تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:56
148 بازدید
کد خبر : 560

لزوم تدوین اسناد کلان در حوزه هوش مصنوعی و علم داده

لزوم تدوین اسناد کلان در حوزه هوش مصنوعی و علم داده

به گزارش خبرنگار مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور از «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند که «این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش

به گزارش خبرنگار مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور از «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند که «این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.»

در این زمینه ناصر محمودی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان و عضو کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هوش مصنوعی در حال متحول کردن حوزه‌های مختلف صنعت است، اظهار داشت: در وهله اول باید اعلام کنم که خوشحال هستم که اهمیت هوش مصنوعی و داده‌محوری از جانب بالاترین مقام رسمی کشور مورد تاکید قرار گرفته و امیدوارم فرمایشات رهبری مقدمه‌ای برای رشد این صنعت باشد.

تولید ناخالص جهانی با هوش مصنوعی ۱۴ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای بزرگ صنعتی جهان را هوش مصنوعی تشکیل می‌دهد. به نحوی که فقط در نتیجه هوش مصنوعی، GDP جهانی تا ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت. ارتقا سطح علمی و تولید محصولات بومی هوش مصنوعی می‌تواند نقش بزرگی در اقتصاد کشور در آینده داشته باشد.

محمودی با اشاره به اهداف هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی که زمانی یک افسانه و موضوعی دور از دسترس در فیلم‌های علمی-تخیلی بود، اکنون تا حد زیادی بخش از زندگی واقعی و روزمره همه ما شده است. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی با توانایی انجام وظایفی است که نیازمند به هوش انسانی است. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه‌ای برنامه نویسی شده تا همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

به گفته وی، با بروز پاندمی کرونا کاربرد شاخه‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی، الگوریتم ژنتیک، شبکه عصبی و پردازش تصویر در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و راه حل های نرم افزاری ارائه شده جهت الگوهای تحلیل علائم بیماری و شناسایی افراد مبتلا، غربالگری، مدیریت و کنترل این بیماری مشاهده شد.

وضعیت کنونی ایران در هوش مصنوعی مطلوب نیست

عضو کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد وضعیت کنونی کشور در هوش مصنوعی تاکید کرد: به عقیده من وضعیت کنونی ایران در این حوزه چندان مطلوب نیست. تجاری‌سازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در حوزه علوم داده و هوش مصنوعی است. با توجه به نوظهور بودن این حوزه و پیش‌بینی تأثیر شگرف آن بر GDP کشور، عدم توجه به این حوزه باعث از دست دادن فرصت طلایی امروز شده و چالش‌های اساسی برای صنایع و کسب و کارهای کشور ایجاد می‌کند که در آینده غیرقابل جبران است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و به طور ویژه شرکت‌های فعال در کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده، اخیراً در این حوزه فعالیت‌های مؤثر و با برنامه ریزی مناسب داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این صنعت بسیار وابسته به توسعه صنعت نرم‌افزار و حمایت از ایده‌های نوآورانه هوش مصنوعی است. استعداد و اراده ایجاد چنین تحولی به دلیل وجود نیروی جوان و تحصیل‌کرده در کشور موجود است و اگر بتوان آن را با برنامه‌ریزی و نظم همراه کرد، دستاوردهای شگرفی به همراه خواهد داشت.

محمودی ادامه داد: باید به سه نکته در این خصوص توجه داشت؛ در ابتدا بازدهی سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار زیاد است و سپس کشور پتانسیل بالایی برای رشد سریع در این حوزه به‌خاطر دارا بودن نیروی انسانی جوان دارد و در آخر وسعت تأثیر تحول در این حوزه بر سایر حوزه‌ها شاید با هیچ ابزار و روش دیگری قابل مقایسه نباشد.

وی گفت: به منظور پیشرفت کشور در این حوزه نیاز است بهره برداری از هوش مصنوعی در وهله اول در خود حاکمیت شروع شود. برای مثال چند ماه پیش آقای قالیباف ریاست مجلس پیشنهادی جهت تنقیح قوانین حجیم وضع شده با استفاده از هوش مصنوعی داشتند که می‌تواند اقدام خوبی جهت کاربردی کردن این مسئله باشد؛ چرا که اگر صرفاً افراد بخواهند کار تنقیح قوانین را انجام دهند چندین سال به طول خواهد انجامید. اما اگر از ظرفیت‌هایی مانند هوش مصنوعی استفاده شود به سرعت به سمت تنقیح قوانین حرکت خواهیم کرد. مفاهیم داده کاوی، یادگیری ماشینی و پردازش متن در این امر راهگشا خواهد بود.

راهکارهای رسیدن به ۱۰ کشور برتر دنیا در علم هوش مصنوعی

عضو کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به هدف جایگاه ۱۰ کشور برتر دنیا در علم هوش مصنوعی دست یافت، گفت: با توجه به فرمایش رهبری و تاکید ایشان بر موضوعات «اقتصاد دانش‌بنیان»، «فناوری هوش مصنوعی» و «نخبگان به‌عنوان سرمایه انسانی و زیرساخت توسعه کشور» بی شک زیست بوم فعال در حوزه هوش مصنوعی از این پس با عزمی راسخ فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد. البته این مسئله نیازمند حمایت همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی جهت برداشتن موانع موجود و تسهیل فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با اشاره به راهکارهای تحقق این هدف خاطرنشان کرد: ابتدا قانونگذاران باید اسناد کلان کشور را در حوزه هوش مصنوعی و علم داده تدوین، تصویب و ابلاغ کنند؛ سپس در نظام اداری کشور جایگاه مشخصی برای هوش مصنوعی تعیین شود و سوم برنامه‌های ویژه ای در هر یک از وزارتخانه‌ها برای توسعه شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی تدوین و عملیاتی شود. بی شک با هم افزایی همه بخش‌های مذکور و البته فعالیت تخصصی بخش خصوصی شاهد این خواهیم بود که ایران نیز پله‌های ترقی در این مسیر را در سال‌های آتی طی کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه