تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:37
275 بازدید
کد خبر : 983

هوش مصنوعی هم به خواب نیاز دارد!

هوش مصنوعی هم به خواب نیاز دارد!

تحقیقی جدید نشان می دهد سیستم های هوش مصنوعی و شبکه های عصبی نیز برای تضمین ثبات مانند مغز انسان نیازمند خواب هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساینتیفیک آمریکن، یکی از ویژگی های متمایز ماشین ها آن است که برخلاف انسان ها و موجودات دیگری با سیستم عصبی مرکزی، به خواب نیازی ندارند.  اما ممکن است در آینده با پیشرفت فناوری های هوش مصنوعی تستر یا یخچال گاه به گاه نیاز به خواب داشته باشند.

این تغییر زمانی به وجود می آید که سیستم های هوش مصنوعی که از مغز تقلید می کنند در طیف وسیعی از دستگاه هایی به کار روند که در فعالیت های روزانه به ما کمک می کنند.

در همین راستا تحقیقی جدید در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا انجام شده تا محققان به درک بهتری از سیستم هایی دست یابند که مانند اعصاب مغز زنده رفتار می کنند.

محققان هنگامیکه مشغول توسعه شبکه های عصبی  شبیه به انسان و دیگر سیستم های زیستی بودند، متوجه این موضوع شدند. آنها مشغول بررسی واکنش این شبکه های شبیه سازی شده به آموزش با دیکشنری بدون نظارت انسان بودند. در این نوع فعالیت شبکه های عصبی بدون دسترسی به مثال های پیش فرض، اشیا را طبقه بندی می کردند. تصور کنید انبوهی از تصاویر حیوانات کمیاب به یک کودک نشان داده شود واز بخواهیم  تا حیوانات مشابه را دسته بندی کند. ممکن است کودک بز کوهی را نشناسد  اما به طور حتم آن را دسته ای جدا از شیر یا پنگوئن ها قرار می دهد.

شاید برای آموزگان تعجب برانگیز نباشد که شبکه های عصبی شبیه سازی شده نیز مانند کودکان پس از دوره های طولانی یادگیری، بی قرار یا ناپایدار شوند. با این وجود وقتی شبکه های مذکور در حالتی شبیه امواج مغزی هنگام خواب قرار گرفتند، دوباره تثبیت شدند.این عمل مانند آن است که شبکه های عصبی به خوابی طولانی فرو روند.

قرار دادن شبکه های عصبی در وضعیت شبیه سازی شده خواب، آخرین راه حل برای تثبیت آنها بود.پیش از این مشخص بود بسیاری از تصاویری که این شبکه ها ارائه می کردند حاکی از توهم است.

این نتایج نشان می دهد امواج خواب آرام در سیستم های هوش مصنوعی و طبیعی به ایجاد ثبات عصب ها و اجتناب از توهم منجر می شوند.

البته باید توجه داشت وضعیت خواب در هوش مصنوعی با آنچه که هنگام خاموش شدن رایانه اتفاق می افتد، متفاوت است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه