تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 22:20
269 بازدید
کد خبر : 1989

وجود ملاحظات اخلاقی و اجتماعی در کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی

وجود ملاحظات اخلاقی و اجتماعی در کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی

مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: استفاده از فناوری هوش مصنوعی در عرصه سلامت باعث پیشرفت های زیادی شده اما ملاحظات اخلاقی و اجتماعی جدی نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مجازی، هفتمین کنفرانس حقوق سلامت با رویکرد الزامات اخلاقی و حقوقی کاربرد هوش مصنوعی در نظام سلامت با همکاری گروه تخصصی حقوق سلامت معاونت امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار شد.

دکتر شهریار اسلامی تبار، عضو هیات علمی و مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی مجازی اظهار داشت: این همایش با موضوع حقوق سلامت با رویکرد الزامات اخلاقی و حقوقی هوش مصنوعی در نظام سلامت با توجه به مسیر پیش روی دانشگاه علوم پزشکی مجازی در زمینه هوش مصنوعی طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: اکنون به واسطه استفاده از هوش مصنوعی شاهد موفقیت های بسیاری در وظایف بالینی، جمع آوری و استفاده از داده های فراوان، تجزیه و تحلیل آنها، شبکه های گسترده از سنسورها، علوم مربوط به نرولوژی و مغز و سایر فناوری ها بوده ایم.

اسلامی تبار خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به عنوان پلتفورمی از سلامت الکترونیک، با سرعت در حال رشد و توسعه است و کاربردهای موفقیت آمیز آن در حوزه سلامت الکترونیک کاملا مشهود است و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در عرصه سلامت باعث پیشرفت های بزرگی در بسیاری از حوزه شده است.

وی درباره استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت سلامت تاکید کرد: برخی ملاحظات اخلاقی و اجتماعی جدی وجود دارند که عبارتند از رابطه متخصصان مراقبت سلامت و بیمار، دسترسی برابر به اطلاعات ضروری سلامت و خدمات مراقبت سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی و اعتماد عمومی به این روشها؛ به هر حال، شفافیت و توجیه پذیری این فناوری جدید برای مردم جوامع مختلف محل پرسش است.

مدیر گروه تخصصی حقوق سلامت دانشگاه علوم پزشکی مجازی درباره اهداف تشکیل این گروه تخصصی گفت: این گروه با هدف کمک به تلطیف و بهبود فضای حقوقی حوزه سلامت، ارتباط صنعت با دانشگاه، پاسداری از حقوق بیماران و مصرف کنندگان خدمات مراقبت سلامت و کالاهای سلامت محور، ایجاد ارتباط میان علوم نظری و عملی و ارائه یک رشته علمی –کاربردی متناسب با نیاز امروز کشور در حوزه سلامت، تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب به منظور اطمینان از رعایت کلیه اصول و ضوابط اخلاقی و قانونی تشکیل شده است.

در ادامه این همایش، دکتر آرش خجسته، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی اظهار داشت: هوش مصنوعی برای ما امری جدید است. دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، نسل جدیدی از دانشگاه های هزاره خواهد بود که علاوه بر وظایف قبل خود، در خصوص درمان دیجیتال، بیمارستان های هوشمند و غیره میتواند فعالیت کند. خوشبختانه در این امر در منطقه ما اولین دانشگاه علوم پزشکی مجازی هستیم.

خجسته ادامه داد: بحث ما در زمینه هوشمند شدن فقط سامانه داشتن نیست بلکه تبدیل شدن BRAWNS به BRAINS است. حوزه بهداشت باید درگیر هوش مصنوعی شود. وقت آن است هر چه زودتر وارد حوزه دیجیتال شویم. ما تنها مرکز این خدمات برای دانشگاه های دیگر خواهیم شد. همچنین کمیته هوش مصنوعی برای اولین بار زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مجازی برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در روزهای ۷ تا ۹ دی ماه در جزیره کیش اولین کنگره هوش مصنوعی را خواهیم داشت. همچنین کتاب دانشگاه هوشمند در نظام آموزش عالی سلامت رونمایی شده است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب تمام تلاشمان را می کنیم تا عدالت در سیستم آموزشی برقرار شود.

در ادامه دکتر کدخدایی، دبیر کمیته هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی مجازی تاکید کرد: استفاده از هوش مصنوعی از بدو تولد تا لحظه مرگ خواهد بود. آینده اقتصاد هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار است. همچنین یک درصد تولید ناخالص جهان روی هوش مصنوعی و بیشترین رشد در حوزه نرم افزاری در این موردخواهد بود. باید گفت جایگاه ایران براساس چشم انداز ۱۴۱۰ باید جز ۱۰ کشور اول باشد. در حال حاضر رتبه ۱۲ را داریم.

وی گفت: سند راهبردی هوش مصنوعی در علوم پزشکی تهیه و منتشر شده که باهدف جهان شمولی شدن پیش خواهد رفت.

در ادامه دکتر بابک ثابت، معاون امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، خاطرنشان کرد: بحث الکترونیک کردن داده، سلامت و حفظ اسرار داده های بیماران از اهم واجبات است. بر همین اساس در بحث حقوقی آن باید با دید بازتری عمل کرد. این کنفرانس جهت بازگشایی مسائل حقوقی پیش قدم شد و سند راه برای همگان خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه