیشگامان هوش مصنوعی در ایران است، توضیح داد: سال ۷۱، اولین دوره کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در ایران را برگزار کردیم. پس از مدتی، دیگر دانشگاه‌های کشور به این رشته توجه کردند.  

وی ادامه داد: نه تنها در مقطع کارشناسی‌ارشد پیشگام بودیم، بلکه اولین دوره دکترای این رشته را در سال ۷۶ برگزار کردیم. فارغ‌التحصیلان این رشته عضو هیات علمی دانشگاه‌های ایرانی و خارجی هستند.  

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر با اشاره به جمعیت رشته هوش مصنوعی در این مرکز آموزشی، گفت: بزرگ‌ترین هوش مصنوعی از جامعه دانشگاهیان در این دانشگاه حضور دارند، نه تنها از منظر کمی برتر هستیم، بلکه از نظر تخصصی هم بیشترین جامعه آماری را به خود اختصاص داده‌ایم.

دکتر عبادزاده تصریح کرد: به یادگیری تقویتی عمیق توجه می‌کنیم؛ به همین دلیل، سرفصل‌ها آموزشی را بازنگری کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه درباره جامعه آماری دانشجویان توضیح داد: در حال حاضر، حدود ۳۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۴۰ دانشجوی مقطع دکترا با تخصص‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند.  

وی با بیان اینکه ملاک بی‌سوادی در گذر زمان تغییر کرده است، توضیح داد: در گذشته، خواندن و نوشتن معیاری برای بی‌سوادن بودن یا نبودن تلقی می‌شد. پس از مدتی، استفاده از کامپیوتر را ملاکی برای باسواد بودن به حساب آوردند. این احتمال وجود دارد که در آینده کار با ابزارهای هوشمند و هوش‌مصنوعی را پارامتری برای باسواد بودن بخوانند.

برگزاری مسابقات با چالش همراه است

دکتر احمد نیک‌آبادی، دبیر فنی ششمین دوره مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر در آیین افتتاحیه، تصریح کرد: از تمام افرادی که برای برگزاری این دوره از مسابقات ما را یاری کردند، قدردانی می‌کنم. سال ۹۱، اولین دوره مسابقات را برگزار کردیم. حدود ۱۰ سال از اولین دوره این رویداد علمی می‌گذرد.

وی با بیان اینکه چالش‌ها و سختی‌های بسیاری در مسیر برگزاری مسابقات هوش مصنوعی وجود دارد، گفت: تصمیم بر این بود تا این مسابقات را هر ساله برگزار کنیم اما تا کنون موفق به برگزاری ۶ دوره شده‌ایم. امیدواریم که این مسابقات ادامه‌دار باشد.  

این استاد دانشگاه افزود: اساتید، دانشجویان و صنعتگران را باید از ارکان اصلی مسابقات هوش مصنوعی دانست. ما از اساتید عضو هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور برای داوری در این رویداد علمی دعوت کردیم. آنها به عنوان بازوی علمی این رویداد علمی هستند. دانشجویان نیز به عنوان تیم اجرایی هستند و بدون حمایت‌های مالی و معنوی صنعتگران، امکان برگزاری مسابقه غیرممکن بود.

وی افزود: از زمان برگزاری نخستین دوره مسابقات تا به امروز، سه رویکرد را برای خود تعریف کرده‌ایم؛ نخست اینکه، کانون توجه خود را روی مسائل واقعی متمرکز کنیم. بررسی‌ها حاکی از آن است که نتایج حاصله از بررسی شرایط واقعی با خروجی مقالات متفاوت است. بنابراین تمام مسائل مطرح شده، واقعی است؛ یعنی ساختگی نیست.

دبیر این مسابقات ادامه داد: دومین رویکرد مسابقات، توجه به مسائل بومی است و در نهایت اینکه مسابقه قابل ارزیابی باشد.

دکتر نیک‌آبادی اظهار کرد: ما همواره به اخلاق‌مداری توجه می‌کنیم. این مسابقات را تنها با هدف ارتباط دانشجویان و صنعت برگزار می‌کنیم. هیچ‌گاه به دنبال به رخ کشیدن نبوده‌ایم.  

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.