تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:56
263 بازدید
کد خبر : 564

برخی موانع رسوخ فناوری عامدانه است/عدم استقبال از هوش مصنوعی

برخی موانع رسوخ فناوری عامدانه است/عدم استقبال از هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در مراسم رونمایی از ایکس‌ری کامیونی ایران ساخت گفت: نمونه این محصول دانش بنیان ۵ میلیون دلار قیمت دارد و با وجود تحریم‌ها، واردات آن عملاً ممکن نبود. معاون علمی و فناوری با اشاره به توسعه فناوری اشعه ایکس در سایر حوزه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در مراسم رونمایی از ایکس‌ری کامیونی ایران ساخت گفت: نمونه این محصول دانش بنیان ۵ میلیون دلار قیمت دارد و با وجود تحریم‌ها، واردات آن عملاً ممکن نبود.

معاون علمی و فناوری با اشاره به توسعه فناوری اشعه ایکس در سایر حوزه‌ها به ویژه سلامت گفت: سرریز فناوری این شرکت‌های دانش بنیان، به توسعه فناوری‌های دیگری همچون دستگاه‌های اسکن و همچنین توسعه فناوری پهپادها در گمرک انجامید.

تولید سی تی اسکن پزشکی ایران ساخت تا پایان سال

ستاری، از تولید تجهیزات سی‌تی اسکن ایران‌ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: سی‌تی اسکن پزشکی ایران‌ساخت نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری توسعه می‌یابد. فناوری‌های این حوزه بسیار گسترده است.

معاون علمی و فناوری از ضرورت رسوخ فناوری هوش مصنوعی به بخش‌های مختلف از جمله گمرک گفت و بیان کرد: فناوری هوش مصنوعی در کشور با شتاب بسیاری توسعه یافته اما در حین حال، مورد استفاده کمتری قرار گرفته است.

وی افزود: این در حالی است که هزاران نیروی انسانی توانمند از صبح که از خواب بر می‌خیزند میلیاردها سطر کد هوش مصنوعی می‌نویسند که می‌تواند تا حد زیادی به بهبود زندگی مردم کمک کند. نمونه کارکرد این فناوری، در نرم افزارهای گمرکی است و می‌تواند هر وضعیت غیر عادی را به طور دقیق تشخیص دهد.

ستاری با تاکید بر حمایت تمامی سازمان‌ها و نهادهای متقاضی این فناوری‌ها گفت: از شرکت‌ها و سازمان‌ها دعوت می‌کنم که از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در حوزه هوش مصنوعی استفاده کنند چراکه توسعه این فناوری و رسوخ آن در زندگی مردم مستقیماً به تقاضای مشتری بستگی دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود زندگی مردم داشته باشد اما عمدتاً به دلیل واسطه‌گری و عدم شناخت از آن استقبال نمی‌شود ادامه داد: تأسف می خورم با این که در بسیاری موارد مصوبات دولت بکارگیری دستاوردهای محققان وجود دارد اما استفاده نمی‌شود. فناوری‌ها می‌تواند هزینه حمل بار را تا ۵۰ درصد کاهش دهد اما وجود واسطه‌ها و دلالان مانعی برای این موضوع هستند.

وی افزود: این یکی از چالش‌های جدی است که با عزم وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت اقتصاد و سایر نهادها در کوتاه زمان حل می‌شود.

ستاری افزود: بسیاری از موانع رسوخ فناوری، عامدانه و هوشمندانه است؛ این امر با عزم جدی دستگاه‌ها می‌تواند تحول پیدا کند و بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد و شاهد تحولی در حوزه‌های مختلف از جمله گمرک و حمل و نقل باشیم. در تحقق این عزم، حتی نیاز به سرمایه گذاری بخش دولتی نیست و بخش خصوصی در صورت وجود حمایت و میدان دهی لازم، آن را تأمین می‌کند.

معاون علمی و فناوری از انعقاد قرارداد استفاده از ایکس‌ری کانتنری و کامیونی ایران‌ساخت بدون هزینه دولت و با نقش آفرینی بخش خصوصی خبر داد و گفت: بر مبنای مدلی نوآورانه، این بخش خصوصی است که در استقرار این تجهیزات نقش آفرینی می‌کند و سهم خود را از فرآیند اسکن کامیون‌ها برمی‌دارد. خوشبختانه گمرک توانسته تحولات فناورانه را با کمک شرکت‌های دانش بنیان حل کند و در این راستا گمرک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی همکاری بسیار ارزشمندی داشته اند که ادامه آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولی در عرصه اقتصاد شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه