تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:03
235 بازدید
کد خبر : 292

هوش مصنوعی از جنین رحم آزمایشگاهی مراقبت می‌کند

هوش مصنوعی از جنین رحم آزمایشگاهی مراقبت می‌کند

دانشمندان چینی یک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند تا از نوزادان در رحم مصنوعی مراقبت کند. به گزارش ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، دانشمندان در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله‌ی ملی “Biomedical Engineering” منتشر شد، نوشتند که این هوش مصنوعی در حال حاضر از تعداد زیادی جنین حیوانات مراقبت می‌کند و

دانشمندان چینی یک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند تا از نوزادان در رحم مصنوعی مراقبت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، دانشمندان در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله‌ی ملی “Biomedical Engineering” منتشر شد، نوشتند که این هوش مصنوعی در حال حاضر از تعداد زیادی جنین حیوانات مراقبت می‌کند و فناوری مشابه این می‌تواند به رشد جنین انسان در محیطی امن و کارآمد خارج از بدن زنان کمک کند.

محققان به رهبری پروفسور “سان هایکسوان”(Sun Haixuan) از موسسه مهندسی و فناوری زیست‌پزشکی سوژو که وابسته به آکادمی علوم چین است می‌گویند: رحم مصنوعی محفظه‌ای است که جنین موش در آن در یک ردیف از مکعب‌های پر شده از مایعات مغذی رشد می‌کند.

پیش از این روند رشد هر جنین باید به صورت دستی مشاهده، ثبت و تنظیم می‌شد. کاری پر زحمت که با افزایش مقیاس تحقیقات به مشکل برمی‌خورد.

این سیستم رباتیک یا “دایه”(Al Many) که اکنون در حال ساخت است می‌تواند جنین‌ها را با جزئیات بی‌سابقه در طول ‌شبانه‌روز تحت نظر بگیرد.

فناوری هوش مصنوعی به دستگاه کمک می‌کند تا کوچک‌ترین نشانه‌های تغییر در جنین را تشخیص دهد و دی‌اکسید کربن و مواد مغذی آن را تنظیم کند.

این سیستم حتی قادر به طبقه‌بندی جنین‌ها بر اساس پتانسیل‌ آن‌ها در سلامت و رشد است. زمانی که یک جنین دچار نقصی بزرگ می‌شود یا می‌میرد دستگاه به یک متخصص هشدار می‌دهد تا آن را از رحم مصنوعی خارج کند.

قوانین بین‌المللی کنونی، مطالعات تجربی بر جنین انسان بیش از دو هفته را منع می‌کند.

به گفته‌ی محققان این فناوری نه تنها به درک بهتر منشا حیات انسان و رشد جنینی کمک می‌کند بلکه مبنایی نظری برای حل نقایص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی است.

چین در حال حاضر با کاهش شدید نرخ زاد و ولد روبرو است. به طوری که از سال ۲۰۱۶ تاکنون تعداد نوزادان متولد شده به نصف رسیده است.

علاوه بر آن نرخ پایین زاد و ولد به یک مشکل جهانی به ویژه در جوامع توسعه یافته تبدیل شده است.

فناوری رحم مصنوعی جدید نیست و در سال‌های اخیر به سرعت توسعه یافته است. در سال ۲۰۱۹ یک تیم تحقیقاتی از موسسه جانور شناسی پکن موفق شدند جنین یک میمون را به مرحله تشکیل اندام در رحم مصنوعی برسانند و در همان سال دانشمندان هلندی اعلام کردند که کمتر از ۱۰ سال تا توسعه رحم مصنوعی برای نجات جان نوزادان نارس فاصله دارند.

نظارت بر جنین‌های درون رحم مصنوعی با کمک هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود عملکرد در این حوزه و مراقبت بهتر از نوزادان شود.  

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه