تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 تیر 1401 - 22:21
275 بازدید
کد خبر : 2073

شناسایی شی پشت دیوار با خوانش امواج مغزی ممکن شد

شناسایی شی پشت دیوار با خوانش امواج مغزی ممکن شد

محققان دانشگاه گلاسگو یک سیستم «تصویربرداری روح» ابداع کرده اند که قادر به خوانش امواج مغزی فردی است که به نور منتشر شده روی دیوار نگاه می کند تا ماهیت یک شی در گوشه را شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این دستاورد جدید بخشی از یک فناوری نوین به نام «تصویربرداری غیر خط دید»(NLoS) است که اجازه می دهد اشیایی که پشت موانع قرار دارند، دیده شوند. گاهی اوقات این فناوری شامل تاباندن اشعه لیزر به سطح، گوشه و دوباره به حسگر دوربین است. در مرحله بعد از الگوریتم هایی برای رمزگشایی نور انتشاریافته ای که دوباره منعکس شده، برای شناسایی شی استفاده می شود. محققان در پژوهش جدید دوربین را با چشمان انسان عوض کرده اند.

آزمایش به گونه‌ای انجام شد تا شکل جسم پنهان از طرح های نور یک پروژکتور روی یک مقوا ساخته شد. شرکت کننده انسانی از گوشه محیط فقط می توانست نور منتشر شده روی دیوار سفید را ببیند که به تنهایی برای تشخیص شی پنهان کافی نبود. برای برطرف کردن این مشکل از هوش مصنوعی استفاده شد.

در همین راستا کاربر از یک کلاه مجهز بهEEG استفاده کرد که قادر به خوانش سیگنال های کورتکس بصری وی بود. این سیگنال ها در لپ تاپی ارائه شدند که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توانست نور منتشر شده را رمزگشایی کند و شی را تشخیص دهد. قدرت سیگنال های EEGبا شدت نور در مناطق مختلف دیوار مرتبط است، بنابراین الگوریتم مذکور توانست با کمک این روش تصویر درستی از نور منتشر شده را بسازد.

محققان ادعا می کنند در پژوهش های آتی اشیا تصویربرداری شده در حالت سه بعدی را بررسی و داده های مربوط به چند کاربر را همزمان ترکیب می کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه