تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 6:16
260 بازدید
کد خبر : 1998

توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلب غذا با کمک هوش مصنوعی

توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلب غذا با کمک هوش مصنوعی

رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز فاز سوم «برنامه جامع سلامت و اصالت مواد غذایی» خبر داد و گفت: در فاز سوم توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلب غذا با کمک هوش مصنوعی را شروع کرده ایم و کمیته ملی ارزیابی خطر را راه اندازی خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، دکتر بهرام دارایی

رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز فاز سوم «برنامه جامع سلامت و اصالت مواد غذایی» خبر داد و گفت: در فاز سوم توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلب غذا با کمک هوش مصنوعی را شروع کرده ایم و کمیته ملی ارزیابی خطر را راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام دارایی درآیین رونمایی از فاز دوم و افتتاح فاز سوم برنامه جامع سلامت و اصالت مواد غذایی، رونمایی از دارونامه‌های رسمی ایران و فراورده‌های سنتی و یک داروی دانش‌بنیان، گفت: سازمان غذا و دارو عزم خود را در حفظ سلامت غذا و دارو کشور جزم کرده است و آزمایشگاه مرجع غذا و دارو اصالت محصولات دارویی و غذایی را تایید می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته فرایندها در این سازمان به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری شروع شده است، هرچند در دولت قبل فعالیت ها کمرنگ شد اما در این دوره با اهتمام بیشتر و همکاری بین بخشی موضوع اصالت و سلامت مواد غذایی را پیگیری خواهیم کرد.

دارایی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های بزرگی در تولید محصولات غذایی و دارویی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: این به شرطی است که بتوانیم سلامت آنها را تضمین کنیم و این مهم با حضور شرکت‌های دانش بنیان که در لبه دانش حرکت می کنند، محقق می شود. نباید فکر کنیم که تنها محصولات و کالاها می‌توانند دانش بنیان باشند. روش‌ها، فرآیندها و آنالیزها و روش های غربالگری هم محصولات دانش بنیان محسوب می‌شوند.

 وی اظهار کرد: برای اولین بار وزیری در وزارت بهداشت سکاندار است که به سازمان غذا و دارو توجه ویژه دارد و معاونت علمی ریاست جمهوری تمام قد کنار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. در این دوره نگاه ما ویژه و علمی به غذا و دارو خواهد بود و معاونت فناوری وزارت بهداشت در کنار  ما قرار گرفته اند و به زودی ثمره آن را خواهیم دید.

دارایی از آغاز فاز سوم «برنامه جامع سلامت و اصالت مواد غذایی» خبر داد و گفت: در فاز سوم توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلب غذا با کمک هوش مصنوعی را شروع کرده ایم و کمیته ملی ارزیابی خطر را راه اندازی خواهیم کرد. در داروهای بیوتکنولوژی جزو ١٠ کشور اول دنیا در عمل نه به حرف هستیم، در صنعت غذا و ایمنی غذایی حرف های زیادی داریم و در فاز اول همکاری بین المللی با اتریش، مجارستان و هلند داشتیم و فاز دوم را با ایجاد زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری برای ارتقای فنی پیش بردیم. در فاز سوم تجهیز آزمایشگاه مرجع سراسر کشور و برگزاری دوره آموزشی بین المللی را دنبال کردیم. در فاز سوم توسعه فناوری نوین برای شناسایی سریع تقلبی با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را شروع کرده ایم و کمیته ملی ارزیابی خطر را راه اندازی خواهیم کرد.
 
دارایی افزود: در بحران‌های جهانی مانند جنگ و کرونا و اپیدمی می بینیم که وضعیت غذا دچار تغییر می شود و در لهستان دیدیم که در جنگ جهانی دوم به خاطر گندم سلامت مردم به خطر افتاد. در جهان کنونی بحران غذا پیش بینی می‌شود و وقتی قیمت غذا بالا می رود، تقلب افزایش پیدا می کند.
 
بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تغذیه ناسالم داشتن هنر نیست، اکنون اثبات شده که ٣٠ درصد سرطان ها و ناباروی‌ مردان به دلیل غذای ناسالم است و سیاست کلان وزارت بهداشت هم راستا با سیاست سلامت ابلاغی رهبری و در راستای عدالت و تعالی سلامت برای بهبود غذای مردم است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه