تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:46
221 بازدید
کد خبر : 1149

شناسایی بیماری قلبی با کمک عکس صورت

شناسایی بیماری قلبی با کمک عکس صورت

محققان چینی با کمک الگوریتم های هوش مصنوعی سیستمی ساخته اند که می تواند با بررسی عکس های صورت، فرد مبتلا به بیماری قلبی را شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایونینگ استاندارد، تحقیقی جدید نشان می دهد با استفاده از الگوریتم رایانشی یادگیری عمیق و تحلیل ۴ عکس از صورت فرد می توان بیماری عروق کرونر(CAD)را شناسایی کرد. در این بیماری سرخ‌رگ‌های تاجی تنگ و باریک می‌شوند و خون و اکسیژن کافی به عضلات قلب نمی رسد.

برای انجام این تحقیق بیش از ۶۸۰۰ نفر در چین گزینش شدند و ۴عکس از صورت خود (یک تصویر از روبرو، دو عکس پروفایل و یک تصویر از بالای سر) را همراه اطلاعاتی درباره وضعیت اقتصادی اجتماعی، سبک زندگی و تاریخچه پزشکی خود را در اختیار پرستاران قرار دادند.

از این اطلاعات برای ایجاد، آموزش و ارزیابی الگوریتم یادگیری عمیق ، کنترل نشانگرهای بیماری عروق کرونر مانند موی خاکستری و چربی پلک(xanthelasma ) استفاده می شود. چربی پلک یا xanthelasma در حقیقت کیسه های کوچک زرد رنگ کولسترول زیر پوست است که معمولاً اطراف پلک دیده می شود.

به گفته محققان این سیستم باید ارتقا یابد و روی گروه های قومیتی مختلف آزمایش شود.

ژی ژنگ محقق ارشد این پژوهش و یکی از اعضای مرکز ملی بیماریهای قلبی چین می گوید: چنین ابزاری یک راه ساده، ارزان و موثر برای شناسایی بیمارانی است که باید تحت نظارت بیشتر قرار گیرند. در حقیقت این تحقیق گامی در جهت توسعه هوش مصنوعی است که می تواند ریسک بیماری قلبی را ارزیابی کند.

پروفسور شیانگ یانگ جی یکی از پژوهشگران این تحقیق می گوید: عملکرد این الگوریتم متوسط بود و اطلاعات کلینیکی اضافی نیز عملکرد آن را ارتقا نداد. این امر بدان معنا است که می توان از آن برای شناسایی بیماری های قلبی براساس تصاویر صورت افراد استفاده کرد. البته عملکرد آن باید ارتقا یابد.

تحقیق مذکور در ژورنال European Heart منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه