تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:03
149 بازدید
کد خبر : 290

بازار داغ هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل دنیا

بازار داغ هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل دنیا

ایسنا/اصفهان هوش مصنوعی، فناوری که این روزها نامش را زیاد می‌شنویم در بسیاری از جنبه‌های زندگی ورود کرده و با تسهیل امور، تقاضا به سمت استفاده از آن شدت گرفته است، اما چگونه این فناوری می‌تواند حمل و نقلی ایمن‌تر، تمیزتر، قابل اطمینان‌تر و کارآمدتر عرضه ‎کند؟ هوش مصنوعی راه خود را به زندگی روزمره

ایسنا/اصفهان هوش مصنوعی، فناوری که این روزها نامش را زیاد می‌شنویم در بسیاری از جنبه‌های زندگی ورود کرده و با تسهیل امور، تقاضا به سمت استفاده از آن شدت گرفته است، اما چگونه این فناوری می‌تواند حمل و نقلی ایمن‌تر، تمیزتر، قابل اطمینان‌تر و کارآمدتر عرضه ‎کند؟

هوش مصنوعی راه خود را به زندگی روزمره ما باز کرده است و هر ساله پیشرفت‌های جدیدی ایجاد می‌شود که کسب‌وکارها می‌توانند با روش‌های مختلف نوآورانه از آنها استفاده کنند؛ این روزها دنیای حمل و نقل نیز بسیار متفاوت شده و با کمک هوش مصنوعی بهبودی بسیاری در این حوزه ایجاد شده است. هوش مصنوعی در بسیاری از فناوری‌ها و خدمات جدید حمل‌ونقل ورود کرده، به‌طوری که اسکوترهای الکترونیکی، میکروترانزیت‌ها، تاکسی‌های خودران و اتومبیل‌های پرنده از جمله تکنولوژی‌های جدید مورد توجه در این حوزه هستند.

در ۱۰ سال گذشته، حمل و نقل عمومی پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری داشته است. ارتقای فناوری‌های حوزه حمل نقل راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش اثرات زیست محیطی است.

این روزها آمار استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل با جهش ناگهانی همراه است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ درآمد بازار جهانی هوش مصنوعی به بیش از ۹۹۷ میلیارد دلار برسد. گزارش تحقیقاتی مشاوران MarkNtel، حاکی از رشد ۲۰درصدی بازار استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل در سال‌های ۲۰۲۱-۲۶ خواهد بود.

هوش مصنوعی فناوری است که به تقلید از تصمیمات انسان یا توانایی تفکر بشر با کمک داده‌ها و الگوریتم‌ها عمل می‌کند. هر وسیله نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی به فناوری‌ها، حسگرها و تراشه‌های داخلی خاصی نیاز دارد تا وظایف اصلی را انجام دهد. هزینه پیاده‌سازی این فناوری‌ها نیز به‌طور قابل‌توجهی بالا است، زیرا خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملکرد خود به ویژگی‌های تکنولوژیکی پیشرفته نیاز دارد.

آمریکای شمالی بیشترین سهم را در استفاده از هوش مصنوعی در بازار خودرو و حمل و نقل در سال ۲۰۱۹ کسب کرد. در دسترس بودن فناوری پیشرفته با کمک برنامه‌های هوش مصنوعی در صنعت لجستیک در این منطقه بیشتر از سایر نقاط جهان است. علاوه بر این، افزایش استفاده از کامیون‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل و لجستیک ایالات متحده برای کاهش هزینه‌های عملیاتی، رشد بازار را در این منطقه تسریع می‌کند.

این روزها با توجه به تمایل روزافزون مصرف کنندگان به داشتن خودروی درجه یک، تقاضا برای وسایل نقلیه خودران در دنیا به شدت افزایش یافته است. علاوه بر این، وسایل نقلیه خودران به دلیل ویژگی‌هایی همچون خودران و پارک خودکار محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. خودروی خودران نیز احتمال تصادف و خطای انسانی را کاهش می‌دهد. بنابراین، تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه خودران باعث رشد بازار شده است.

هوشمندسازی خودروها ضروری‌تر از خودروهای خودران

علی بهلولی، مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل، اظهار کرد: مسائل مرتبط در حوزه حمل و نقل در سه دسته، زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، وسایل نقلیه و سرویس‌های که این حوزه ارائه می‌دهند، تقسیم‌بندی می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، در بخش زیرساخت‌ها که شامل حمل و نقل‌های مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی است، اقدامات بسیاری انجام شده و می‌توان گفت از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در حمل و نقل جاده‌ای دنیا بسیار مورد استفاده می‌شود، اما در ایران کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه تقریباً نزدیک به صفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان توضیح داد: هوش مصنوعی در مباحثی همچون پایش جاده‌ای، تعمیر جاده‌ها و پل‌ها، تشخیص زمان و بررسی و انجام اصلاحات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوعات با زیرساخت‌های هوشمند در دنیا شناخته می‌شوند و با جمع‌آوری دیتاها قابل پیش‌بینی هستند. به این صورت که هوش مصنوعی زمان مورد نیاز برای پیگیری اصلاحات را پیش‌بینی می‌کند.

بهلولی ادامه داد: در بخش وسایل نقلیه نیز هوش مصنوعی ورود کرده و تسهیلات بسیاری در این حوزه ایجاد کرده است. بحث خودروهای خودران نمونه‌های بارز استفاده از هوش مصنوعی در حوزه وسایل نقلیه است. در خودروهای خودران درصد بسیار بالایی از کار با کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: تشخیص موانع، تابلوها و رعایت قوانین رانندگی با کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود. همچنین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی از الگوریتم‌های مخصوص برای کاهش مصرف خودرو استفاده می‌کنند که بر پایه هوش مصنوعی است. اینکه چه میزان سوخت وارد خودرو شود و براساس آن میزان بهینه اندازه‌گیری شود و مصرف بنزین خودرو کاهش یابد، همه بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در این حوزه چه وضعیتی دارد؟ گفت: بحث ورود خودروسازهای ایران به خودروهای خودران خیلی منطقی نیست، از این بابت که این فرایند باید پله پله انجام شود و در حال حاضر خودروهای هوشمند برای کشور لازم‌تر است تا خودران بودن خودروها لحاظ شود.

شرکت‌های دانش بنیان داخلی به هوشمندسازی سرویس‌های حمل و نقل توجه کنند

بهلولی با بیان اینکه دانشگاه و صنعت خودروسازی در کنار هم می‌توانند این مشکلات را حل کنند، تأکید کرد: ورود خودروهای هوشمند در صنعت خودروسازی جای کار بسیاری دارد که با همکاری دانشگاه و صنعت خودروسازی می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم.

مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در بحث سرویس‌های حمل و نقل نیز هوشمندسازی بسیار مؤثر است. این مبحث جدید و در دنیا اقدامات سازنده‌ای در این حوزه آغاز شده است. این موضوع جز مواردی است که به راحتی می‌توانیم به آن ورود کنیم و در سیطره خودروسازها نیست، بلکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ورود کرده و این موضوع را در کشور پیاده‌سازی کنند.به‌عنوان مثال، اسنپ نمونه آشکاری از استفاده هوش مصنوعی در بحث سرویس‌های حمل و نقل است. هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه کمک کند و با ارائه پیشنهاداتی به کاربران و راننده، استفاده بهینه‌تری به همراه داشته باشد. همچنین در موضوع زنجیره تأمین برای کارخانه‌ها نیز می‌توان ورود کرد و با هوشمندسازی ارتباطی بهتر را رقم زد.

به گفته این استاد دانشگاه، هوش مصنوعی در بخش سرویس‌های حمل و نقل بسیار کاربردی است و شهرداری‌های می‌توانند با کمک هوش مصنوعی، ترافیکی روان‌تر ایجاد کنند و بسیاری از مشکلات زیست محیطی ترافیک و آلودگی هوا کم خواهد شد. در حال حاضر با کمک زیرساخت فعلی که در شهر وجود دارد به‌صورت بهینه‌تر می‌توان از آن استفاده کرد.

بهلولی تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به راحتی در این بخش وارد شوند و نسبت به بخش تأمین زیرساخت‌ها و استفاده از هوش مصنوعی در وسایل نقلیه قابل دستیابی‌تر است. در این زمینه می‌توانیم به خوبی ورود کرده و در حد دنیا پیش برویم و صادر کننده سرویس‌های هوشمند به دیگر نقاط دنیا باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.