تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:50
228 بازدید
کد خبر : 469

سامانه‌ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان

سامانه‌ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان

یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی،‌ اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام “هوشیارینو” برای خدمات‌رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی کرده است. به گزارش ایسنا، پرستاری از افراد کم توان نظیر سالمندان در شرایطی که زمان و مهارت کافی

یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی،‌ اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام “هوشیارینو” برای خدمات‌رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی کرده است.

به گزارش ایسنا، پرستاری از افراد کم توان نظیر سالمندان در شرایطی که زمان و مهارت کافی از سوی اطرافیانشان وجود ندارد، همواره یکی از دغدغه های انسان قرن ۲۱ است. در بسیاری موارد این افراد در جایگاه پدر یا مادر هستند که به علت بیماری یا کهولت سن نیاز به مراقبت های تمام وقت دارند. حال اگر توان هزینه‌های به خدمت گرفتن پرستار موجود نباشد و از طرفی هم زمان کافی برای رسیدگی به افراد کم توان جسمی و سالمندان وجود نداشته باشد، امکان پیشرفت ناتوانی و بیماری چند برابر و حتی مرگ زودرس را در پی دارد.

برای حل این معضل، دنیای فناوری راهکار تازه‌ای اتخاذ کرده است. از آنجایی که هوش مصنوعی توانسته است امتحان خود را در انجام برخی فعالیت های انسانی به خوبی پس بدهد، در حل مشکلات مربوط به سالمندان هم راه کار تازه ای ارائه شده است، اما این بار از سوی یک شرکت دانش‌بنیان خلاق ایرانی. این شرکت دانش‌بنیان که از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در زمینه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و توسعه سامانه‌های هوشمند شروع کرده است، اکنون با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی،‌ اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام “هوشیارینو” برای خدمات‌رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی کرده است. اپلیکیشن هوشیارینو، خدمات مراقبت هوشمند را در راستای حفظ کرامت سالمندان و دیگر اقشار جامعه مورد نظر ارائه و برای نخستین‌بار در ایران طراحی شده است.

به گفته دکتر امیرحسین آقا محمدی، مدیر ارشد دپارتمان فنی،‌ تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان سازنده اپلیکیشن هوشیارینو، این اپلیکیشن، سامانه‌ای است که علاوه بر ارائه خدمات اپلیکیشن به افراد، خدماتی نظیر معرفی مراکز خدمات‌دهنده و مطمئن را نیز انجام می‌دهد و به تنهایی مجری و ارائه‌دهنده خدمات نیست. در واقع طراحان هوشیارینو به دنبال آن بوده‌اند که سالمندان، معلولان، بیماران و کودکان دارای ناتوانی جسمی، در شرایط انبوه از مشکلات اقتصادی و محدودیت های تردد به دلیل همه گیری کرونا و به دلیل مشغله بیش از حد اطرافیانشان، از عدم رسیدگی رنج نبرند و در خانه های خود زندگی کنند. همچنین جامعه هدف این اپلیکیشن می ‌توانند تمامی نیازهای خود را با استفاده از خدمات این سامانه برطرف کنند.

به گفته آقا محمدی، این خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است که با اشراف بر سبک زندگی مخاطب مورد نظر، در صورت بروز شرایط خطرناک و خارج از استانداردهای روزانه، هشدارهایی به موقع به سرپرستان و افراد نزدیک افراد تحت نظر ارسال می‌شود. برای مثال در سبک زندگی یک سالمند خواب روزانه یک ساعته وجود دارد؛ در صورتی که سیستم با بیش از زمان تعیین‌شده مواجه شود، به گونه‌ای که فرد بیش از دو یا سه ساعت حرکت نکند یا بیدار نشود، بلافاصله به خانواده آنان اطلاع رسانی می‌شود. این سامانه می ‌تواند تمامی مسائل روزمره فرد را اعم از مصرف دارو، غذا، ورود افراد غیرمجاز به منزل، خروج از منزل و برداشته شدن اشیاء از منزل را کنترل کند که همگی در مجموعه‌های متفاوت از کارکردهای ساده هوش مصنوعی تا استفاده از واقعیت مجازی قابل ارائه است.

وی در تشریح خدمات دیگر این سامانه با عنوان خدمات سوپر مارکت یا غذای سالم عنوان کرد: در این سامانه اقلام و کالاهای ثابت مورد احتیاج جامعه هدف با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده، به صورت هفتگی، دو هفته ای و ماهیانه با قیمتی کمتر از فروشگاه ها و فروش آنلاین در اختیار خانواده‌ ها قرار می گیرد. در این سرویس ابتدا از طریق تکمیل فرم و ارائه اطلاعات به مراکز مربوطه سبد مورد نظر از مواد غذایی و بهداشتی تجهیزات مصرفی پزشکی و هر آنچه که نیازمندی ثابت این افراد در طی ماه است؛ با ارسال رایگان تحویل درب منازل به صورت از پیش مقرر شده می شود. انجام چکاپ دوره ای این سامانه از سوی افراد فنی به صورت حضوری بر طبق تنظیمات دلخواه کاربران از دیگر امکانات این سامانه است. همچنین در این سرویس خدمات سلامت نیز به صورت دوره‌ای ارائه می شود. چکاپ ماهیانه یا سه ماهه آزمایشات گوناگون از سوی مراجع دارای مجوز و صلاحیت و تجربه کافی و ارائه آن به خانواده سالمندان از نمونه های این خدمات است.

مدیر ارشد این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: سرویس خانه امن از دیگر خدمات هوشیارینو است که به مناسب سازی منازل برای افراد کم‌توان اختصاص دارد؛ در این خدمت وضعیت مکانی اثاثیه آشپزخانه سرویس های بهداشتی و غیره متناسب با وضعیت فرد ناتوان و یا سالمند طراحی می شود؛ به عنوان مثال تعبیه اقلام کمکی یا حرکتی در سرویس های بهداشتی، تسهیل استفاده از آشپزخانه، کمک به انجام امور حرکتی با استفاده از ابزار و استفاده از فناوری های برتر و رباتیک به منظور سهولت تردد فرد معلول و یا هر فرد ناتوان جسمی در منزل جزئی از این خدمات است. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که امکان استحمام ندارد که با استفاده از ابزار کمکی آن فرد می ‌تواند به صورت مستقل و یا با کمک افراد دیگر با کمترین آسیب و با کمترین دشواری در مورد تحمل وزن و یا هر گونه موضوع دیگر استحمام کند.

وی در پایان اظهار داشت: از آنجایی که سالمندان، معلولان و بیماران هم به تفریح، گردش، زیارت و سیاحت نیاز دارند، فراهم آوردن شرایطی که این قشر بتوانند تفریحی آسان و راحت را تجربه کنند، یکی دیگر از خدمات هوشیارینو است. در این خدمت کلیه نیازمندی های این اقشار با هماهنگی مراجع مربوطه که دارای مجوز هستند، صورت می گیرد و به منظور جلوگیری از حضور بی مورد سالمندان و افراد کم توان در مراکز درمانی خدمات به شکل “منزل محور” انجام می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه