تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:47
276 بازدید
کد خبر : 449

راه اندازی شبکه هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

راه اندازی شبکه هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه هم اندیشی کاربرد هوش مصنوعی در نظام سلامت، با تاکید بر لزوم ساختارسازی برای حرکت در مسیر دانش هوش مصنوعی و کاربرد آن در حوزه سلامت، در خصوص نحوه توسعه بستر این علم در دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه هم اندیشی کاربرد هوش مصنوعی در نظام سلامت، با تاکید بر لزوم ساختارسازی برای حرکت در مسیر دانش هوش مصنوعی و کاربرد آن در حوزه سلامت، در خصوص نحوه توسعه بستر این علم در دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.

وی در خصوص امکان شبکه سازی هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس تجارب کسب شده، راه اندازی شبکه در این زمینه می تواند کمک کننده باشد، چراکه در این صورت نظام های مختلف با هدفی واحد نقشه راهی مدون در مسیر پیشبرد برنامه ها ترسیم می کنند و اقدامات این شبکه با پشتیبانی هیئت رییسه دانشگاه صورت می گیرد.

زالی ادامه داد: در این مسیر شناسایی افراد باتجربه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بر همین اساس دانشگاه از همکاری با اعضای هیئت علمی و دانشجویانی که در این زمینه آموزش دیده اند، فعالیت داشته اند و یا محصولی تولید کرده اند، استقبال خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشگامی بخش خصوصی در حوزه کاربرد هوش مصنوعی در سلامت، اظهار داشت: بسیاری از اقدامات به منظور ایجاد بستر مناسب برای بهره گیری از این دانش، با مشارکت بخش خصوصی اثربخش تر خواهد بود، بنابراین باید در مسیر گسترش همکاری ها با بخش خصوصی گام برداشت.

زالی افزود: با توجه به پیشرفت برخی از دانشکده های دانشگاه در زمینه توسعه دانش هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم سلامت و نقش دانشجویان در این زمینه، نیاز به ایجاد کانون فعال دانشجویی حس می شود.

وی گفت: بر همین اساس مشارکت با بخش خصوصی و راه اندازی کانون دانشجویی دو وجه تمایز شبکه کاربرد هوش مصنوعی نسبت به سایر شبکه هایی است که تاکنون در دانشگاه ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهمیت تعریف پیوست اخلاقی و حقوقی توسط مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه، تعریف و طراحی بسته های آموزشی به منظور توانمندسازی افراد با دانش پایه، بهره گیری از ظرفیت گسترش همکاری های بین المللی در دانشگاه و اتصال سامانه های دانشگاهی به هوش مصنوعی اشاره کرد و از برنامه ریزی به منظور برگزاری سمپوزیوم هوش مصنوعی خبر داد.

تاثیر شبکه هوش مصنوعی در افزایش بهره وری دانشگاه

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این جلسه با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در ارائه خدمات سلامت، اظهار کرد: امکان توسعه این دانش در قالب یک مرکز تحقیقات با نگاه مقاله محور یا یک مرکز رشد با نگاه راه اندازی اپلیکیشن، تجاری سازی محصول و خلق ثروت وجود دارد، اما هدایت علم هوش مصنوعی در پلتفرم شبکه ای با هدفی واحد نتیجه بخش تر خواهد بود چراکه در نظام شبکه ای حوزه های متفاوتی دخالت دارند و در پروژه های کلان می توان سرمایه گذاری کرد.

وی تصریح کرد: هدف دانشگاه باید راه اندازی شبکه هوش مصنوعی در سلامت با همکاری محققان و پژوهشگران از تمام رشته ها از جمله رشته های فنی باشد. این اقدام می تواند بهره وری دانشگاه در تمام شاخص های آموزش، درمان و پژوهش را به حداکثر برساند.

زرقی با اشاره به زیرساخت های لازم به منظور توسعه کاربرد هوش مصنوعی در خدمات سلامت، اظهار داشت: حضور اساتید و محققان از تمامی رشته ها، به ویژه علوم بالینی در این مسیر الزامی است تا گام های موثر بنا بر نیاز جامعه برداشته شود.

در این دیدار دکتر فریبرز فائقی، سرپرست دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات علمی در زمینه توسعه کاربرد هوش مصنوعی در حوزه تصویربرداری پزشکی، اظهار داشت: اقداماتی در مسیر تشخیص بیماری ها به کمک هوش مصنوعی در سایه مطالعات علمی صورت گرفته است.

وی دانش موجود در فضای علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را برای گسترش کاربرد هوش مصنوعی در سایر رشته ها، کافی دانست و در خصوص رفع چالش های این حوزه اظهار امیدواری کرد.

دکتر علی ماهر مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این جلسه با اشاره به سرعت گرفتن کاربرد هوش مصنوعی با آغاز همه گیری کرونا در کشور به منظور تشخیص، ردیابی و درمان بیماری و حتی آموزش غیرحضوری، از استمرار طراحی و اجرای برنامه های کاربردی سلامت محور در دانشگاه خبر داد و راه اندازی انستیتو سلامت و نوآوری را بستری مناسب برای ساماندهی این اقدامات دانست.

در این جلسه که با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار شد، ضمن اشاره به دستاوردهای موفق بهره گیری از هوش مصنوعی در حوزه سلامت به همت محققان دانشگاه به ویژه در دوران کرونا، بر لزوم فرهنگسازی در خصوص جایگاه هوش مصنوعی در تسهیل و شتاب ارائه خدمات تاکید شد و چالش های این حوزه در نظام سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.